سام سكوتي

از کابینه ورزشی تا کابینه سیاسی

از کابینه ورزشی تا کابینه سیاسی بازی هلند و آرژانتین در نیمه نهایی جام جهانی جدای از زیبایی‌های فوتبال، پیامی بسیار معنا دار به جهان داد و شاید تشت رسوایی مدعیان حقوق بشر بود که از بام افتاد و نشان داد رنگین پوست بودن شاید در زمین فوتبال به بازی گرفته نشود اما در جهان […]

از کابینه ورزشی تا کابینه سیاسی
sokotiبازی هلند و آرژانتین در نیمه نهایی جام جهانی جدای از زیبایی‌های فوتبال، پیامی بسیار معنا دار به جهان داد و شاید تشت رسوایی مدعیان حقوق بشر بود که از بام افتاد و نشان داد رنگین پوست بودن شاید در زمین فوتبال به بازی گرفته نشود اما در جهان سیاست، مدعیان آزادی و مبارزه با نژاد پرستی حدیث دیگری دارد.
پسران نارنجی سالهاست که در سطح اول فوتبال اروپا هنر نمایی می‌کنند و در همه این سالها می‌شود بزرگانی را نام بود که تفاوت ظاهری با اکثریت تیم سرزمین لاله‌ها داشته است و آن موضوعی شبیه رنگ زیبای لاله‌های سرزمین گل و بلبل است که نقشی متفاوت از سیاست گذاران و سیاستمداران آن کشور دارند و با همه و برای مردم تمام جهان رنگ ثابتی دارند.
رنگین پوستان همیشه نقطه اتکای تیم مورد علاقه بسیاری از هموطنان ما بوده‌اند، از فرانک ریکارد و رود گولیت و آقای پاتریک که کنار سرمربی مقتدر هلند تیم را رهبری می‌کند، گرفته تا دو بازیکن رنگین پوستی که خط دفاعی هلند را سامان می‌دهند.
اما زمانی که به فراوانی حضور و استفاده بازیکنان فوتبال تیم ملی هلند می‌پردازیم و درصد استفاده از رنگین‌پوستان را در کابینه و مشاغل مهم سیاسی مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که مدعیان حقوق بشر و مبارزه با نژاد پرستی در تخصیص و تقسیم با سیاهان جامعه خود که کم هم نیستند، چندان منصف نبوده‌اند و بیشتر در حوزه شعارهای قشنگ بشر دوستانه متوقف شده‌اند تا عمل به آنها!
البته این موضوع تا همین اواخر در مورد تیم فرانسه هم شاید صادق می‌بود اما با سر کار آمدن فرانسوا اولاند، ایشان سعی کرد کمی اعتدال را در کابینه رعایت کند تا فرانسه بار دیگر شاهد درگیری های خیابانی که سیاهان آغازکننده آن بودند، نباشد و از قضا وزیر دادگستری را از همان منطقه‌ای انتخاب کرد که مردم آنجا آغازگر درگیری‌های خیابانی فرانسه بودند که این موضوع، سر و صدای زیادی در جامعه فرانسه ایجاد کرد و اولاند موفق شد با این تبعیض مبارزه کند و سهم بیشتری برای سیاهان در کابینه قائل شود و قدمی فراتر از بیانیه بردارد.
فوتبال در خود تمام زندگی را دارد، درس‌هایی که می‌شود خواند و نوشت. در آفساید بودن، نژاد پرستی سالهاست که توسط فیفا مصوب شده است و در فوتبال نیز در داخل مستطیل سبز سالهاست موضوعی کاملا حل شده است، اگرچه بعضا سکوها در آفساید باقی می‌مانند!
اما موضوع نژاد پرستی آن چنانکه ادعا می‌کنند هنوز در قلب اروپا کاملا حل نشده است و شاهد مدعا نیز کابینه کشور هلند و مقایسه آن با تیم فوتبال این کشور است.

سام سکوتی بداغ
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share