نماینده امام خامنه ای در شورایعالی امنیت ملی:

نکات لازم را به تیم مذاکره کننده منتقل می کنم

جلیلی تاکید کرد:باید اجازه داد تیم مذاکره کننده به فعالیت‌های خود ادامه دهد، بنای من بر این بوده است که اگر نظری هم درخصوص مذاکرات دارم به خود تیم مذاکره کننده انتقال می‌دهم اما آن را علنی نمی گویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، روز چهارشنبه دکتر سعید جلیلی میهمان مردم شیراز بود و ضمن زیارت حرم شاهچراغ علیه السلام با آیت الله ایمانی امام جمعه این شهر و ایت الله دستغیب تولیت آستان حرم شاهچراغ دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش دیارمیرزا، بعد از آن نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی به جمع دانشجویان دانشگاه شیراز رفت و ضمن ایراد سخنرانی درباره مسایل مهم کشور، به پرسش های چالشی دانشجویان پاسخ داد.

phoca_thumb_l_img_7640

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت دفاع از حقوق ملت را یک اصل شناخته شده و اساسی در مذاکرات عنوان و اظهار کرد: مسئله هسته‌ای نشان داد نظام و انقلاب اسلامی برای پیشرفت در زمینه هسته‌ای و صنعت می‌ایستد و هزینه‌اش را نیز می‌پردازد.

سعید جلیلی در همایش «الزامات پیشرفت و عدالت» که در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار شد، بر لزوم تعیین مختصات زمانی، جغرافیایی و جهانی هر کشور تاکید کرد و غفلت از آن را سبب آسیب به آن کشور دانست و افزود: باید توجه داشت که امروز کشور ما در چه شرایطی قرار دارد و با همه مشکلاتی که داشته و روندی که می خواهد ادامه دهد، چه مختصاتی وجود دارد؟ در جهان امروز و در کشورهایی که در منطقه اطراف ما هستند، میان گذشته و آینده آن‌ها چه ارتباطی برقرار است؟ جایگاه اصلی بررسی و پاسخ به این دو سوال باید دانشگاه باشد چراکه برای ادامه مسیر انقلاب، دانشگاه یکی از بهترین جایگاه‌ها برای بررسی ملزومات پیشرفت است.

120644

وی خاطرنشان کرد: مختصات جغرافیایی یکی دیگر از مواردی است که برای طی مسیر باید به آن توجه داشت چرا که کشورها جدا از یکدیگر نیستند و با هم ارتباط دارند، توجه به مختصات زمانی نیز بسیار مهم است و در نظر گرفتن این سه مختصات با هم می‌تواند کشوری را در طی مسیرش موفق کند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اینگونه نیست که اگر این به مسائل نپردازیم، این مسائل در خلأ مانده و دیگران هم به آن نپردازند بلکه دیگران براساس ارزش‌ها و حقوق ما به آن‌ها پرداخته و برنامه‌ریزی می‌کنند.

120643

وی با بیان اینکه در یک دوره خاص قرار داریم، گفت: این مسائل در سایر کشورها نیز به چشم می‌خورد و شاهد بودیم دو ماه قبل برای کشوری مثل آفریقای مرکزی برنامه‌ریزی نظامی داشتند از همین رو امروزه مهم است که دانشجوی متعهد نسبت به این پرسش‌ها پاسخ مناسبی داشته و برمبنای آن بداند که چگونه باید عمل کند.

جلیلی تعریف جامعه جهانی براساس مناسبات حاکم بر جهان را ضروری دانست و اضافه کرد: آن چیزی که ما وارث آن هستیم مناسبات جدیدی است که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفته است و نه بر مبنای عدالت، حقوق بشر و دموکراسی بلکه بر مبنایی خاص که چند کشور بر آن حاکم هستند یعنی قدرت، آن هم به تعریف خودشان شکل گرفته است.

وی گفت: به صراحت تعدادی از کشورها بیان می‌کنند که ما می‌توانیم امتیازی مثل وتو داشته باشیم و دیگران ندارند، این همان مناسبات حاکم بر جهان است.

انتقاد از محل برگزاری مذاکرات

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود همکاری و گفتگو حول نقاط مشترک را دستاورد ژنو ۳ عنوان کرد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بغداد یا الماتی برای مذاکرات انتخاب شد، توضیح داد: یکی از بحث‌ها این است که چرا نظامی که امروز نظام سلطه نام گرفته است باید تعیین کند کجا و چگونه مذاکره شود بلکه باید محل گفتگو مورد توافق طرفین باشد و یکی در تهران و یکی در آنجا یا در یک کشور بی‌طرف برگزار شود نه اینکه در کشورهایی که بی‌طرف نیستند و علیه ما اقدام می‌کنند.

وی افزود: پس از رفتار خلاف قانون و بی‌منطق سوئیس نسبت به یکی از مقامات ایرانی که برای شرکت در مراسم بین‌المللی به آنجا رفته بود اما این کشور به هواپیمای وی سوخت نداد، استامبول برای مذاکرات بعدی مورد توافق طرفین قرار گرفت.

هرنتیجه‌ای را به هر قیمتی نمی‌خواهیم

جلیلی با اشاره به گفتگوهای استامبول یک و حدود شش دوره گفتگوی ۵ ساعته، تصریح کرد: برخی می‌گویند این مذاکرات بی‌نتیجه بود که در پاسخ به آن‌ها باید گفت ما هرنتیجه‌ای را به هر قیمتی نمی‌خواهیم به دست آوریم.

دبیر سابق شورای امنیت ملی دلیل انتخاب بغداد برای مذاکرات را اینگونه عنوان کرد که اگر قرار است محل مذاکرات، برای کشوری مانند سوئیس و اتریش اعتبار ایجاد کند چرا این اعتبار برای کشور دوست ما نباشد و با توجه به اینکه در آن زمان عراق، رییس اتحادیه عرب شده بود، برگزاری یکی از مهم‌ترین گفتگوهای بین‌المللی در این کشور بر اعتبار آن می‌افزود.

جلیلی با یادآوری اینکه گفتگوهای بغداد سوم خردادماه انجام شد، گفت: در مذاکرات بغداد به طرف مقابل گفتیم شما در چه چارچوبی می‌خواهید ملتی را از حقش محروم کنید؟ باید بدانید که با مردم ما با زبان زور نمی‌توان سخن گفت چراکه روزی همه شما پشت صدام مقابل ملت ما ایستادید اما ما امروز در کاخ صدام با شما گفتگو می‌کنیم.

وی به مذاکرات بعدی که در مسکو برگزار شد اشاره و اظهار کرد: در این مذاکرات طرح خود را در ۲۰ صفحه ارائه دادیم و علاوه بر اینکه طرح قبلی آن‌ها را پاسخ داده بودیم، پیشنهاداتی را نیز برای توافق جامع حول نقاط مشترک مطرح کردیم که پس از طرح آن به اعتراف خودشان، خلع سلاح شدند.

 phoca_thumb_l_img_7705

جلیلی با بیان اینکه ۸ ماه پس از ارائه طرح جامع ما مذاکرات در آلماتی برگزار شد، رییس کنفرانس اسلامی بودن این کشور را دلیل انتخاب آن برای مذاکرات اعلام کرد.

وی گفت: در سال‌های ۸۹ تا ۹۲ چون ۵ کشور طرف مذاکره نمی‌توانستند با هم اجماع داشته باشند، تحریم‌های یکجانبه علیه ایران وضع می‌کردند.

دلیل مخالفت استکبار با ایران، شکستن انحصارات آن‌ها و ارائه الگوی پیشرفت است

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ضمن بیان اینکه امروز مناسباتی بر مبنای زور و ثروت در جهان حاکم است و فضایی وجود دارد که هیچ حرفی نمی تواند این انحصار جهانی را به چالش بکشد، ادامه داد: دلیل مخالفت آن‌ها با ایران این است که کشور ما در حال شکستن انحصارات آن‌ها است. به عنوان مثال در بحث هایی مانند هسته‌ای و موشکی، نه تنها این انحصار شکسته شده بلکه به عنوان یک الگو در حال پیشرفت است.

جلیلی افزود: در بحث هسته‌ای نیز بنابر ان.پی.تی چند کشور می‌توانند از انرژی هسته‌ای برخوردار باشند در صورتی که بقیه کشورها این حق را ندارند، این یعنی شکل گیری انحصاراتی که برای این قدرت‌های معدود امتیازاتی را دربر دارد.

وی با بیان اینکه اگر کسی براین امتیازات معترض شود باید به شورای امنیت شکایت کند، گفت: وقتی به شورای امنیت کشیده شود همان قدرت، آن اعتراض را وتو می‌کند؛ حالا تصور کنید اگر چند کشور برای این امتیاز بخواهند با هم در مقابل یکدیگر بایستند چه وضعی پیش می‌آید.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: امروز شاهد دعواهای درونی قدرت‌ها در منطقه هستیم که این مناسبات پدیده جدیدی به نام «تزویر» را به وجود آورده است.

وی با طرح این پرسش که اگر این امتیازات قبل از جنگ جهانی بود چه تفاوتی داشت، گفت: اگر آن زمان مناسبات بر مبنای زور شکل می‌گرفت کسی مثل هیتلر ابایی از بیان آن نداشت، به صراحت نژادپرستی خود را بیان می‌کرد اما امروز این مناسبات بر مبنای زور اما با بیان تزویر انجام می‌شود.

جلیلی تصریح کرد: با حاکم شدن این مناسبات، همان هایی که دارای سلاح های کشتار جمعی هستند، بر مبنای نادیده گرفتن حقوق ملت‌ها کار می‌کنند و حرف از حقوق بشر می زنند و کشورهایی که در تاریخشان نامی از انتخابات یا قانون اساسی نیست دم از دموکراسی زده و این همان عملکرد تزویرگونه است؛ مهمترین مسئله این است که کسی این امتیازات را به چالش بکشد و به دنبال چرایی وجود این امتیازات بگردد، آن گاه قدرت‌ها این عملکرد را ایجاد تنش می‌خوانند.

گزینه نظامی، اولین گزینه‌ای بود که مصرف شد

جلیلی با اشاره به گزینه های روی میزی که آمریکایی ها از آن دم می زنند، گفت: آن‌ها از گزینه نظامی بسیار سخن می گویند در حالی که این گزینه، جزو اولین گزینه های آن‌ها بود که در جریان ۸ سال دفاع مقدس مصرف شد اما ایران نه تنها در برابر آن گزینه به پیروزی رسید، بلکه به عنوان الگویی معرفی شد که نتیجه آن، بعدها در جنوب لبنان و با آزادی آن منطقه مشخص شد.

روسای جمهور آمریکا هم معتقدند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یکی از مذاکره‌کنندگان در دور اول مذاکره با ایران با ارائه مقاله‌ای بیان کرد که تمام روسای جمهوری ایالات متحده بر این جمله امام خمینی(ره) اعتقاد کامل دارند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. همچنین یکی دیگر از تئوریسین‌های آمریکایی می‌گوید مشکل ما این نیست که قدرتی پیدا شده است که می‌گوید بدون آمریکا می‌توان موفق بود بلکه مشکل اینجاست که نه تنها می‌گوید بدون آمریکا می‌توان موفق بود بلکه در مبارزه با آن هم می‌توان به پیروزی رسید.

حمله گازانبری آمریکا به ایران با ابزار تحریم و تکفیر

جلیلی با اشاره به حمله گازانبری آمریکا و متحدانش علیه ایران با استفاده از ابزار تحریم و تکفیر گفت: آنچه که دشمنان را نگران کرده است شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است که هم مقاومت می‌کند و هم پیشرفت و آن‌ها را به چالش می‌کشد و هم می‌تواند خودش را تکثیر کند و الگوی موفقی را ارئه دهد که این الگو برای آن‌ها خطرناک است به همین دلیل آن‌ها می‌گویند باید جهان اسلام را مخیر کنیم بین اسلامی مانند گروه القاعده که به راحتی بتوان آن را سرکوب کرد و یا اسلام لیبرال که برای تمدن ما خطری نداشته باشد.

وی افزود: دشمنان معتقدند اصل مبارزه نباید شکل بگیرد بنابراین برای بسیاری از مفاهیم تعاریفی ارائه می‌کنند که مفهوم مبارزه را نفی کند به عنوان مثال از یک طرف مفهوم تروریست را به گونه‌ای مطرح می‌کنند که مفهوم مبارزه را نفی کنند اما از‌ طرف دیگر به تروریست‌ها کمک‌های مالی می‌دهند.

پیچ تاریخی یعنی فرصت و جایگاهی که برای ایران فراهم شده است

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی این موضوع که اکنون در یک پیچ تاریخی هستیم را بحث دقیق علمی عنوان کرد که باید در محیط دانشگاه راجع به آن تامل بیشتری شود و گفت: پیچ تاریخی یعنی فرصت و جایگاهی که به برکت نظام، انقلاب و خون شهدا در ایران شکل گرفته و پیشرفت هایی که به دست آمده است به گونه‌ای که باعث شده نویسندگان غربی در مقالاتشان به قدرت منطقه بودن ایران اعتراف کنند همچنان که آن‌ها نیز در یک پیچ تاریخی قرار دارند و در دوران افول به سر می برند که باید به مشکلات داخلی خود بپردازند.

تعریف درستی از جامعه جهانی ارائه شود

وی با بیان اینکه باید تعریف درستی از جامعه جهانی ارائه شود، افزود: جامعه جهانی فقط ۴ کشور نیست بلکه ۱۲۰ کشور دیگر نیز جزء جامعه جهانی هستند، تمام روسای جمهور آمریکا در هنگام انتخابات شعار بازار آزاد جهانی را سر می‌دهند اما در مناسبات واقعی دیگر کشور‌ها را به تحریم می‌کشانند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در طول تاریخ برخی از کشور‌ها مانند کوبا مقابل آمریکا ایستاده‌اند اما فعالیتشان در‌‌ همان جا متوقف شده و پیشرفتی نداشته‌اند، یکی از دلایل مخالفت آمریکاییان با انقلاب اسلامی این است که انقلاب اسلامی نه تنها مقهور اراده آنان نشد بلکه اراده خود را نیز بر آنان تحمیل کرد و همچنان با مقاومت در حال پیشرفت است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه سخنانش به اقتصاد مقاومتی پرداخت و آن را اقتصاد پیشرفت دانست و بیان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی موانعی که بر سر راه پیشرفت کشور قرار دارد، برداشته شود. نظام ما به حداقل‌ها اکتفا نمی‌کند بلکه نگاه تمدن جدیدی که درحال شکل‌گیری است به قله هاست تا بتواند همطراز انقلاب و تمدن اسلامی ظهور پیدا کند.

ضعف‌های نظام اداری و اجرایی کشور برطرف شود

جلیلی با بیان اینکه در بحث اقتصاد مقاومتی باید به ساختار و نظام اداری و اجرایی کشور توجه و ضعف‌های آن را برطرف کرد، گفت: باید به دنبال فراهم آوردن امکانات برای کشف و پرورش استعدادها باشیم چراکه استعدادهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بسیاری در کشور وجود دارد و لازمه این کار، مدیریت جهادی است.

120645

وی با تصریح اینکه اقتصاد ایران، اقتصاد هجدهم دنیاست، گفت: بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرد ۸۰۰ هزار میلیارد بود و این ۴ میلیاردی که قرار است بدهند کمتر از ۲ درصد بودجه کشور است و این در حالی است که در سال گذشته علاوه بر واردات کالاهای غیرضروری تنها در بخش کشاورزی ۱۱ میلیارد دلار محصولات کشاورزی وارد کردیم در صورتی که با مدیریت درست و بهره‌برداری از ظرفیت‌های کشاورزی که در کشور وجود دارد به راحتی می‌توان زمینه تولید، اشتغال و تامین ارز را فراهم کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به ۶۳ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی، خاطرنشان کرد: یارانه‌ای که کل کشور دریافت می‌کنند ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌باشد و این درحالی است که ۱۱ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی یعنی حدود سه برابر میزان یارانه کل کشور در اختیار ۲۳ نفر است و از ضعف‌های قوانین اداری و اجرایی این است که باید برای بازگرداندن معوقات از بانک‌ها خواهش کنیم که طرح شکایت کنند.

دشمنان در عرصه نظامی و سیاسی تو دهانی خوردند در جنگ اقتصادی نیز شکست می‌خورند

جلیلی با بیان اینکه دشمنان در در عرصه نظامی و سیاسی تو دهانی خوردند، خاطرنشان کرد: در جنگ اقتصادی نیز آن‌ها را شکست می‌دهیم و در این راستا باید با مدیریت جهادی و عزم ملی ضمن داشتن نگاه آسیب‌شناسانه، استعداد‌ها و ظرفیت‌های مغفول مانده را کشف کنیم.

وحدت و همبستگی ملی مهم‌ترین سرمایه کشور است

وی وحدت و همبستگی ملی را مهم‌ترین سرمایه کشور دانست و تاکید کرد: با وحدت و همبستگی علی‌رغم وجود تکثر و تنوع آراء در عرصه‌ای که دشمنان به گمانشان می‌توانند روی آن مانور بدهند، آن‌ها را ناکام می‌گذاریم.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مسئله هسته‌ای گفت: هسته‌ای بهانه است و دلیل نگرانی برخی کشورهای اروپایی از سانتریفیوژهای ایران درحالی که خودشان چندین هزار کلاهک هسته‌ای دارند، الگو شدن موفقیت ایران برای سایر کشورهاست.

جلیلی ارتباط دوسویه دانشگاه و نظام را مهم خواند و گفت: یکی از رکن‌های تحقیق اقتصاد مقاومتی دانشگاه است؛ اگر دانشگاه و مردم نسبت به گذشته و آینده مختصات داشته باشند می‌توانند به گونه‌ای عمل کنند که مسیر پیشرفت را به راحتی طی کنند.

یکی از طنزهای مطرح در مذاکرات متوقف کردن تحقیقات در سطح فعلی است

وی با اذعان به اینکه مقاومت نظام و ملت ما در زمینه هسته‌ای به جهت دفاع از تحقیقات علمی دانشگاه و ادامه دادن مسیر بود، تصریح کرد: یکی از طنزهایی که در مذاکرات مطرح می‌کنند این است که می‌گویند تحقیقات را در سطح فعلی متوقف کنید که به نوعی پارادوکس است زیرا لازمه تحقیق، پیشرفت است و تحقیق یعنی اینکه هر روز یک مطلب جدید‌تر به دست آید.

120646

در ادامه جلسه جلیلی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درخصوص محکومیت‌های ایران در عرصه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل گفت: گاهی شاخص‌هایی را در سطح بین‌المللی مطرح می‌کنند و می‌خواهند آن‌ها را به جای شاخص‌های حقیقی قرار دهد اما ما نباید صرفا چند رای گیری درباره مسایل سخیف مثل ادعای ترور سفیر عربستان در یک کشوری را مورد اعتنا قرار دهیم. آن‌ها خودشان ادعا می کنند و سپس رای گیری می‌کنند و بلافاصله آن کشور را محکوم می کنند. آیا مسایل مهمتری وجود ندارد؟ آیا شما می دانید که سال ۱۹۹۴ در کشور رواندا طی یک واقعه۸۰۰ هزار نفر کشته شدند اما هیچ بیاینه ای صادر نشد؟ اما به خاطر برخی ادعاها، موضوع ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح می شود و در شورای امنیت به رای گذارده می شود. این رای ها و فضاسازی ها به خاطر فشاری است که ابرقدرت ها بر روی کشورها اعمال می کنند. بنده خودم با برخی مسئولان این کشورها و حتی روسای کشورهای اروپایی در این زمینه صحبت کرده ام که آن‌ها از فشارهای تحمیلی بر خود می گفتند.

نظام اسلامی ایران یک الگوی تمام عیار است که سر در آرای مردم دارد

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال دیگری تصریح کرد: یکی از تفاوت های جمهوری اسلامی با انحصارطلبان جهانی این است که نظام ما یک الگوی تمام عیار است که البته این الگو سر در منابع ثروت و قدرت ندارد بلکه سر در آرای مردم دارد و رابطه عمیقی میان جمهوریت و اسلام به وجود آورده است.

اسلام و ولایت فقیه مانع وتو آرای مردم می شود

وی افزود: وقتی که بحث جمهوریت مطرح می شود، همین اسلام و ولایت فقیه است که مانع وتو و از بین رفتن آرای مردم می شود و در انتخابات‌هایی که تا کنون برگزار شده است اجازه نمی‌دهد کسانی بگویند شخصی که با آرای مردم انتخاب شده است را نمی‌خواهیم و باید کنار برود.

روزنامه نیویورک تایمز از کجا سوخت؟!

جلیلی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درمورد وجود غلط املایی در مطلبی که تیم مذاکره کننده ایرانی ارائه داده بود، تصریح کرد: زمانی که متن ترجمه شده بود به اشتباه جلو یک کلمه حرف «ای» اضافه شده بود اما با توجه به اینکه بارها در اسناد مختلف اشتباه تایپی پیش آمده است، باید پرسید که روزنامه نیویورک تایمز از کجا سوخته است که یک غلط تایپی را تیتر یک می‌کند؟!

 phoca_thumb_l_img_7723

نماینده مقام معظم رهبری در ادامه با بیان اینکه دستاورد ملت ما این بود که بحث مذاکرات هسته‌ای را از تعلیق، تعطیل و تخریبی که آن‌ها مطرح می‌کردند به بحث بر سر غنی‌سازی ۲۰ درصدی رساندیم، گفت: آن‌ها به دنبال دیدن جدیت ما در پیشرفت هسته‌ای و اینکه، وزیر امور خارجه ترکیه و برزیل را به ایران فرستادند.

مخالفت ترکیه و برزیل با قطعنامه ۱۹۲۹ نمونه‌ای از نرمش قهرمانانه بود

وی با تاکید بر اینکه دشمن با تمام توان می‌خواست مانع پیشرفت ایران شود، علت انتخاب این دو کشور را اینگونه تشریح کرد که در آن زمان ترکیه و برزیل عضو شورای امنیت ملی بودند و چون دشمنان نتوانسته بودند از طریق فرستادن ویروس، ترور و غیره به اهداف خود دست یابند، به دنبال صدور قطعنامه علیه ایران بودند و برای این کار نیاز به اجماع کشورها علیه ایران داشتند بنابراین وزیر خارجه ترکیه و برزیل را به ایران فرستادند که درخصوص انجام مذاکره جواب منفی از ایران بگیرند و آن‌ها را در تایید قطعنامه با خود همراه کنند.

جلیلی خاطرنشان کرد: وزیر ترکیه و برزیل با نامه‌ای که آمریکایی‌ها به آن‌ها داده بودند وارد تهران شدند و با هم گفتگوی ۱۵ساعته داشتیم و در نهایت دو طرف پذیرفتیم که در چارچوب ان.پی.تی و مقررات آژانس مذاکرات انجام شود.

وی با اشاره به جلسه مشترک ترکیه، برزیل و ایران و صدور و امضای بیانیه تهران گفت: پس از امضای بیانیه، قطعنامه ۱۹۲۹ را صادرکردند اما هر دو کشور ترکیه و برزیل با آن مخالفت کردند و اینجاست که نرمش قهرمانانه معنا پیدا می‌کند.

جلیلی با بیان اینکه پس از صدور قطعنامه در مصاحبه تلفنی با وزیر ترکیه و برزیل به آن‌ها یادآور شدم که آمریکا قابل اعتماد نیست، افزود: پس از آن اردوغان در مصاحبه‌ای گفت که اوباما آبروی ما را برد چراکه خود او ما را به تهران فرستاده بود که در صورت پذیرش ایران برای مذاکرات، قطعنامه صادر نمی‌کند.

فتنه ۸۸ تمایز نظام ما با سایر نظام‌ها را مشخص کرد

جلیلی با یادآوری رفتار خلاف قانون فتنه گران در سال ۸۸، بیان کرد: فتنه ۸۸ یکی از مواردی بود که تمایز نظام ما با سایر نظام‌ها را مشخص کرد. در آن سال و طی هر ملاقاتی که با مقام معظم رهبری برگزار شد، ایشان به جد تاکید می کردند که مبادا به مردم ظلمی صورت بگیرد و در آن فضا فتنه‌ای که تمام استکبار بر آن سوار شده بود، شکست خورد.

وی با تصریح اینکه دشمن می خواهد مدل جمهوری اسلامی که برمبنایی غیر از قدرت و ثروت هست را از بین ببرد، تصریح کرد: امروز ایران یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه و جهان است که در این راستا تلاش تمام دستگاه‌های امنیتی قابل ستایش است اما داشتن این امنیت بر مبنای نگاه دقیق و مومنانه‌ای است که به بهانه امنیت، اجازه نمی‌دهد که عدالت زیر سوال رود و به حقوق مردم تعدی شود.

جلیلی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سرنوشت مذاکرات گفت: مذاکرات باید روند خود را طی کند و شاخص هایی وجود دارد که باید آن‌ها رعایت شود؛ مباحث هسته‌ای بحث سلیقه، شخصی و جناحی نیست بلکه دفاع از حقوق هسته ای دفاع از همه ملت ایران است.

وی ادامه داد: رهبری دو شاخص را برای مذاکرات مشخص کرده اند که باید تیم مذاکره کننده به آنها توجه کامل داشته باشد.

 26915

جلیلی تاکید کرد: اهل پیشگویی نیستم بنا براین باید اجازه داد تیم مذاکره کننده به فعالیت‌های خود ادامه دهد، بنای من بر این بوده است که اگر نظری هم درخصوص مذاکرات دارم به خود تیم مذاکره کننده انتقال می‌دهم اما آن را علنی نمی گویم چون نباید فضای کشور را نگران کرد.

 وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان به ارائه گزارشی از روند مذاکرات هسته‌ای پرداخت و اذعان کرد: اولین سفری که داشتیم به نیویورک بود که در آن زمان، فعالیت های ایران با قید داوطلبانه تعلیق شده بود. در آن جلسه وزرای خارجه سه کشور غربی حضور داشتند. آنها می گفتند که شما چرا تعلیق را شکستید؟ پاسخ ما این بود که فعالیت های هسته‌ای جزو حقوق ماست. آنجا وزیر خارجه آلمان گفت که باید این تعلیق دوساله تبدیل به تعطیل و بعد تخریب شود اما با مقاومتی که ملت انجام دادند، نه تنها این اتفاقات نیفتاد، بلکه موفق شدیم در زمانی کوتاه به غنی سازی ۳ ونیم درصد برسیم و تعداد سانتریفیوژهای ما افزایش چشمگیری پیدا کرد که نهایتا به غنی سازی ۲۰ درصد رسیدیم.

جلیلی در همین زمینه ادامه داد: در یکی از گفتگوها در ایتالیا که آقای لاریجانی هم حضور داشتند، خاویر سولانا گفت که یک زمانی شما به ما می گفتید بگذارید یک سانتریفیوژ داشته باشیم و ما اجازه نمی دادیم اما الان ۳ هزار سانتریفیوژ دارید.

وی گفت: با داروهای تهیه شده از فناوری هسته ای، سالانه ۸۵۰ هزار بیمار از آنها بهره‌مند می شوند و استفاده از فناوری برای نیازهای جامعه است که حق مسلم ماست.

مذاکره کننده ارشد هسته ای سابق کشورمان با تاکید بر اینکه آژانس موظف است سوخت هسته ای را به کشورهای عضو برساند، ادامه داد: اما بعد از مدتی برخی کشورها سعی کردند برای ما نرخ تعیین کنند که مثلا شما تا فلان میزان باید سانتریفیوژ داشته باشید و غنی سازی نمایید که ما در برابر این موضوع مقاومت کردیم. دلیلی وجود ندارد که وقتی ما می توانیم سانتریفیوژهای پرشماری را بسازیم، یک تعداد محدود را بپذیریم؛ طرف مقابل ما همیشه دنبال یک بهانه است؛ مذاکرات ما طولانی بود چون به دنبال نتیجه بودیم اما نه هر نتیجه ای. کسی هم آنجا بیانیه نمی خواند بلکه بر سر عزت، استقلال و حقوق ملت ایران بحث های جدی و طولانی داشتیم.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی افزود: در ادامه مذاکراتی که در ژنو (تیم مذاکراتی سابق) داشتیم، خانم اشتون گفت که ما دیگر نمی توانیم با شما گفتگو داشته باشیم. او گفت که شما، شماره تلفن های ما را دارید، هر زمان که به نتیجه رسیدید با ما تماس بگیرید. من هم در پاسخ گفتم که شما هم شماره تلفن ما را دارید، هروقت رویکردتان عوض شد، به ما اطلاع دهید. کمتر از یک‌ماه خانم اشتون نامه از سرگیری مذاکرات برای ما ارسال کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در دوره‌ای ما نیاز به سوخت ۲۰ درصد داشتیم و آن‌ها به کنایه گفتند که تولید کنید و کمتر از دو سال تولید کردیم.

جلیلی با بیان اینکه در طول دو سال با تلاش مداوم توانستیم به غنی سازی ۲۰ درصد برسیم، گفت: شهید شهریاری برای موفقیت در غنی سازی ۲۰ درصد حتی یک ریال هم از جمهوری اسلامی نگرفت.

دفاع از حقوق هسته‌ای دفاع از کل حقوق ملت است

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بیان داشت: دفاع از حقوق هسته‌ای تنها دفاع از این فناوری نیست بلکه دفاع از کل حقوق مردم است همان‌طور که اگر خرمشهر را از دست می دادیم، سایر شهرها هم از دست می‌رفت.

جلیلی از پیشنهاد یکی از دانشجویان مبنی بر نوشتن خاطرات مذاکرات هسته‌ای استقبال کرد و گفت: ان‌شاءالله همت کنیم و خاطرات را بنویسیم زیرا این‌ها متعلق به ملت است و باید بماند.

وی پس از سخنرانی و پاسخ به سوالات با همراهی دانشجویان به زیارت قبور شهدای گمنام دانشگاه شیراز رفت و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

سایر برنامه ها:

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با آیت الله ایمانی، امام جمعه شیراز، دیدار کرد.

120568

سعید جلیلی در این دیدار گفت: برای تحقق منویات رهبری در جامعه هرکس باید نقش خود را ایفا کند و آحاد جامعه وظیفه دارند در بخش های مختلف آنچه که رهبری در فرهنگ، اقتصاد، سیاست و سیاست خارجی و صنعت مطرح می کنند را تبیین و اجرا کنند و آنچه که اجرا می شود باید منطبق بر دغدغه های مردم باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تلاش های دشمنان برای شبهه افکنی در ذهن مردم، بیان داشت: باید برای سوالات و شبهاتی که در ذهن مردم شکل می گیرد، پاسخ مناسب ارایه شود. نکته مهم این است که بدانیم دشمنان بیکار نیستند و همینک بیش از ۱۰۰ شبکه ماهواره مشغول کار هستند.

جلیلی با اشاره به ظرفیت های گسترده نیروهای انقلابی در سراسر کشور، اذعان کرد: ظرفیت های نیروهای انقلابی و حزب اللهی باید با هم افزایی همراه باشد و اقدامات آنان در جهت اقناع عمومی و براساس تفکر انقلاب اسلامی و گفتمان رهبری صورت بگیرد. هرچقدر که پیمان میان امت و امام عمیق تر بشود به همان میزان هزینه های نظام و انقلاب کمتر خواهد شد و این پیوند پشتیبانی برای انقلاب خواهد بود.

نماینده امام خامنه ای در شورایعالی امنیت ملی در پایان گفت: پیشنهاد بنده به فعالان فرهنگی و اجتماعی در شهرستان های مختلف این است که فصل الخطاب خود را نماینده ولی فقیه در استان خود قرار دهند.

آیت الله اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس، نیز در این دیدار نکاتی را مطرح کردند.

وی گفت: یکی از مسایل مهم مطرح شده از سوی رهبری که باید به عنوان گفتمان حاکم بر جامعه مطرح بشود و مردم آن را باور کنند، محقق شدن پیوند میان امام و امت هست.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: آرمان های انقلاب فراتر از حرکت دولت ها و مسایل مختلفی است که در نتیجه تحولات سیاسی در جامعه به وقوع می پیوندد. ما باید آن آرمان ها را همیشه مدنظر داشته باشیم و فضا را برای رسیدن به آن آرمان ها فراهم کنیم.

گفتنی است ادامه دیدار دکتر جلیلی با نماینده ولی فقیه در استان فارس بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

زیارت سومین حرم اهل بیت(ع)

سعید جلیلی در ادامه سفر یک روزه خود به شیراز برای زیارت حرم حضرت احمد بن موسی(س) و دیدار با تولیت سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران به مرقد مطهر شاهچراغ رفت. از نکات حایز اهمیت در جریان این زیارت، تعجب و استقبال مردم از حضور بدون تشریفات و کاملا ساده دکتر جلیلی بود. زایران حضرت احمد بن موسی(س) بر گرد وی حلقه زده و با جلیلی به خوش و بش پرداختند.

120566

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از زیارت، نماز ظهر و عصر را اقامه و نموده و در ادامه، با آیت الله سید اصغر دستغیب، تولیت این حرم شریف، دیدار خصوصی برگزار کردند.

120567

Share