سازمان دیدبان حقوق بشر اعلام کرد

انتشار اسنادی جدید از جنایات تکفیری‌ها در عراق + تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دو هفته پیش و همزمان با اوج تهاجم گروه های تروریست تکفیری به برخی مناطق عراق، خبر رسید که تروریست ها با اسیر کردن سربازان شیعه عراقی، آن ها را به طور دسته جمعی به قتل رسانده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دو هفته پیش و همزمان با اوج تهاجم گروه های تروریست تکفیری به برخی مناطق عراق، خبر رسید که تروریست ها با اسیر کردن سربازان شیعه عراقی، آن ها را به طور دسته جمعی به قتل رسانده اند. اکنون برخی تصاویر ماهواره ای به دست آمده از سوی منابع غربی، ضمن تأیید این موضوع، محل وقوع این اتفاق و به عبارتی مکانی که به عنوان میدان اعدام از سوی تکفیری ها مورد استفاده قرار گرفته را نشان می دهد.

سازمان دیدبان حقوق بشر اعلام کرده بررسی تصاویر ماهواره ای و همچنین برخی تصاویر منتشره از سوی تروریست های حاضر در عراق، نشان می دهد که تکفیری ها در اواسط ماه جاری میلادی، دستکم ۱۶۰ اسیر خود را در شهر تکریت در شمال عراق به قتل رسانده اند.

به نوشته «گاردین»، این سازمان اعلام کرده ترویست های مذکور که خود را متعلق به گروه «داعش» معرفی کرده اند، در فاصله ۱۱ تا ۱۴ ژوئن ۱۶۰ تا ۱۹۰ نفر را در دو منطقه خاص در تکریت به گلوله بسته اند. البته در این گزارش درباره شمار کشته شدگان آمده: «به احتمال زیاد، تعداد قربانیان بسیار بیشتر است؛ اما دشواری مکان یابی اجساد و بررسی منطقه، سبب شده انجام تحقیقات کامل امکان پذیر نباشد».

Isis miltants with Iraqi prisoners in Tikrit

تروریست های تکفیری حدود دو هفته پیش و پس از تسلط بر شهرهای موصل و تکریت، تصاویری را منتشر کردند که نشان می داد عناصر تروریست، ده ها سرباز اسیر گرفته شده را وارد کامیون هایی کرده و سپس آن ها را به زانو زدن روی زمین در حالی که دستشان پشت سرشان است، وادار کرده اند. آخرین مجموعه این تصاویر، اجساد بی جان این سربازان را نشان می داد.

Isis militants with Iraqi prisoners in Tikrit

پیتر بوکارت، مدیر امور اضطراری در سازمان دیدبان حقوق بشر تأکید کرده که عدد اعلام شده برای کشته شدگان (۱۶۰ نفر) برآورد حداقلی این سازمان بوده و تعداد قربانیان بیشتر از این هاست. ژنرال قاسم الموسوی، سخنگوی ارتش عراق نیز اصالت تصاویر منتشره را تأیید کرده و بر صحت خبر اعدام اسرا توسط تروریست ها در مناطق اشغالی تأکید کرده است.

الموسوی نیز گفته بررسی تصاویر مذکور از سوی کارشناسان نظامی عراقی بیانگر آن است که دستکم ۱۷۰ سرباز پس از اسیر شدن به دست تکفیری ها، به ضرب گلوله به قتل رسیده اند. خود تروریست ها نیز پیشتر در ذیل تصاویر منتشره، تعداد اسرای کشته شده را «صدها تن» ذکر کرده بودند.

گاردین معتقد است که این قتل عام و انتشار تصاویر آن، بیش از هرچیز با هدف ایجاد هراس در دل سربازان ارتش عراق و همچنین شیعیان این کشور انجام گرفته است.Human Right Watch map of Isis execution site

 

در گزارش دیدبان حقوق بشر آمده که بر اساس تصاویر ماهواره ای، می توان دو گودال بزرگ – که برای دفن دسته جمعی اجساد از آن ها استفاده شده – را مورد شناسایی قرار داد که در مکانی نزدیک به هم قرار دارند. با مقایسه این تصاویر با تصاویر مربوط به سال ۲۰۱۳ و نیز عکس های منتشره درباره واقعه مذکور، می توان نتیجه گرفت که قتل عام سربازان در محوطه ای نزیکی یکی از کاخ های سابق صدام در حاشیه رود دجله انجام گرفته است./تابناک

Share