سام سکوتی

اسالم ایران تا اسالم برزیل

اگر کلید واژه اسالم را در دنیای مجازی جستجو نمایید، در کنار اسالم زیبای ایران که می‌شود ادعا کرد همه زیبایی‌های ایران را در خود دارد، اسالمی نیز در دورترین نقطه کره خاکی وجود دارد، همان جایی که قرار است یوزپلنگ‌های ایرانی در خرداد امسال به مصاف حریفان خود بروند. منطقه اسالم، در جنوب ریودوژانیرو […]

4419262_39_bاگر کلید واژه اسالم را در دنیای مجازی جستجو نمایید، در کنار اسالم زیبای ایران که می‌شود ادعا کرد همه زیبایی‌های ایران را در خود دارد، اسالمی نیز در دورترین نقطه کره خاکی وجود دارد، همان جایی که قرار است یوزپلنگ‌های ایرانی در خرداد امسال به مصاف حریفان خود بروند. منطقه اسالم، در جنوب ریودوژانیرو و در جزیره ایلها گرانادا، بیشتر به دلیل هتلی با این نام شناخته می‌شود و چون بسیاری از نویسندگان و عکاسان بزرگ در آن هتل اقامت داشته‌اند، هتل اسالم در برزیل شهرتی بیش از نام منطقه برای خود دست و پا کرده است. زندگی به معنای واقعی کلمه در آنجا جریان دارد، بیشتر خانه‌ها در منطقه اسالم تا همین چند سال پیش با چراغ‌های گاز سوز و شمع روشن می‌شد و جالب اینکه مردم منطقه در مقابل داشتن نیروی الکتریسیته مقاومت می‌کردند زیرا معتقد بودند که جزیره آنها را از فرم اولیه خود خارج خواهد کرد. غذای مردم محلی را محصولات دریایی و سبزی‌ها تشکیل می‌دهد و مردم منطقه با اینکه دسترسی آسان به جنگل‌های برزیل و حیوانات شکاری دارند، گونه‌های جانوری در این منطقه همچنان بکر باقی مانده است زیرا مردم به محیط زیست نگاهی از روی مهر و شفقت دارند.
می‌توان ادعا کرد که اسالم ایران همه زیبایی‌های ایران را در خود جای داده است، هر ایرانگرد و جهانگردی که مهمان این خطه بوده است و فرصت و مجال کافی برای تلمذ و تجربه و بهره مندی از همه گنجینه‌های بصری این بخش را داشته است، مصدق این ادعای نگارنده خواهد بود. زمانی که مشغول نوشتن این بخش از مطلب بودم، یاد صدای تفنگ‌های شکارچیانی افتادم که آرامش را نه فقط از حیوانات بومی منطقه اسالم گرفته‌اند بلکه خواب را بر چشمان مردم منطقه نیز حرام نموده‌اند. روزی نیست که در محل زندگی خودمان با صدای گوش‌خراش و دلخراش تفنگ‌های شکاری از خواب برنخیزیم. معمولا سالها زمان می‌برد تا گونه‌های جانوری به مرحله انقراض برسند ولی در این منطقه به دست شکارچیان غیرقانونی خیلی زود به این مرحله رسیده‌اند. سالهاست که پرهای زیبای قرقاول تالشی را مانند گذشته در بیشه‌زارهای این منطقه نمی‌بیننیم، سالهاست که کبک از زیر پایمان به صورت ناگهانی به پرواز در نیامده است تا ترسی شیرین بر دلمان افکند، سالهاست که برای شکار جواز صادر می‌شود و به نفع چند نفر، حق بهره مندی از این زیبایی‌ها را از ما دریغ می‌کنند.
اگر چه پس از نامدار شدن این منطقه و تبدیل شدن آن به مکانی جهت گذراندن ماه عسل زوج‌های جوان، برخی از آنان، آنجا را محل دایمی زندگی خود کرده و به آنجا نقل مکان کرده‌اند و عده‌ای دیگر نیز به احداث رستوران و هتل دست زده‌اند اما اصل اولیه مردم بومی که حفظ شدن بافت روستایی است، به آنها تحمیل شده و آنها نیز با مردم منطقه در حفظ میراث گرانبهای منطقه هماهنگ شده‌اند.
هر ساله نویسندگان و دانشمندان زیادی به منطقه اسالم برزیل سفر می‌کنند و در هتل اسالم سکنی می‌گزینند. در سالهای اخیر سخنرانی‌های زیادی توسط مسافران برای مردم محلی و مسافران دیگر انجام گرفته است که بیشتر آنها در کنار احترام به فرهنگ بومی منطقه، آن را الگویی برای جهان مصرفی و آلوده‌گر امروز دانسته‌اند. شاید جالب باشد بدانید که ماشین در این منطقه تردد ندارد و مردم منطقه شدیدترین مقاومت را برای ورود خودرو به محل زندگی خود دارند. فاصله بخش اسالم تا شهر ایلها گرانادا را می‌توان بیست دقیقه در صورت قدم زدن و یا با قایق در زمان کوتاه‌تری طی کرد. ساحل لوپزمندز که سالهاست عنوان زیباترین ساحل برزیل در میان بازدیدکنندگان را می‌آورد، در همین جزیره واقع شده است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. آب و هوای گرم و شرجی منطقه در ماه‌های آبان تا اسفند و خنک و خشک در ماه‌های خرداد تا مرداد از ویژگی های این منطقه است. شاید آرزوی داشتن اسالمی همچون اسالم برزیل کمی رویا پردازانه به نظر برسد اما می‌شود برخی از استاندارد‌های آن را برای اسالم چهار فصل خودمان آرزو کرد، مانند احترام به محیط زیست و پایداری محیط زیست، جلوگیری از شکار و یا مبارزه با شکارچی‌های غیر قانونی.
در بسیاری از کشورها، مردم منطقه احترام زیادی برای حیات وحش قائل هستند و متقابلا پرندگان نیز در آنجا بسیار مهربان و دوست داشتنی هستند. مواردی را شخصا تجربه کرده‌ام، در مسکو تماشای پرنده سیته (در زبان محلی ما) از فاصله نیم متری در حالی که سعی می‌کرد با بنده همسفره شود، در کنار لذت بردن از رنگ‌های متنوع روی پرهای پرنده، این فکر را در من برانگیخت که مگر همین پرندگان از روسیه به ایران مهاجرات نمی‌کنند؟ چرا این همه تفاوت رفتار وجود دارد؟ و یا قوی هایی که در یکی از رودخانه های بریتانیا در کنار هم قدم زدیم و از دستانم نان می‌خوردند، در حالی که همین پرنده‌ها حتی در یک کیلومتری ما آرامش ندارند!!!
در بازار ماهی فروشان شهر اسالم، دیدن ماهی‌های بسیار کوچک که برای فروش صید شده‌اند، تأثر برانگیز است. در هفته گذشته، زمانی که برای خرید ماهی به آنجا رفتیم، مهمان اسکاتلندی بنده گفتند: اگر چنین ماهی‌هایی در اسکاتلند صید شوند، صیاد به جریمه‌ای سنگین و زندان محکوم خواهد شد!!
اگر مسئولین اراده لازم را داشته باشند و مردم نیز نقش خود را به درستی ایفا کنند، داشتن اسالمی که از هر نظر سالم و زندگی بخش باشد، دور از دسترس نیست و با توجه به داشتن کلیه شرایط لازم برای جذب گردشگر، می‌توان ملزومات توسعه پایدار در منطقه را فراهم نمود.
گرچه هدف، نوشتن و معرفی کردن اسالم برزیل بود اما هر کاری کردم نتوانستم چند دقیقه‌ای هم در اسالم زیبای خودمان قدم نزنم و قلم نیز رقص موزون خود را از شوق نگارش زیبایی‌ها و افسونگری‌های اسالم (آب سالم) ایران می‌گرفت.

سام سکوتی بداغ
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share