اظهارات مردم و مسئولین در 30روز گذشته

افزایش نرخ کرایه ها در لاهیجان و اختلاف نظر مسئولین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا , تجربه گرانی سوخت در سال‌های گذشته نشان می‌دهد قیمت بنزین درست یا نادرست تاثیری غیرقابل انکار بر بهای سایر کالاها و خدمات دارد که یکی از این موارد را می‌توان به تورم و نابسامانی انواع قیمت‌ها در بازار دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از لاهیجان , تجربه گرانی سوخت در سال‌های گذشته نشان می‌دهد قیمت بنزین درست یا نادرست تاثیری غیرقابل انکار بر بهای سایر کالاها و خدمات دارد که یکی از این موارد را می‌توان به تورم و نابسامانی انواع قیمت‌ها در بازار دانست.

وابستگی حمل و نقل عمومی به قیمت بنزین را می‌توان در افزایش قیمت بنزین به صورت واضح مشاهده کرد ، گرانی بنزین همیشه برابر بوده با افزایش قیمت حمل و نقل عمومی.

افزایش-کرایه-ها-300x230در روزهای گذشته نیز نرخ کرایه‌های تاکسی درون‌شهری و حتی برون ‌شهری لاهیجان با افزایش ۵۰ درصدی روبرو بوده است.

این افزایش کرایه ها در حالی است که شهرستان لاهیجان با دارابودن بیش از ۱۰هزار دانشجو از شهرستان های اطراف، به یک شهر ویژه از لحاظ اقتصادی و گردشگری تبدیل شده است.

این در حالی است که مسافران و مردم از سوی دیگر علی رغم انتقاد از افزایش ۵۰ درصدی کرایه های تاکسی لاهیجان به دلیل تحمیل فشار مالی به آن ها، خواستار جلوگیری از افزایش بی رویه کرایه تاکسی ها و ناوگان حمل و نقل عمومی هستند.

وقتی باک خودروهای تاکسی با بنزین ۴۰۰ تومان خداحافظی کرده و با تدبیر مسئولین و شیبی ملایم(!) به قیمت ۷۰۰ تومان رسید، مطمئنا باید منتظر افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی آن هم متناسب با شیب ملایم و با اصطکلاک روزانه خودروی تاکسی باشیم..

**مسافران و رانندگان از این وضعیت ناراحت هستند

یکی از شهروندان که دانشجوی استان دیگری بود به خبرنگار ما گفت: برای سفر به تهران باید به ترمینال جدید لاهیجان بروم ،که کرایه آژانس بیرون شهری ۳۵۰۰ تومان شده و این مبلغ در شب افزایش پیدا می کند،شما خودتان حساب کنید که یک دانشجو، با این همه خرج و مخارج،سختی راه،هزینه بلیط اتوبوس در هفته، هفته ای ۱۰هزار تومان فقط پول آژانس بدهد. آیا با این شرایط می توان انتظار موفقیت نیز داشت؟

ایمان فروشنده کامپیوتر  گفت:اکثر قطعات من در روز به وسیله آژانس و یا پیک موتوری از همکاران خریداری می شود،خودتان حساب کنید که من اگر روزی ۵خرید داشته باشم باید چه مبلغی بابت کرایه آژانس بدهم. البته شاید بگوئید که افزایش هزار تومانی چیزی نیست،بله چیزی نیست،ولی این در دراز مدت هزینه ی زیادی را تحمیل می کند.البته نه به مغازه دار بلکه به خریدار!

یکی دیگر از رانندگان تاکسی بیسیم لاهیجان به نام مجید در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا مسافران و شهروندان به افزایش نرخ کرایه تاکسی اعتراض می‌کنند، گفت:اوایل افزایش نرخ تاکسی این اعتراض زیاد بود،بعضی از مسافران از این قضیه ناراحت بودند،ولی ما مردم خوشبختانه به همه چیز خیلی زود عادت می کنیم.

مجید با اشاره به اینکه قیمت لوازم یدکی خودرو در طول چند ماه اخیر از افزایش چشمگیری برخوردار بوده است، افزود:تنها چیزی که افزایش نیافته، قیمت کریه‌های تاکسی بود که پس از افزایش قیمت بنزین، کرایه‌های تاکسی نیز بالا رفته است.

یکی از رانندگان جوان تاکسی بیسیم با ناراحتی گفت:خیلی ها فکر می کنند که افزایش کرایه آژانس به نفع راننده است ،ولی همیشه از صبح تا ظهر چهل هزار تومان کار می کردم ، اما این چند روز که کرایه ها افزایش یافته کمتر از سی هزار تومان مسافر داشتم. مسافر خیلی کمتر شده ، البته نرخ پیشنهادی ما دوهزار و هفتصد تومان بود که خود مسئولین این مبلغ را ۳هزار تومان افزایش دادند.

**ابراهیم مهربان:افزایش پنجاه درصدی کرایه ها غیر قانونی است

از این رو ابراهیم مهربان رئیس شورای شهر لاهیجان در این رابطه  گفت: شورای شهر لاهیجان نرخ ۲هزار و پانصد تومان را برای کرایه آژانس های داخل شهر تصویب کرده و نرخ جدید تا چند روز آینده اعلام می شود.

وی با بیان اینکه این موضوع در دستور کار کمیسیون فرهنگی و حقوقی شورای شهر قرار گرفت افزود: معین شد که بر اساس تورم واقعی و صلاح مردم و رانندگان که آنها هم از شهروندان هستند نرخ منطقی با یک شیب ملایم در نظر گرفته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه افزایش پنجاه درصدی به پیشنهاد اداره اصناف شهرستان لاهیجان بوده افزود: پس از کش و قوس های فراوان مصوب شد که رئیس اتاق اصناف شهرستان لاهیجان اسناد خود را ارائه دهد.

رئیس شورای شهر لاهیجان با بیان اینکه نرخ اعلام شده توسط استانداری با شیب ملایم و بیست و پنج درصد است افزود: نرخ تاکسی های درون شهری با افزایش بیست و پنج درصدی به دوهزار و پانصد تومان تبدیل شده و این نرخ جدید جهت استفاده مسافران طی یک هفته آینده به مسئولان اجرایی و تعزیرات شهرستان لاهیجان اعلام می شود.

**عضو شورای شهر لاهیجان : تعیین نرخ جدید خارج از حیطه اصناف است

همچنین فرشید فقیه شجاعی عضو شورای شهر لاهیجان به خبرنگار «لاهیجان» می گوید: افزایش پنجاه درصدی نرخ تاکسی تلفنی توسط اداره اصناف بار مضاعفی را به شهروندان بویژه اقشار ضعیف جامعه وارد می نماید .

وی ضمن مخالفت با این موضوع ، اعتقاد دارد که امر تصمیم گیری در خصوص تعیین نرخ کرایه حمل و نقل درون شهری خارج از حیطه اختیارات اصناف بوده و بر اساس آخرین دستورالعمل اعلام شده از سوی استانداری ، حداکثر افزایش تا سقف ۲۵ درصد می باشد .

**رئیس اصناف لاهیجان:رانندگان نباید قربانی شوند

از این رو یوسف اکبری پور رئیس اتاق اصناف نیز دلایل خود را بیان می کند و مدعی است که با توجه به افزایش نرخ خدمات ، لوازم خودرو و بنزین این مقدار افزایش کرایه منطقی است.

یوسف اکبری پور که حمایت از اصناف را وظیفه شرعی و قانونی خود می داند با بیان اینکه نباید در این بین رانندگان تاکسی قربانی شوند و مظلوم قرار گیرند اعتقاد دارد که نگاهی که به رانندگان تاکسی درون شهری و آژانس ها قرار دارد باید عوض شود.

البته وی معتقد است که اگر نرخ جدید شورای شهر با موافقت فرمانداری به تعزیرات شهرستان ارائه شود همه ملزم به رعایت نرخ جدید هستند.

**اعضای شورای شهر لاهیجان:نرخ جدید بیش از حد مجاز است

البته این موضوع در بیست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر لاهیجان مورد بررسی قرار گرفت تا اتاق فکر شهرستان لاهیجان این مشکل را در دستور کار خود قرار دهد.

اعضای شورای شهر لاهیجان نیز همگی با اعتقاد به اینکه شورای شهر لاهیجان در رعایت دستورالعمل اعلامی از سوی استانداری گیلان اقدام به افزایش نرخ تا سقف ۲۵درصد نسبت به سال گذشته نموده است ، اعتقاد داشتند که اتاق اصناف لاهیجان نرخ جدید در حوزه شهری را که بیش از سقف اعلام شده از سوی استانداری می باشد را تعیین کرده است و فرماندار شهرستان و مسئولین نظارتی با اقدامات لازم مانع از تضییع حقوق شهروندان شوند .

**ادامه این روند نگران کننده است

افزایش چندین درصدی نرخ کرایه تاکسی از اواخر سال ۹۱ آغاز شد، زمانی که کرایه آژانس های داخل شهری از هزار تومان به هزار و دویست تومان ارتقاء یافت. شهریور ۹۲ این نرخ به هزار و پانصد تومان و از اواخر ۹۲ به دو هزار تومان و در خرداد ۹۳ با یک جهش دویست درصدی در طی ۲سال به سه هزار تومان رسید،البته کارشناسان معتقدند که با ادامه این روند شهروندان باید همچنان منتظر افزایش قیمت کرایه ها در شهریور و یا اواخر پاییز ۹۳ باشند.

لاهیجان شهری گردشگری بوده که در بیشتر ماههای سال دارای مسافر است ،البته به این مسافران باید حضور نزدیک به ۱۰هزار دانشجو در طول هفته نیز افزوده شود.وضعیت کرایه آژانس و تاکسی های درون شهری دغدغه این روزهای مردم لاهیجان است،شاید مردم این شهرستان سال ۹۴ را به کرایه های پنج هزار تومانی آغاز کنند و شاید کرایه ۲۰۰۰هزار تومانی با افزایش فقط ۲۵ درصد به ۲۵۰۰ افزایش یابد.

Share