بر حرکت در مدار اعتدال تاکید شد

برگزاری نشست هم اندیشی اعتدال گرایان گیلان با مدیرکل ارشاد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بیست و ششمین نشست هم اندیشی اعتدال گرایان گیلان تیرماه ۹۳ با حضور آقای دکتر فیروز فاضلی مدیر فرهنگ و ارشاد گیلان در دفتر وی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بیست و ششمین نشست هم اندیشی اعتدال گرایان گیلان تیرماه ۹۳ با حضور آقای دکتر فیروز فاضلی مدیر فرهنگ و ارشاد گیلان در دفتر وی برگزار شد. این نشست به بهانه انتصاب مدیر فرهنگ و ارشاد گیلان و دیدار اعتدال گرایان استان با وی برگزار شد.
در ابتدا دکتر هادی نوری، استاد جامعه شناسی دانشگاه و از اعضای اعتدال گرایان گیلان ضمن تبریک انتصاب دکتر فیروز فاضلی بعنوان مدیر فرهنگ و ارشاد گیلان کار در حوزه فرهنگ گیلان را برای آقای فاضلی هم شیرین دانست و هم سخت. شیرین از این جهت که ایشان از جنس فرهنگ هستند. هم نسبت به فرهنگ شناخت دارند و هم همدلی که مورد دوم از شناخت ایشان ناشی می شود. کار در حوزه فرهنگ برایشان سخت است چون فرهنگ پدیده ای نسبی است و برداشت های متعددی نسبت به آن وجود دارد، بویژه آنکه شما در یک جامعه مذهبی و نظام سیاسی مذهبی قرار گرفته باشید. جمع کردن و مدیریت برداشت های مختلف فرهنگی کار دشوار و سختی خواهد بود. ایشان گفت: در چنین فضایی باید از تقسیم جامعه به دو گروه افراد دارای دغدغه فرهنگ و افراد فاقد دغدغه فرهنگ پرهیز نمود. چون پیامد چنین نگاهی ایجاد فضای فرهنگی دو قطبی در جامعه است که باعث ایجاد کشمکش های فرهنگی می شود. باید از ارائه معنای محدود درباره مفهوم فرهنگ پرهیز کرد تا همه بخشهای جامعه احساس بکنند که نسبت به فرهنگ دغدغه دارند و می خواهند برای اعتلای فرهنگ اسلامی و ایرانی جامعه شان تلاش بکنند.

1etedalدکتر نوری همچنین گفت: نکته دیگر در ارتباط با فرهنگ توجه به سنتهای بومی در تصمیم گیریهای فرهنگی است. بازیهای رایانه ای و کارتونهایی که برای کودکان ما تولید می شود یا به فارسی دوبله می شود ارتباطی با فرهنگ بومی ما ندارد و فاقد پیوست فرهنگی است که مورد تأکید مقام معظم رهبری است. حتی دفتر مشق های تولید شده برای کودکان ما با تصویر روی جلد شخصیت های کارتونی غیر بومی همراه است. در حالی که ادبیات ما شامل شاهنامه، مثنوی معنوی، گلستان و بوستان سعدی مملو از داستان های تاریخی و شخصیت های ممتاز ایرانی است کودکان ما همگی از جومونگ شناخت کامل دارند اما آرش کمانگیر را نمی شناسند. از این رو، شناخت سنت های بومی برای سیاستگذاری های فرهنگی امری ضروری است.
در ادامه، دکتر کیوان محمدی، دبیر حزب اعتدال و توسعه گیلان و مشاور ارشد استاندار، انتخاب دکتر فاضلی را یک نقطه عطفی دانست که با نظرخواهی از بخش های مختلف موسیقی و هنر گسلان صورت گرفت و طی آن دو یا سه گزینه مدنظر قرار داده شد که یکی از آنان آقای فاضلی بود. ایشان گفت: هدف ما کمک به بخش های مختلف فرهنگ است. استقبال اعتدال گرایان از این جلسه هم نشانه تایید انتخاب شما و انتظار از شماست. ما هم باید توجه کنیم که فرهنگ پاره پاره نیست یعنی ما نمی توانیم اتفاقی را در اینجا رفم بزنیم که در تهران تایید نشود. بلکه باید سیاست از بالا را در نظر بگیریم. بنابراین، ایشان در چارچوب سیاستهای وزارتخانه می تواند کار بکند. در مجموع، این امیدواری وجود دارد که انشاالله اتفاقات مثبتی در استان رخ بدهد. ذهنیت هایی هم که در ابتدا نزد بعضی از دوستان وجود داشت شکسته شد، چون دیدند که ایشان هم مثل خیلی ها قران و متون ادبی را از حفظ هستند و از چهره های شاخص دانشگاهی می باشند. من اطمینان دارم که در پایان ریاستشان اثرات خوبی بر جای خواهند گذاشت.
دکتر محمدی در ادامه گفت: من از روز اولی که شهید انصاری شهید شد گفتم که اسم این ساختمان را به نام شهید انصاری نامگذاری بکنیم چراکه ایشان اثرات زیادی گذاشتند و یکی از اثرات ایشان هم همین ساختمان بود. این نشانه حق شناسی است که یک نفر از شهر لار به اینجا آمده باشد و اینقدر کاهای خوبی انجام داده باشد. اگر مقدور است این کار انجام شود. اگر هم نمی شود سالن شهید انصاری این اداره از نام ایشان تغییر یابد چون هنوز مردم آنجا را به نام سالن وارش می شناسند. اداره ارشاد تا قبل از شهید انصاری مستاجر نشین بود و لذا جا دارد که بخاطر این ساختمان از ایشان تقدیر شود که این خود یک یک حرکت فرهنگی است در مورد یک آدم فرهنگی.

12eteدر این نشست، دکتر فیروز فاضلی ابتدا با گله از دیدگاه جامعه نسبت به یک استاد دانشگاه گفت نمی دانم چه کرده ایم که برای مثال وقتی برای خرید یک ماشین می رویم به محض اینکه می فهمند استاد دانشگاهیم می خواهند یک ماشین تمام رنگ را به ما بفروشند. این نمونه سختی کار اجرایی افرادی مانند من را نشان می دهد. واقعیت این است که اداره ارشاد کلیتی دارد که از چهار بخش تشکیل شده است. این کلیت توسط افراد دیده نمی شود. این یک پازل است که از تکه های مختلف تشکیل شده است. هر گروهی با این فکر جلو می آید که این پازل مال خودش است. از همان روزهای اول جلسات متعددی با اهالی مختلف فرهنگ داشتم. در حال حاضر هم بدنبال تعیین اعضای شورای سیاستگذاری هفت گانه هستم. در این راه می خواهیم از افراد متخصص هر حوزه استفاده بکنیم. برای مثل، شما اگر در سینما آقای مهرانفر را انتخاب بکنید کسی نمی تواند به لیست شما اعتراض بکند چون ایشان چهره بسیار شناخته شده ای هستند. همچنین انتخابات انجمن موسیقی که اعضای آن در آن حوزه برای ما تصمیم می گیرند چون تخصص و دانششان در آن حوزه بیشتر از ماست. جلسه ای هم با پیشکسوتان داشتیم. از آنها در مهمانسرا دعوت کردیم که باعث شد خیلی هایی که سالها به این جمع ها نمی آمدند بیایند. در آن جلسه، پیشکسوتان خواسته های خود را مطرح کردند. برایشان مثال نور چراغ یک اتومبیل را عنوان کردم که تا می تواند حدود شصت متر را نشان دهد. یعنی تنها چیزهایی را که عملی است انجام بدهیم. مثلا بعد از درست کردن بخش نمایش، می گویم شصت متر اینجا تمام شده و بعد می روم سراغ شصت متر سینما و موسیقی و بخشهای دیگر. مدیریت درست این شصت مترها راهی است برای حل کردن آن پازل.
دکتر فاضلی گفت: در برخی موارد، ذهنیت برنامه ای در فرهنگ ما وجود ندارد. در این مورد، از اهالی مطبوعات خواستم که برای من برنامه بیاورند. معضل دیگر این است که برخی افراد فکر می کنند که دیگری می خواهد جایشان را بگیرد. این امر در اصحاب فرهنگ گیلان ما زیاد است. همچنین در مورد بحث آمایش هم آمارهایی از این اداره و استان داشتم که مورد سؤال است. اینها مشکل است. در این مورد، بررسی آمایش ما تا مهر ماه تمام می شود.
دکتر فاضلی در پایان گفت: من از جنس فرهنگ هستم. گِل را که با فرغون در زیر درخت نمی ریزند، نوازشش می دهند، آرام آرام. بحث فرهنگ هم خیلی ظریف است. من از شما اعتدالگرایان که خانواده من هستید این انتظار را دارم که آرام آرام کار بکنیم. در اینجا نه بحث تندرو های آن طرف مطرح است نه تندرو های این طرف. از وقتی که آمدم خیلی ها دیدند که من آن طور که فکر می کردند نیستم. من نقشه خاص خودم را دارم. نه نیاز به نان اینجا دارم نه به نامش. آمده ام فقط خدمت بکنم و از فشار کاری زیاد هم نمی ترسم. مطمئن باشید اگر برایتان آبرو نیاورم آبرویتان را هم نمی ریزم.
در پایان، حاضران به بیان دیدگاه خود نسبت به فرهنگ و انتصاب دکتر فاضلی به مدیرکلی اداره فرهنگ و ارشاد گیلان پرداختند. علیرضا فرخبخت تغییر دید مردم را پیش نیاز توسعه دانست. آقای زحمتکش به قابلیت مساجد در شهرها برای ترویج فرهنگ اشاره نمود و آقای نوری بر استفاده از قشر جوانان در برنامه ریزیهای فرهنگی استان و بکارگیری نیروهای اعتدالگرا در بدنه اداره ارشاد تأکید نمود. حسین جاوید به آمایش سرزمینی در حوزه فرهنگ گیلان اشاره کرد و آقای موسویان هم گفت اگر گریه هایی که در تاریخ برای شکم شد برای فرهنگ می شد الان مسیله فرهنگ درست شده بود. آقای رضا علیزاده فرهنگ را جایی دانست که همه در آن صاحب نظرند. یکی از چیز هایی که در چند وقت اخیر زیاد با آن مواجه شدیم مسأله سلیقه ای بر خورد کردن با مسایل است. جمع ما باید گردهمایی برای اهل پژوهش و فرهنگ باشد. بحث آمایش فرهنگی و احیای فرهنگ باید جایگاه اصلی خود را پیدا کند. ساماندهی حوزه های زیربط و ساماندهی بخش های مختلف دانشگاهی هم مهم است.می دانیم که بودجه فرهنگ ارشاد پایین است اما انتظار از از اداره ارشاد بالاست.
در این نشست، آقایان ابراهیم نصر، کیانوش لیاقت ورز، فریبرز سعیدی کیا، احمد ساجدی، علی شفاهی، یونس رنجکش، محمد رضا گلی، احمد قدیمی، محمدی میخوش، دکتر حساس خواه، حمید انزالی، کریم کشور دوست، محسن منیرزاد، علی صدوقی، ثانی، محنا، مولایی، حیدری، سعادت، بهمنی، روستا، عبداللهی، کرم دوست، معرفت و خادمی نیز حضور داشتند.

Share