بزرگداشت صائب تبریزی در رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت به مناسب ۱۰ تیرماه، روز صائب تبریزی، شاعر قرن یازدهم، مراسم بزرگداشتی را در خانه فرهنگ و هنر رشت برگزار کرد. در این مراسم که عصر روز گذشته با حضور جمعی از شاعران، کارشناسان ادبیات فارسی، اساتید حوزه فرهنگ و مردم شناسی تشکیل شد، […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت به مناسب ۱۰ تیرماه، روز صائب تبریزی، شاعر قرن یازدهم، مراسم بزرگداشتی را در خانه فرهنگ و هنر رشت برگزار کرد.

در این مراسم که عصر روز گذشته با حضور جمعی از شاعران، کارشناسان ادبیات فارسی، اساتید حوزه فرهنگ و مردم شناسی تشکیل شد، مباحث تخصصی سبک شعری صائب تبریزی و افکار حاکم بر دوران زندگی وی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
دکتر سینا جهاندیده، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه ادبیات، در جریان این نشست ضمن بررسی تحول تمثیل در دوره های مختلف شعر فارسی تا اسلوب معادله که نوعی تمثیل نیز محسوب می شود به تشریح این مضامین پرداخت و اظهار داشت: اسلوب معادله به عنوان یکی از ویژگی های عناصر تکرار شونده سبک هندی، از دوره ی عُرفی شیرازی تا دوره ی صائب تبریزی ادامه داشته و به شکل یک مولفه ی سبکی تثبیت شده است.
جهاندیده ضمن اشاره به مضامین ساده و روان اشعار صائب افزود: ویژگی اسلوب معادله را می توان در بیشتر غزل های این شاعر بزرگ مشاهده کرد که به طور واضح تر، شاعر بر این نکته تاکید دارد که در مصرع های اول یک گزاره ی اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و… را آورده و در مصرع دوم نیز یک تمثیل عینی از طبیعت را پیدا میکند که در این راستا می توان اسلوب معادله را نوعی مضمون آفرینی دانست.
وی در ادامه ضمن ابراز خرسندی از انتخاب روز ۱۰ تیر به نام صائب تبریزی، شناخت هرچه بیشتر سبک هندی را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: لزوم پرداختن به این مباحث تخصصی پیرامون سبک های شعری شاعران بلند آوازه شعر فارسی بخوبی در بین مجامع ادبی استان گیلان احساس می شود.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: سبک هندی که به سبک اصفهانی هم شهرت دارد به دوشاخه ی ایرانی و هندی تقسیم شده است که در این زمینه می توان صائب تبریزی را به عنوان شاعر شاخص شاخه ایرانی و بیدل را به عنوان مصداق شاخه هندی این سبک معرفی نمود.
وی با تشریح تفاوت های صائب و بیدل در سرایش اشعار، به سادگی و زمینه ی روان اشعار صائب به عنوان تفاوت برجسته این دو شاخه اشاره کرد و افزود: در اشعار صائب، گزاره های اخلاقی با مباحث مضمون آفرین ترکیب شده و نیز کلمات به کار رفته دور از ذهن مخاطب عام نیست و می توان به راحتی آن را درک کرد و این در حالی است که بیدل را به لحاظ به کار بردن ترکیبات پیچیده، به شاعر نخبگان و متخصصان حوزه ی ادبیات می شناسند و برخی نیز در این زمینه معتقدند که بیدل به لحاظ آشنایی با مکاتب فلسفی هند از ساختمان فکری منسجم تری برخوردار بوده است.

این پژوهشگر حوزه ادبیات در پایان با تاکید بر لزوم شناخت هرچه بهتر و بیشتر شاعران بلند آوازه ی ایرانی اظهار داشت: متاسفانه شناخت عمومی مردم از شاعران و بزرگان ادبیات فارسی بسیار کاهش یافته است و در بسیاری از موارد هیچگونه شناختی از آنها وجود ندارد که با توجه به این شرایط نامناسب، می بایست شرایط مطلوب برای معرفی بزرگان ادبیات فارسی که سال ها در حاشیه بوده اند مهیا شده و زبان، سبک شعری و زمینه های رشد این بزرگان و نیز تاثیرات آنها بر شاعران دیگر مورد نقد و بررسی قرار گیرند.
گفتنی است، نقد ادبی و شعرخوانی اساتیدی همچون رحمت موسوی، بشری، آریاپاد و علیزاده و نیز جمعی از شاعران جوان فعال در کارگروه شهر و ادب سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت، بخش دیگری از این نشست تخصصی بوده است.
10IMG_0894 2IMG_0896 5IMG_0872 9IMG_0922

Share