پشت پرده یک استیضاح

آیا انتصابات صورت گرفته توسط وزیر علوم ضعیف است؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،بررسی رزومه روسای این دانشگاه‌ها در دولت دهم نشان می‌دهد از مجموع شش رییس دانشگاه در دولت دهم تنها دو رییس یعنی علیرضا رهایی و جبل‌عاملی در زمان انتصاب سابقه مدیریت دانشگاهی را داشته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،برخی از نمایندگان مجلس به‌دنبال استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم هستند. در همین رابطه جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در  عنوان می‌کند «استیضاح‌کنندگان وزیرعلوم کوتاه نخواهند آمد» و «اکثریت اعضای کمیسیون آموزش نامه درخواست استیضاح وزیر علوم را امضا کرده‌اند.»
785farajابهامی که بیش از پیش می‌تواند شایبه سیاسی‌کاری در استیضاح فرجی‌دانا را تقویت کند. هم‌اکنون مثلث اعضای جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان نزدیک به طیف اصولگرایان سنتی و طیف نمایندگانی که سعی در نزدیک‌شدن‌ به این دو جریان را دارند، بیش از پیش پای ثابت استیضاح فرجی‌دانا در مجلس هستند. طیف اول یعنی اعضای جبهه پایداری به دلیل تناقض سیاسی حاکم میان آنها و دولت تدبیر و امید تنور استیضاح هر وزیری را به هر دلیلی داغ می‌کنند. طیف دوم دغدغه‌هایی همچون بی‌توجهی به سند اسلامی‌سازی دانشگاه و بازنگری در علوم انسانی را متوجه دلایل خود برای استیضاح فرجی‌دانا می‌دانند. اما طیف سوم که در صدر آنان نمایندگانی همچون جبار کوچکی‌نژاد، عبدالوحید فیاضی و قاسم احمدی‌لاشکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس حضور دارند، دغدغه‌های خاص خود را در استیضاح فرجی‌دانا دارند؛ طیفی که به‌طور غیررسمی بار اصلی استیضاح وزیر علوم را بر دوش دارند و جاده را برای اعمال نقش اعضای جبهه پایداری و اصولگرایان سنتی، صاف می‌کنند. اما نکته حایزاهمیت در این‌باره مشخص‌نبودن دلایل استیضاح و احتمال سهم‌خواهی سیاسی از فرجی‌دانا از سوی این طیف است. یکی از علت‌هایی که این احتمال را تقویت می‌کند صحبت‌های روز گذشته جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر صراحتا اعلام کرد: «وزیر علوم توجهی به نظرات دیگران در انتصابات نداشته.» او تاکید کرد: «وزیر علوم همچنین از افراد ضعیف در سطح دانشگاه‌ها استفاده کرده است که این مسایل همه باعث شد نمایندگان خواستار استیضاح وزیر علوم شوند.»

انتصابات فرجی‌دانا ضعیف است؟

جبار‌ کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، یکی از دغدغه‌های نمایندگان برای استیضاح فرجی‌دانا را انتصابات ضعیف او معرفی می‌کند. او اعلام کرده است: وزیر علوم از افراد ضعیف در سطح دانشگاه‌ها استفاده کرده که این مسایل همه باعث شد نمایندگان خواستار استیضاح وزیر علوم شوند. کوچکی‌نژاد با بیان اینکه نمایندگان خواستار استیضاح وزیر علوم کوتاه نخواهند آمد، افزوده: اکثریت اعضای کمیسیون آموزش نامه درخواست استیضاح وزیرعلوم را امضا کرده‌اند. این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که بررسی‌ها نشان می‌دهد، انتصابات فرجی‌دانا در مقایسه با کامران دانشجو، وزیر علوم در دولت دهم و وزیر مورد حمایت اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم، بیش از پیش با توجه به معیار‌های مدیریت دانشگاهی صورت گرفته است.
بخش زیادی از انتقادات نمایندگان مجلس به انتصاب‌هایی از سوی وزیر علوم در دانشگاه تهران، علامه‌طباطبایی، تربیت مدرس، امیرکبیر، علم و صنعت و صنعتی اصفهان است.
بررسی رزومه روسای این دانشگاه‌ها در دولت دهم نشان می‌دهد از مجموع شش رییس دانشگاه در دولت دهم تنها دو رییس یعنی علیرضا رهایی و جبل‌عاملی در زمان انتصاب سابقه مدیریت دانشگاهی را داشته است و باقی روسا یعنی، فرهاد رهبر، صدرالدین شریعتی، بیژن رنجبر، و محمد اسماعیل همدانی گلشن در زمان انتصاب اولین سابقه مدیریت دانشگاهی خود را تجربه کرده‌اند. اما در دولت یازدهم، تمامی روسای این شش دانشگاه که از سوی رضا فرجی‌دانا معرفی شده‌اند، در زمان انتصاب تجربه‌های متعددی در زمینه مدیریت دانشگاهی در کشور داشته‌اند. (شرح کامل در جدول شماره یک) مساله‌ای که شایبه سهم‌خواهی سیاسی، ابهام در دلایل استیضاح و مستند بودن این دلایل را تا حد زیادی تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.
785/شرق
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی

Share