با حضور استاندار گیلان

آغاز برداشت خوشه های طلایی برنج از شالیازارهای گیلان+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با حضور دکتر محمد علی نجفی در روستای لاکسار صومعه سرا برداشت مکانیزه برنج در گیلان آغاز شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با حضور دکتر محمد علی نجفی در روستای لاکسار صومعه سرا برداشت مکانیزه برنج در گیلان آغاز شد .

حجت همتی برنجکار سختکوش گیلانی در یک هکتار از شالیزارخوا رقم زودرس حسنی را کشت کرده است .

استاندار گیلان در حاشیه ی نخستین دروی برنج استان با اشاره به کم آبی کشاورزی فصل زراعی امسال گفت : با همکاری بسیار مناسب شالیکاران و مدیریت مصرف آب، بحران خشکسالی کشاورزی را در حالی پشت سرگذاشتیم که عده ای پیش بینی می کردند امسال حدود ۳۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان کشت نشود .

وی با اشاره به صرفه جویی ۱۹ درصدی مصرف آب کشاورزی گفت : درحالیکه میزان مصرف آب کشاورزی گیلان از سد سفیدرود سال گذشته حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب بود اما امسال با کمتر از یک میلیارد متر مکعب آب فصل زراعی رامدیریت کردیم .

jpg1692دکتر نجفی با قدردانی از سازمان جهاد کشاورزی ،آب منطقه ای وفرمانداران افزود : همزمانی در کشت و کوتاه کردن دوره ی نشاء از ۴۷ روز به حدود ۳۰ روزنیز سبب شد تا با آب کمتر امکان کشت تمامی شالیزارهای استان فراهم شود .

وی همچنین از نقش م‍ؤثررسانه های گروهی در آموزش و ترویج مدیریت مصرف آب کشاورزی قدردانی کرد و افزود : در سال زراعی بدلیل محدودیت منابع آبی حدود ۹۷ درصد از مزارع برنج به کشت ارقام زود رس و میان رس اختصاص یافت .

استاندار گیلان به وجود حدود ۹۰۰ دستگاه کمباین ویژه برداشت برنج و ۲۶۰۰ دستگاه دروگر اشاره کرد و گفت : امسال حدود ۱۲۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان بصورت مکانیزه برداشت می شود .

وی با بیان اینکه امسال برداشت محصول خوبی خواهیم داشت پیش بینی کرد از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار ،در مجموع حدود یک میلیون و صدهزار تن شلتوک در گیلان برداشت شود .

استاندار گیلان با بیان اینکه برنج بازحمت و مشقت های فراوان بدست می آید خاطر نشان کرد در سالهای اخیر به این محصول استراتژیک بی مهری شده است و دولت درصدد است این به مهری ها را جبران کند .

دکتر نجفی همچنین خواستار مدیریت وارادات برنج در زمان برداشت این محصول شد و گفت انتظار داریم در این مدت برنج خارجی وارد بازار نشود تا کشاورزان سخت کوش با قیمت مناسب محصولاتشان رابفروشند .
jpg1690 jpg1695 jpg1693 jpg1694

Share