معاون اول قوه قضائیه در مصلای رشت

کسی حق عقب‌نشینی نسبت به ارزش‌ها را ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه حق تغییر روش‌ها را داریم اما حق تغییر ارزش‌ها را نداریم، افزود: کسی حق تغییر راهبردها طبق قانون اساسی و عقب‌نشینی نسبت به ارزش‌ها را ندارد و ارزش‌ها باید همواره حفظ بماند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در مصلای  شهر رشت با تسلیت بیست و پنجمین سالگرد ارتحال اظهار کرد: با دعوت نماینده ولی فقیه در گیلان برای حضور در این مراسم آمدم.

rehlate emam - 14 khordad (42)وی افزود: در سالگرد ارتحال امام (ره) بحث ما شاخص‌های حرکت سیاسی امام است که پیوند بین مهدویت و سیاست است.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم دنیای جریان سلطه است، گفت: بیش از ۳۰۰ سال است که مغرب زمین در صدد است دین و آموزه‌های دینی را از زندگی مردم کنار بزند و جامعه را منهای دین به مردم معرفی کند.

وی جنگ‌های جهانی اول و دوم را اتفاق‌های مهم دنیا دانست و تصریح کرد: همچنان جنگ‌ها در حال اتفاق است که حاصل سیاست‌های سیاستمداران غربی است که می‌خواهند جامعه را بدون توجه به خدا به پیش ببرند.

رئیسی ادامه داد: امام خمینی (ره) پرچمدار اداره جامعه اسلامی و مردم‌سالاری دینی بود.

وی با اشاره به اینکه امام همواره مردم را به خدا دعوت کرده بود، تصریح کرد: اندیشه امام (ره) این است که فرمود عالم در محضر خداست و خدا را در تمام ذرات هستی می‌دید.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه چرا امام (ره) در دین‌مداری و دارایی خود دلیر بود، گفت: این دلیری و شجاعت به دلیل خدا مداری بود و هیچ قدرتی به چشم او نمی‌آمد و از طرفی معنویت و خداخواهی را با سیاست پیوند زد.

رئیسی امامان (ع) را سیاست‌مدار نامید و ادامه داد: امام خمینی (ره) نیز در جامعه پیوند سیاست و دین را برقرار کرد.

وی با اشاره به اینکه جنگ ما قانون دارد، تصریح کرد: جنگ ما در چارچوب باید و نباید الهی و در قالب اخلاق است.

*پیوند معنویت و سیاست شاخص مکتب امام (ره) بود

rehlate emam - 14 khordad (40)معاون اول قوه قضائیه نگاه به تجارت، اقتصاد و جهاد را ارزش خواند و دومین محور در مکتب امام خمینی (ره) را پیوند بین معنویت و سیاست و کرامت انسان و نگاه با محبت نسبت به مردم دانست و افزود: امام (ره) مردم را دوست می‌داشت.

وی با اشاره به اینکه امام (ره) مردم را حقیقتاً باور داشت، تصریح کرد: این مردم‌باوری در پرتو خداباوری بود.

رئیسی با بیان اینکه امروز بسیاری از کشورهای آفریقایی آزمایشگاه کشورهای مغرب زمین شده‌اند، تصریح کرد: کرامت انسان امروز در غرب معنا ندارد.

وی حقوق بشر را برای منافع بیشتر و توجه دیگران و تحکیم موقعیت عنوان کرد و گفت: نگاه به مردم برای خدا دارای دو شاخص است که امام (ره) فرمود «میزان رأی ملت است».

این مسئول قضایی، توجه به کرامت انسان را شاخص دیگر مکتب امام خمینی (ره) عنوان کرد و یادآور شد: امام (ره) تلاش می‌کرد اسلام را به عنوان دین نجات‌بخش انسان به جامعه معرفی کند و ارزش‌ها همواره ارزش بماند.

وی توجه به ارزش‌های دینی را شاخص دیگر مکتب امام خمینی (ره) ذکر کرد و ادامه داد: در اسلام تمام پرسش‌ها را برای جامعه اسلامی داریم و ولایت فقیه یعنی ولایت دین‌شناس که می‌خواهد جامعه را در قالب فقه اداره کند.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه حق تغییر روش‌ها را داریم اما حق تغییر ارزش‌ها را نداریم، افزود: کسی حق تغییر راهبردها طبق قانون اساسی و عقب‌نشینی نسبت به ارزش‌ها را ندارد و ارزش‌ها باید همواره حفظ بماند.

وی عدالت اجتماعی را شاخص دیگر مکتب امام (ره) ذکر کرد و متذکر شد: در مفاهیم دینی ما مفهومی پس از توحید، گسترده‌تر و فراتر از عدالت وجود ندارد.

*اراده نظام اسلامی برخورد با فساد است

rehlate emam - 14 khordad (36)رئیسی فساد را ضد عدالت خواند و یادآور شد: در نظام اسلامی مطلقاً فساد پذیرفته نیست و اراده نظام اسلامی برخورد با فساد از هر نوع و قسم است.

وی با تاکید بر اینکه در نظام اسلامی تحت هیچ شرایطی نباید فساد در هیچ جا لانه کند، خاطرنشان کرد: تمام مسئولان توجه داشته باشند که فساد جامعه اسلامی را نابود نکند.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه تمام کارگزاران باید از عدالت بهره‌مند باشند، گفت: جامعه باید مزه شیرین عدالت را بچشد و هر کس به نام نظام اسلامی خدمت می‌کند باید خلاف و فساد را بر نتابد تا جامعه بهره‌مند از عدالت باشد و در این باره نیز امام (ره) با کسی تعارف نداشت.

رئیسی با اشاره به اینکه امام (ره) بارها نسبت به «منصوبین» با «ص» و «س» تاکید کردند، یادآور شد: این امر بر مبنای سیاست امام (ره) بود و همه موظف هستیم گناه نکنیم و به دنبال فساد نرویم.

وی مصلح بودن انسان را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: مکتب امام (ره) نشأت گرفته از مکتب امام حسین (ع) و اصل اساسی امر به معروف و نهی از منکر بود./فارس

Share