حسام‌الدین آشنا پاسخ صداوسیما را با انتشار یک ویدئو داد+فیلم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا انتشار ویدئویی سه دقیقه‌ای در صفحه حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری درباره عملکرد رسانه ملی، این پرسش را پیش آورده که آیا دولت می‌خواهد با توجه به قدرت‌گیری شبکه‌های اجتماعی در ایران، این رسانه را محور اطلاع‌رسانی‌اش قرار دهد و از […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا انتشار ویدئویی سه دقیقه‌ای در صفحه حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری درباره عملکرد رسانه ملی، این پرسش را پیش آورده که آیا دولت می‌خواهد با توجه به قدرت‌گیری شبکه‌های اجتماعی در ایران، این رسانه را محور اطلاع‌رسانی‌اش قرار دهد و از این ابزار برای مقابله با آنچه تخریب رسانه ملی تلقی شده، بهره‌برداری کنند؟

به نقل از «تابناک»، «…این ویدئو اختصاصاً برای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی برای پخش به عنوان یک جوابیه تهیه شده. سازمان می تونه این را پخش بکنه، می تونه پخش نکنه ولی همه مردم می‌تونند اون رو در فضای مجازی ببینند…»؛ این بخشی از گفته‌های حسام‌ الدین آشنا، یکی از تئوریسین‌های دولت یازدهم است‌ که سال‌هاست به عنوان یکی از چهره‌های فعال در حوزه ارتباطات فعالیت می‌کند و حال در کنار روحانی است.

389730_860

مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، این ویدئو را به نام «پاسخی به یک شیطنت رسانه‌ای» بر ‌صفحه شخصی‌اش در فیس بوک گذارده و البته در اقدامی جالب تأکید کرده نمی‌خواهد در «این جلسه» به عنوان مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک سخن بگوید، بلکه به عنوان «معلم ارتباطات» بعضی از مطالبی را که این روزها پخش می‌شود و از نظر او جنبه شایعه سازی دارد، واکاوی کند.

او در این ویدیو سه دقیقه‌ای مشخصاً بر مصداق انتقادات ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان سینمای کشورمان در دوران اکران فیلم «چ» تأکید داشت. حاتمی‌کیا در ماه‌های اخیر خطاب به دولت نقدهای جدی داشته که با پاسخ‌هایی از جمله اظهارنظر حسام الدین آشنا همراه شد. پس از این تبادل گفتار، شبکه خبر ویدویی در این باره پخش کرد که آشنا را در موضع تاختن به حاتمی کیا قرار داده بود و این ویدئو آشنا که بعید است از تلویزیون پخش شود، بر همین موضوع تأکید داشت.

آشنا این گزارش را یک «سالاد تصویری» با هدف تخریب رویکرد فرهنگی دولت ارزیابی ‌و تأکید می‌کند، ‌«نگران چنین طراحی‌هایی در صداوسیما» است. او به ‌نمایندگی از رئیس جمهور در شورای نظارت بر صداوسیما، البته پیش از این و تقریباً از چند هفته پس از مراسم تحلیف و تنفیذ رئیس جمهور نقدهای متعددی به عملکرد رسانه ملی وارد آورده بود و عوارض این نقدها تا آنجا پیش رفت که تنش‌هایی را در این سطوح دیدیم.

389739_205

بی‌‌گمان نمی‌توان اقدام حسام الدین آشنا را که علاوه بر آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی، مدرس برخی مباحث ارتباطات و دیپلماتیک از جمله عملیات روانی در عرصه بین‌الملل بوده،‌ یک حرکت شتاب‌زده ارزیابی کرد و ساختار این ویدئو نیز حکایت از شتاب زده نبودنش دارد. از این منظر این ویدئو می‌تواند آغاز مناقشه‌ای متفاوت میان دولت و صداوسیما باشد که دوره گذار آن، بسیار طولانی‌تر از کشمکش‌هایی همچون انتخاب مجری گفت و گو با رئیس جمهور خواهد بود.

این مناقشه در صورتی برای عموم نیز عینیت خواهد یافت که این ویدئوها با هدف مورد اشاره یا هر هدف دیگری ‌پیاپی منتشر شود و در واقع سیاست رسانه‌ای تعریف شده باشد که آشنا در مقام پاسخگویی به شبهات و نقدهایی که به دولت در حوزه فرهنگی وارد می‌شود، ظاهر شود و در واقع نقدهای دولت که احتمالاً در شورای نظارت بر صداوسیما به عملکرد این نهاد وارد آمده، جنبه رسانه‌ای به خود بگیرد. در این در حالی است که دکتر روحانی ‌همواره بر وحدت قوا و دستگاه‌ها به عنوان یکی از عوامل پیشبرد اهداف کلان کشور تأکید کرده است.

البته بعید نیست، اگر ویدئوهای دیگری در راه باشد، آشنا تنها به پاسخگویی به صداوسیما بسنده نکند و در حوزه وسیعی از ساحت فرهنگ به دفاع یا پاسخگویی در قبال عملکرد دولت بپردازد و البته در دیگر ویدئوها، مشخصاً نه به عنوان معلم ارتباطات که به عنوان مشاور رئیس جمهور سخن بگوید. باید صبر کرد و دید ‌آیا ویدئوهای دیگری نیز در راه است یا این ویدئو، اولین و آخرین پاسخ آشنا خواهد بود؟

دانلود ویدئو

Share