جایگزین‌های احتمالی کاترین اشتون+ تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ریاست کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اواخر ماه اکتبر(آبان ماه) به پایان می رسد و باید این سمت را تحویل جایگزین خود بدهد. در مدت تکیه زدن اشتون بر صندلی مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا، چندین بار تصویر وی به تنهایی و یا به همراه دیپلمات‌های سیاسی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ریاست کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اواخر ماه اکتبر(آبان ماه) به پایان می رسد و باید این سمت را تحویل جایگزین خود بدهد. در مدت تکیه زدن اشتون بر صندلی مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا، چندین بار تصویر وی به تنهایی و یا به همراه دیپلمات‌های سیاسی ایران روی جلد مجلات و روزنامه های داخلی رفت. حواشی مذاکرات و حتی پوشش خانم اشتون هم یکی از سوژه‌های ثابت طنزپردازان و روزنامه نگاران بود. حالا باید منتظر ماند و دید جایگزین اشتون می تواند فصل جدیدی در مذاکرات ایران با ۵+۱ باز کند؟ آیا جانشین جدید باز هم دستمایه سوژه‌ای برای طنزپردازان کشور فراهم خواهد کرد؟ خواندن این گزارش به شما کمک می‌کند جانشینان احتمالی خانم اشتون را بیشتر بشناسید.

فدریکا موگرینی

موگرینی ۴۱ساله، متولد ۱۶ ژوئن۱۹۷۳ در رم ایتالیاست و ۲۰ سال از خانم اشتون کوچکتر است. موگرینی درحال‌حاضر وزیر خارجه دولت ایتالیا است و کشورش ریاست این دوره اتحادیه اروپا را به‌عهده دارد. سیاست‌مدار جوان و مجرد ایتالیایی فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه لاسپلنزای رم است.

نکته جالب در مورد خانم موگرینی موضوع پایان نامه وی در دانشگاه است. او موضوع پایان نامه‌اش را رابطه دین و سیاست از منظر دین اسلام انتخاب کرد. این موضوع او را از دیگر همتایان گذشته‌اش متمایز می‌کند. این‌که یک جوان مسیحی و ایتالیایی در پایان‌نامه‌اش به موضوعی این‌چنین تخصصی و دشوار در دین اسلام بپردازد او را به یک کارشناس اسلام شناس تبدیل می‌کند و برخوردش را با ایران حسابگرانه‌تر خواهد کرد. همچنین خانم موگرینی مدت زیادی روی پرونده‌های مربوط به عراق، افغانستان و مسائل مربوط به خاورمیانه کار کرده‌است و با آشنایی کامل نسبت به این موضوعات، احتمالا روی صندلی ریاست سیاست خارجه اتحادیه اروپا می‌نشیند. او عضو حزب دموکرات ایتالیاست و با همتایان آمریکایی خود ارتباط بسیار خوبی دارد. خانم موگرینی سه شنبه این هفته به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده‌است تا از این مناطق بازدید کند.

کریستالینا جئورجیوا

دیپلمات ۶۱ ساله و بلغار، گزینه جدی دیگری برای جانشینی کاترین اشتون است. جئورجیوا متولد ۱۳ آگوست ۱۹۵۳ در صوفیه بلغارستان است و سه سالی از خانم اشتون بزرگتر . خانم جئورجیا اقتصاددان و یک مدیر فعال در بلغارستان است که در حال حاضر کمیسر اروپا در امور همکاری‌های بین المللی و کمک‌های بشر دوستانه است.

خیلی‌‌ها شانس این دیپلمات بلغاری را از موگرینی بیشتر می‌دانند و معتقدند ایتالیا در مقابل روسیه و حوادث اوکراین سرسختانه عمل نکرد و نباید نماینده‌ای از این کشور به صندلی ریاست سیاست خارجه برسد. از این رو کمپینی علیه وزیر امور خارجه ایتالیا توسط کشور‌های لاتویا، استونی، لیتوانی و لهستان تشکیل و رهبری می‌شود. خانم جئورجیای ۶۱ ساله تنها یک فرزند دارد و به نواختن گیتار و پخت‌وپز غذاهای عجیب و غریب علاقه دارد. باید دید این دیپلمات بلغاری در مقابل رقیب جوان‌ خود چه کار می‌کند؟

رودوسلاو سیکورسکی

وزیر امور خارجه لهستان متولد  ۲۳ فوریه ۱۹۶۳ است. این سیاستمدار و روزنامه‌نگار سابق لهستانی از مخالفان موگرینی است. چند وقت پیش مکالمات یک‌ساله او و دیگر سران لهستانی که برای ناهار به یکی از رستوران‌های ورشو مراجعه می‌کردند لو رفت و برایش دردسرساز شد. در این مکالمات آقای سیکورسکی، ائتلاف با آمریکا را بی ارزش و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا را در ارتباط با مسائل اتحادیه اروپا نالایق دانست.

سیکورسکی با یک روزنامه نگار آمریکایی به‌نام « آنه اپلبام» ازدواج کرده و دارای دو فرزند است. او پیش از این به مدت ۴ سال دلداده «الیویا ویلیامز» بازیگر هالیوودی بوده و حتی بعد از ازدواجش در جشن تولد ۵۰ سالگی‌، این بازیگر را به مراسم دعوت کرد. حالا باید دید این مقام بلندپایه احساساتی لهستانی با وجود گاف بزرگی که در یک رستوران داده است می‌تواند متصدی این پست مهم شود؟

میرسلاو لایکاک

آقای لایکاک متولد ۲۰ مارچ ۱۹۶۳ در اسلواکی است و فقط سه چهار ماهی از آقای سیکورسکی کوچکتر است. لایکاک وزیر امور خارجه کشور اسلواکی و هم‌چنین معاون نخست‌وزیر این کشور است. وی فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه کمنیوس در براتیسلاوا و همچنین دارای مدرک دکترای روابط بین الملل از موسسه دولتی روابط بین الملل مسکو و نیز فارغ‌التحصیل مطالعات امنیتی از مرکز اروپایی جورج سی مارشال است.

 

آقای وزیر امور خارجه، یک ویژگی منحصربه‌فرد دیگر هم دارد. او کلی زبان بلد است و به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، روسی، بلغاری و کرواتی مسلط است. نکته‌ای که  می‌تواند برایش یک امتیاز بزرگ به حساب بیاید.  لایکاک یک بار طلاق گرفته و بعد از آن با مجری اخبار تلویزیون کشورش ازدواج کرده است. آقای لایکاک در سال ۲۰۰۷  هم جایزه چهره برتر سال یکی از بزرگترین روزنامه های کشور بوسنی را دریافت کرده است.
/مشرق

Share