رییس‌ جمهوری در جمع جوانان نخبه کشور:

جامعه قدرتمند می‌تواند مشکلات پیچیده را مرتفع کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس‌ جمهور ادامه داد: نخبگان کشور باید در تصمیمات راهبردی و کلان حضور فعال داشته باشند و حاکمیت باید از نظرات و اندیشمندان نخبه در همه عرصه‌ها استفاده کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام والمسلمین دکتر 155029  روحانی روز یکشنبه و در دیدار جمعی از جوانان نخبه و منتخب کشور تصریح کرد : ایران اسلامی از کشورهای پیشرفته و مترقی و بعضی از کشورهای منطقه که پیشرفت هایی در برخی حوزه ها داشته‌اند، کمتر و پایین تر نیست و باید بتوانیم با استفاده از استعدادهای برتر و ظرفیت‌های فراوانی که در کشور وجود دارد، به جایگاه واقعی خود دست یابیم.
* باید زمینه جذب نخبگان را فراهم آوریم
رییس‌ جمهوری با بیان اینکه باید با برنامه‌ریزی و عمل، زمینه جلب و جذب نخبگانی را که از کشور مهاجرت کرده‌اند، فراهم آوریم، گفت: دولت تدبیر و امید به دنبال استفاده از توان فکری نخبگان حاضر در کشور است و در این زمینه همه مساعی خود را بکار خواهد بست.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه نخبگان جامعه باید احساس کنند، مشکلات جامعه و کشور مشکلات آنها و همه مردم است، گفت: امروز ما در زمینه اقتصاد، سیاست خارجی و داخلی، مسایل فرهنگی و اجتماعی و محیط‌زیست دارای مشکلاتی هستیم و باید در مسیر حل مشکلات و پیشرفت کشور تلاش کنیم و بدانیم که توسعه کشور نفع همگان را در بر دارد.
دکتر روحانی با اشاره به آثار معضلاتی نظیر ریزگردها، خشک شدن دریاچه‌ ارومیه و گسترش فساد و مشکل اخلاقی در جامعه، گفت: اگر ریزگردها آسمان کشورمان را در بر بگیرد، اگر دریاچه‌‌ای خشک شود و مشکلات اخلاقی یا بیماری‌های مسری در کشور شیوع پیدا کند، آثار و عوارض آن بر همه مردم اعم از نخبه و یا غیرنخبه تأثیر می‌گذارد.

* امید به یک آینده خوب و مطلوب برای کشور
رییس‌ جمهوری تصریح کرد: ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم، عضو یک ملت هستیم همه ایرانی‌ایم و به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم. همه از یک جامعه و نظام هستیم و به نظام انقلابی خود مفتخریم و اگر دست به دست یکدیگر بدهیم و تلاش کنیم می‌توانیم امیدوار به یک آینده خوب و مطلوب برای کشور باشیم.

* ضرورت پیوند جامعه نخبگی کشور با بخش‌های مولد
دکتر روحانی با اشاره به اینکه نخبگان، فناوران و کارآفرینان و اندیشمندان باید پیوندشان را با ج155025امعه علمی و فراگیری دانش‌های نوین را قطع نکنند، خاطر نشان کرد: آثار نخبگی باید در همه بخش‌های مولد کشور نظیر کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات، مشهود و ملموس باشد و باید جامعه نخبگی کشور پیوند خود را با این بخش نیز حفظ کند.

* حاکمیت باید از اندیشمندان نخبه در همه عرصه‌ها استفاده کند
رییس‌ جمهوری ادامه داد: نخبگان کشور باید در تصمیمات راهبردی و کلان حضور فعال داشته باشند و حاکمیت باید از نظرات و اندیشمندان نخبه در همه عرصه‌ها استفاده کند، دولت تدبیر و امید، مسئولیت و وظیفه خود را پیوند مسیر فکری نخبگان با مدیریت کشور و تصمیمات راهبردی و ارتباط کار نخبگان با تولید و مسایل مهم کشور می‌داند.
دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فلسفه شب قدر و رقم زدن تقدیر انسان در این شب، گفت: در این شب خود ما باید تصمیم بگیریم، شب قدر و تقدیر را ما می‌سازیم، باید خودمان سرنوشت آینده خود را تقدیر کنیم.

* جامعه قدرتمند می‌تواند مشکلات پیچیده را مرتفع کند
155024رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه دولت قدرتمند نمی‌تواند مسایل را حل کند بلکه این جامعه قدرتمند است که می‌تواند مشکلات خیلی پیچیده کشور را مرتفع کند، گفت: هیچ‌کس به تنهایی نمی‌تواند مسایل جمعی و جامعه را حل کند و این مهم نیازمند اتحاد، وحدت و مشارکت و در کنار هم قرار گرفتن همه اعضای ملت است و این حضور می‌تواند، آینده کشور را بسازد.
در ابتدای این جلسه خانم زهرا عزیزی به نمایندگی از بخش کارآفرینی، بر بسترسازی و ایجاد تمهیداتی برای جلوگیری از مهاجرت و بازگشتن ایرانیان فرهیخته به کشور برای توسعه همه جانبه تأکید کرد و خواستار ترویج اخلاق حرفه‌ای و مبارزه با فساد در دولت تدبیر و امید به منظور ارتقای شاخص نیروی انسانی و بهره‌وری بیشتر سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی شد.
سپس مهندس محسن رهنورد، برگزیده جشنواره خوارزمی به نمایندگی از نخبگان شاهد و ایثارگر، از توجه دولت به نخبگان برای دستیابی به اهداف کلان کشور و اقتصاد مقاومتی قدردانی کرد و گفت: بدون تردید حضور و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان کوچک اما فنی‌نگر می‌تواند در ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی که نیاز جامعه است، منشأ اثر باشد.
در ادامه یاسر موحدی به نمایندگی از بخش‌های علمی در حوزه هوا – فضا، دستاوردهای کشور در این حوزه را با توجه به سرمایه‌گذاری و آینده‌نگری‌های انجام شده در حوزه اجرا انجام کارگروهی و دستیابی به فناوری‌های High-tech قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: در حوزه هوا – فضا با وجود تلاش قدرت‌ها توانسته‌ایم از علم فراتر رفته و به فناوری برسیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی در دولت تدبیر و امید اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله دست یابیم.
همچنین دکتر نیما رضایی عضو بنیان نخبگان از رییس‌جمهور و وزیر بهداشت به خاطر اجرای طرح تحول نظام سلامت و بیمه همگانی که موجب دمیده شدن روح امید در جامعه شده است، قدردانی کرد و با اشاره به ضرورت تربیت و ارتقای تحصیلی فرزندان این مرز و بوم در حوزه‌های مختلف، انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی، خواستار، استفاده از ظرفیت فکری نخبگان در اداره کشور شد.
بهاره آرین نیز به نمایندگی از نخبگان در حوزه علوم انسانی، از اتخاذ سیاست‌های افراطی و یکجانبه و یک شبه در حوزه‌های مختلف در سال‌های اخیر انتقاد کرد و با بیان اینکه نباید هر تحول، آرزو و خواسته‌ای را از دولت درخواست کرد، اظهار داشت: بهبود امور و جبران خرابی‌های گذشته، تنها با حضور همه جوانان و نخبگان کشور امکان‌پذیر است و دولت نیز باید با حمایت و بسترسازی، زمینه فعالیت مردم را فراهم آورد.

Share