عاقبت پرونده فساد مالی در بنیاد شهید چه می شود؟

آقای زریبافان پس از تبرئه از اتهامات وارده نوکری احمدی نژاد را کنید!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امیر خجسته، نماینده همدان در مجلس و رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس در بنیاد شهید، اوایل تیر ماه، از اتمام کار این هیات خبر داد و گفت: “تحقیق و تفحص از این بنیاد به پایان رسیده و گزارش نهایی آن به زودی در صحن مجلس قرائت می شود.”

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از صلح نیوز, امیر خجسته، نماینده همدان در مجلس و رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس در بنیاد شهید، اوایل تیر ماه، از اتمام کار این هیات خبر داد و گفت: “تحقیق و تفحص از این بنیاد به پایان رسیده و گزارش نهایی آن به زودی در صحن مجلس قرائت می شود.”

bonyad او اعلام کرد “در دوره گذشته به رغم پیگیری های ۹ ماهه و تذکرات متعدد نمایندگان مجلس نسبت به تخلفات صورت گرفته، رییس وقت بنیاد شهید هیچ توجهی نکرد و در نهایت معاون پارلمانی وقت بنیاد شهید به نمایندگان مجلس گفت که هرکاری می خواهید انجام دهید.” البته خجسته نگفت که گزارش نهایی این هیات چه زمانی در مجلس قرائت خواهد شد.

در سال ۱۳۹۲، مجلس شورای اسلامی که دوران مدارا و مماشات با محمود احمدی نژاد تمام شده بود، تصمیم گرفت از بنیاد شهید نیز تحقیق و تفحص کند. تحقیق و تفحص مجلس از تیرماه همان سال آغاز شد و حدود یکسال ادامه یافت. در آن زمان مسعود زریبافان، رئیس بنیاد شهید،یکی از نزدیکان محمود احمدی نژاد محسوب می شد.

دلیل حساس شدن مجلس به بنیاد شهید آن بود که سازمان بازرسی کل کشور در بررسی وضعیت مالی بنیاد شهید متوجه جابجایی پولی بزرگی شده بود که علت آن مشخص نبود.

اولین بار، در مرداد ماه سال ۱۳۹۱، خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان “آخرین جزئیات از اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی در بنیاد شهید” به این موضوع اشاره کرد. در این گزارش آمده بود: “چندی پیش ماموران سازمان بازرسی کل کشور در جریان بررسی وضعیت مالی بنیاد شهید با مورد مشکوکی رو به رو شدند. بررسیهای اولیه نشان می داد در جریان پرداخت حق بیمه افراد تحت پوشش بنیاد به یکی از شرکت های بیمه، چندین میلیارد تومان به حساب دیگری واریز شده است. از این رو بازرسان به بررسی اسناد موجود پرداختند تا زوایای پنهان این ماجرا آشکار شود. تحقیقات در این باره حاکی از آن بود که یکی از مسئولان باسابقه بخش تسهیلات پشت پرده این ماجرا حضور دارد که در جریان پرداخت حق بیمه افراد تحت پوشش این اختلاس کلان را رقم زده است. بررسی اسناد نشان می داد در حالی که مبلغ بدهی بنیاد به شرکت بیمه ۵ میلیارد تومان بود این مدیر مبلغ ۹ میلیارد تومان به حساب این شرکت واریز کرده است. ادامه ردیابیها فاش کرد این مسئول بعد از مدتی با اعلام اینکه به دلیل اشتباه ۴ میلیارد بیشتر به حساب شرکت بیمه واریز شده از مدیران بیمه خواست این مبلغ به حسابی که او اعلام می کند واریز شود.” از این رد پایی که برجای مانده بود، بقیه اختلاسها نیز فاش شد.

گرچه در ابتدای کار رقم اختلاس صورت گرفته ۱۵ میلیارد تومان اعلام شد، اما بعدها مشخص شد که مبلغ فساد بسیار گسترده تر بوده است. زمانی که طرح تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس مطرح شده بود، امیر خجسته، نماینده همدان در مجلس و یکی از طراحان طرح، فاش کرد “ما تحقیق و تفحص را از عملکرد مدیران بنیاد شهید داریم، سوء مدیریت هایی که باعث شده امروز اتفاقات بسیار عجیبی در جامعه ایثارگری به وقوع بپیوندد. عدم شفافیت عالی و وجود شائبه های مختلف در بخش‌های اقتصادی بنیاد و کشف اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی و حیف و میل بیش از ۱۷۰ میلیارد از دارایی های بانک دی در صرافی ها که این رقم از طرف صرافی هایی خاص به کشور امارات و شهر دبی انتقال داده شده که در این رابطه تعدادی از افراد دستگیر شده اند و عده ای دیگر به خارج از کشور فرار کرده اند.”

پس از تصویب تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید، مسعود زریبافان هم طراح اصلی این طرح را متهم کرد که “پولی که مال جانبازان بوده است را برداشته و سکه خریده و به مردم داده است تا به او رای دهند.” او همچنین گفت: “این تحقیق و تفحص را کسی راه انداخته است که قبلا مدیریت بنیاد شهید را عهده دار بوده و به دلیل تخلف اخراج شده است.”

در همان زمان سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید نیز در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا از “پشت پرده این تحقیق و تفحص” سخن گفت.او مدعی شده بود “[خجسته] خواستار برکناری معاون اداری مالی بنیاد و نیز رییس حراست بنیاد استان همدان بود. این فرد، فشارهای متعددی را به بنیاد وارد و مکاتباتی را انجام داد تا این امر محقق شود. همچنین خواستار در اختیار گذاشتن یک راننده به همراه خودرو از طرف بنیاد بود که حقوق و مزایای آن را نیز بنیاد شهید در اختیارش قرار دهد، اما بنیاد نمی‌توانست این امور را تمکین کند.”

به گفته او امیر خجسته، نماینده همدان، قبلا مدیر بنیاد شهید استان همدان بود.

در همین راستا ابعاد اختلاسها و فسادهای مالی دولت احمدی نژاد بیش از پیش آشکار می شود. چندی بعد مسعود زریبافان در گفتگویی دیگر، به دفاع از عملکرد خود پرداخت و درباره مسائل بانک دی، گفت: “بانک با توجه به اعتبار افراد، حتی بیشتر از سرمایه طرف هم وام میده. حالا اگر طرف از بانک وام و سرمایه گرفته و فرار کرده میشه گفت رییس بانک اختلاس کرده؟ نه. طرف گذاشته فرار کرده و کلاهبرداری کرده. این اتفاق در بانک دی هم افتاد.”

او درباره افرادی که وام گرفته و گریخته بودند، اضافه کرد: “حدود ۷-۸ نفر و خانوادگی هم هستند. از این قضیه ۵ ماه میگذره و ما خیلی کارها برای بازپرداختش انجام دادیم. خیلی کارها کردیم، از گرفتن توقیف اموال و جلسه با اینترپل و ممنوع الخروج کردن افرادی که هنوز داخل کشور هستند. در حقیقت چیزی از سرمایه بانک از طریق این افراد سوخت نشده و همه اموال این افراد توقیف شده و منتظر رای دادگاه هستیم. بعد من وقتی نظارت مالی بر بانک ندارم چرا این اقدام را ناشی از ضعف مدیریت من می دانند. همین آقای خجسته مدام میگه زریبافان! ”

با اینحال اخباری که دیگران می دادند، متفاوت بود. از جمله جعفرزاده نماینده رشت در مجلس تاکید کرد: “علی رغم برخی ادعا‌ها مبنی بر بازگشت سرمایه از دست رفته بنیاد شهید در جریان اختلاس میلیاردی از آن این پول قابل برگشت به کشور نیست. ”

او گفته بود: “در جریان این تحقیق و تفحص یک پرونده جابه جایی مالی ۱۷۰ میلیارد تومانی کشف شده است که برخلاف ادعاهای موجود این پول قابل بازگشت نیست. چراکه از کشور خارج شده است.”

این نماینده مجلس در شهریور ماه گذشته نیز به خبرگزاری رسمی مجلس گفت “تاکنون در بررسی‌های انجام شده خبرهای خوشی به دستمان نرسیده است، متاسفانه تاکنون دراین مرحله از تحقیق و تقحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران اختلاس‌های مالی دیده شده است.”

او با تاکید بر اینکه “به طور حتم افرادی که متهم به اختلاس‌های مالی هستند را به دادگاه می‌کشانیم”، گفته بود: “متاسفانه در این تحقیق و تفحص به مستنداتی رسیدیم که پای بسیاری از روسایی که در راس هرم بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند درمیان است.”

با ادامه تحقیقات مجلس، گفته شد که ابعاد فساد مالی در بنیاد شهید، گسترده تر از آن است که قابل بیان باشد. اواسط خرداد ماه گذشته غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه مجلس و عضو کمیته تحقیق و تفحص از بنیادشهید طی گفتگویی اعلام کرد : “گزارش‌های دیوان محاسبات تنها بخش کوچکی از دریای عظیم تخلف‌های هشت سال گذشته است. در حالی که آمارهای وحشتناکی از تخلف‌های دولت گذشته وجود دارد که مردم را شوکه می‌کند.”

او از تخلف‌های مالی گسترده در بنیاد شهید خبرداد و تاکید داشت: “باز هم تکرار می کنم حجم فسادهای مالی آن قدر زیاد است می‌ترسیم اگر آنها را افشا کنیم مردم شوکه شوند، چراکه اتفاق‌های بسیار تلخی در این نهاد رخ داده که همه ناشی از توهم و سوء مدیریت است. در حال حاضر برخی اطلاعات این تحقیق و تفحص را به طور محرمانه برای دستگاه قضایی ارسال کرده‌ایم. متاسفانه آقای احمدی‌نژاد بر اساس تصمیمات شخصی خود عمل می‌کرده است.”

گفتنی اینکه در حال حاضر این یار احمدی نژاد منتظر رسیدگی به پرونده اش در نهادهای نظارتی است هفته گذشته یکی از سایت های خبری طی گفتگویی از مسعود زریبافان پرسید: “برخی نماینده‌ها مدعی شده بودند از جانب نزدیکان شما تهدید شده‌اند و همین تحقیق و تفحص را به تاخیر انداخته است” و زریبافان پاسخ داد: “بر پدر کسی که این کار را کرده و کسی که درباره مباحث مالی در بنیاد شهید در زمان مدیریت من دروغ گفته لعنت! عملکرد من روشن است. یک سال تلاش کردند اما نتیجه‌ای نداشت. هر چیزی که مربوط به زریبافان به دست آورده‌اند را رو کنند. اگر موردی در موسسات وابسته به بنیاد شهید بوده خود من مدعی شدم، پرونده را به دادگاه برده و حکم گرفته و بعد هم اموال را برگردانده است. من آمادگی دارم اگر مجلس بخواهد در مورد تمام این اتهامات توضیح دهم. تنها مواردی که بوده مربوط به بانک دی و بیمه دی بوده که آنها هم مربوط به ایثارگران است. روزی چند ساعت وقت می‌گذاشتم تا از این اتفاقات در بنیاد شهید نیفتد.”

Share