بودجه میلیاردی فدراسیون در جام‌جهانی کجا هزینه شد‌؟

پیراهن تیم ملی ‌به دختران برزیلی رسید، ولی‌ نصیب ایرانی‌ها نشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی کفاشیان پیش از جام‌جهانی در نشست‌هایی که با برخی ‌اعضای هیأت دولت داشت، به دنبال جذب یک بودجه هشت میلیاردی برای انجام امورات فرهنگی در حین برگزاری جام‌جهانی بود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی کفاشیان پیش از جام‌جهانی در نشست‌هایی که با برخی ‌اعضای هیأت دولت داشت، به دنبال جذب یک بودجه هشت میلیاردی برای انجام امورات فرهنگی در حین برگزاری جام‌جهانی بود .

387249_599 سرانجام پیگیری‌های علی کفاشیان ‌جواب داد و حاصل نشست‌های ‌او و وزیر ورزش و جوانان و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و در سایه دستور حسن روحانی در خصوص حمایت از تیم ملی، ‌در اختیار گذاردن بودجه پنج تا هفت میلیاردی در آستانه جام‌جهانی به فدراسیون فوتبالی بود که هنوز هم از بی‌پولی‌ می‌نالد.

بنا بر این گزارش، قرار بود این بودجه صرف کارهای فرهنگی در ‌روزهای ویژه جام‌جهانی شود تا از فرصت جام‌جهانی برای معرفی فرهنگ و آداب ایرانی استفاده شود. برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی، هنری و ارائه صنایع دستی ایران در برزیل با هدف معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی به جهانیان، برگزاری مراسم «شب ایرانی» در شهر سائوپائولوی برزیل با دعوت از اعضای کنگره فیفا، مراسم رونمایی از فرش بافته شده مخصوص جام جهانی و هدیه آن به فیفا در سائوپائولو، برپایی جنگ‌های شبانه در شهرهای کوریتبا، بلوهوریزنته و سالوادور همزمان با‌ برگزاری بازی‌های تیم ملی در جام جهانی با حضور ایرانیان حاضر در برزیل، به صورت استفاده از فضاهای خیابانی در نزدیکی استادیوم‌های محل برگزاری بازی‌ها و… این موارد تنها بخش کوچکی از برنامه‌های کمیته‌های فرهنگی فدراسیون فوتبال برای جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود.

اما گزارش‌هایی فرستاده ‌خبرنگاران اعزامی رسانه‌های گوناگون از برزیل در این دو هفته‌، تا کنون کوچک‌ترین اشاره‌ای به برگزاری این برنامه‌ها نداشته و به ‌رغم وعده‌هایی که محمدرضا ملامحمد، رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال داده بود، تا‌کنون هیچ یک از چندین و چند فیلی که فدراسیون فوتبال قرار بود به عنوان کار فرهنگی با بودجه چهار، پنج میلیاردی‌اش هوا کند به سرانجام نرسیده است!

شاید تنها کاری که به دو کلید واژه «جام‌جهانی» و «فعالیت فرهنگی» در اخبار دو هفته اخیر فوتبال ایران ارتباط داشته باشد، حضور بحث برانگیز ۲۱ هنرمند ایرانی در برزیل است که البته آن هم بنا به اخبار، گویا چندان ارتباطی با فدراسیون فوتبال و بخش فرهنگی آن ندارد و حتی برنامه‌ای برای استفاده از پتانسیل این ۲۱ هنرمند در مراسم‌‌ مختلفی که وعده آن داده شده بود هم ریخته نشده است.

با همه این ابهامات همچنان این پرسش بزرگ ‌می‌ماند که برنامه‌های فرهنگی فدراسیون در طول جام‌جهانی کی و کجا برگزار خواهد شد؛ آن هم در حالی که کار تیم ملی ایران در مرحله گروهی جام‌جهانی چهارشنبه این هفته به پایان می‌رسد؟!

‌اگر از سنگ‌های بزرگی که فدراسیون برای برگزاری مراسم‌‌ فرهنگی و هنری برداشته، بگذریم، ساماندهی تماشاگران ایرانی حاضر در برزیل برای حمایت هرچه بیشتر از تیم ملی با روش‌هایی مانند تهیه البسه متحد‌الشکل، در اختیار قرار دادن پرچم و ابزار تشویق، می‌توانست یکی از نقاط مثبت پرونده فدراسیون فوتبال در این زمینه باشد. البته سفارت جمهوری اسلامی ایران در برزیل هم در این زمینه نقشی همسنگ فدراسیون دارد، ولی با توجه به بودجه میلیاردی فدراسیون فوتبال، این انتظار از آن‌ها بیشتر بود.

اما نتیجه کار چه شد؟ تصاویر دریافتی تلویزیونی از بازی ایران و نیجریه، نشان می‌دهد که تماشاگران ایرانی بدون هیچ گونه سازماندهی در ورزشگاه حاضر شده‌اند و ‌خودجوش به تشویق تیم ملی پرداخته‌اند. جالب اینجاست، اقلام فرهنگی که فدراسیون باید برای ساماندهی تماشاگران تهیه می‌کرد، به طرز عجیبی در اختیار شمار‌ اندکی از تماشاگران قرار گرفته و حتی شایعه فروش تی‌شرت‌های تیم ملی هم منتشر شده که در صورت درستی،‌‌ فاجعه‌ای بزرگ خواهد بود.

یکی از دانشجویان ایرانی ساکن برزیل ـ که از چند ماه پیش خود را برای تشویق تیم ملی فوتبال ایران در جریان جام جهانی آماده کرده بود ـ در توصیف اقدامات سفارت ایران و مسئولان فدراسیون فوتبال برای ساماندهی تماشاگران در پیامی برای تابناک می‌نویسد: «من به مدت سه ماه به دنبال پرچم ایران بودم و متأسفانه از هیچ راهی نتوانستم خریداری کنم. به امید مسابقه و فدراسیون رفتم و دیدم، هیچ فکری برای ما تماشاگرها نشده. فدراسیون پکیج تشویق تیم ملی به هوادارها می‌داد، ولی به تعداد بسیار محدود. دوستان من بعد از سه ساعت انتظار و ‌‌برخورد بسیار زننده از فرد مسئول، چیزی جز چند ‌پرچم کاغذی کوچک چیزی دستشون نرسید. در حالی که خودم دختران زیبای برزیلی دیدم که لباس ایران را گرفته بودند!»

این کاربر حتی از فروش بلیت‌های مسابقه‌های ایران در بازار سیاه توسط «‌‌آدم‌هایی با شکل و شمایل دلار فروش‌های مخبرالدوله» هم خبر داده‌ که امیدواریم درست نباشد.

اکنون همه نگران بازی مهم ایران و آرژانتین و بخت راهیابی ایران به دور بعد جام‌جهانی هستند؛ اما پرسش‌های بزرگ زیادی در‌ عملکرد فدراسیون فوتبال در جام‌جهانی همچنان بی‌پاسخ مانده است؛ آیا مصاحبه‌ها و اخباری که در چند ماه گذشته در خصوص اقدامات فرهنگی صورت گرفته، دروغ بوده و اگر نبوده، بودجه میلیاردی فدراسیون برای امور فرهنگی به کجا صرف شده که حتی از دادن تعدادی تی‎شرت به هواداران تیم ملی هم درمانده‌اند؟!/تابناک

Share