لاریجانی در نشست دوستان سوریه

پیام انتخابات سوریه توقف خشونت و آدم کشی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،علی لاریجانی اظهار کرد: این نشست در شرایط بسیار حساس تاریخی و همزمان با برگزاری انتخابات در سوریه برگزار شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رییس مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام حمایت از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه گفت: ما مبارزه با تروریسم را از راه تحقق دموکراسی دنبال می کنیم و نه با ارسال سلاح.

Rouhollah Vahdati-9-24 علی لاریجانی در دومین نشست روسای کمیسیون های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه اظهار کرد: این نشست در شرایط بسیار حساس تاریخی و همزمان با برگزاری انتخابات در سوریه برگزار شده است. داستان سوریه در سه سال گذشته داستان غم‌انگیزی است و کارنامه سیاهی برای کشورهای غربی به حساب می‌آید.

وی افزود: از ابتدای ماجرای سوریه ما به همه کشورهایی که در این زمینه رایزنی‌هایی با ما داشتند، گفته بودیم از تعمیق دموکراسی حمایت می‌کنیم اما نه با روش‌های خشونت آمیز و ارسال سلاح. متاسفانه کشورهای مختلف در منطقه و صحنه بین‌الملل به اغراض مختلف وارد ماجرای کثیفی در منطقه شده‌اند؛ حتی برخی کشورها تصور می‌کردند ظرف دو سه هفته می‌توانند شرایط سوریه را به هم بزنند که این تصور خامی بود. آنها همچنین تلاش کردند پول و سلاح به سمت سوریه سرازیر کنند و شرایط داخلی سوریه را بهم بریزند.

وی ادامه داد: برخی کشورهایی که در کشور خود تلاشی برای ایجاد دموکراسی نکرده بودند، در ماجرای سوریه دلسوزانه برای مردم این کشور اشک می‌ریختند که باید در آنجا دموکراسی ایجاد شود و برای سوریه ماجرا درست کردند یکی از اشتباهات بزرگ غربی ها این بود که فکر می‌کردند با بهم ریختن شرایط سوریه می‌توانند فرصتی برای تنفس صهیونیست‌ها به وجود بیاورند. آنها در طول این سه سال همه گونه کار سیاسی و نظامی انجام دادند برای اینکه شرایط سوریه را به هم بزنند.

لاریجانی با اشاره به اظهارات یکی از مقامات آمریکایی برای تعیین بودجه بیشتر جهت اقدامات تروریستی در سوریه اضافه کرد: این سند سیاهی برای آمریکا است که به تروریست ها کمک‌های تسهیلاتی می‌کند. در این سه سال شرایط سختی به مردم سوریه گشت اما مهم این بود که مردم سوریه مقاومت و ایستادگی کردند این امر پرارزشی که اگر ملتی در مقابل صف‌کشی کشورهای مختلف تصمیم بگیرد روی پای خود بایستد، موفق می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات سوریه یک انتخابات متعارف نیست، به پیام های برگزاری این انتخابات اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از پیام‌های این انتخابات این است که دولت سوریه تابع رای مردم است و از آنچه که از صندوق‌ها بیرون می‌آید تبعیت می‌کند. پیام دوم این است که رفتارهای تروریستی در سوریه چقدر پایگاه دارد ما در روزهای گذشته شاهد استقبال سوری ها خارج از سوریه از انتخابات این کشور بودیم و امیدوارم انتخابات در سوریه در صحت کامل و با استقبال مردم برگزار شود و تروریست‌ها مانع حضور مردم در پای صندوق‌ها نشوند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم سوریه رفتارهای مسالمت‌آمیز را دنبال می کنند و از اقدامات تروریستی در این کشور نفرت دارند افزود: پیام دیگر انتخابات این است که سوریه برای مستقل ماندن هزینه می‌دهد مردم سوریه افتخار می‌کنند برای آرمان‌های خودشان حساب باز کنند می‌خواهند با یک حرکت سیاسی پرمعنا از دولتشان حمایت کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: پیام دیگر انتخابات سوریه در مورد گرو‌ه‌هایی است که پرچم مبارزه در دست گرفتند و در خارج از سوریه به دنبال منافع مختلفی هستند باید دید اینها چقدر درون سوریه پایگاه دارند. این افراد که با انگیزه‌های مختلف برای منافع خود کار می‌کنند تصوری از داخل سوریه ندارند و نمی‌دانند اقوام و مذاهب مختلف سوریه خواسته های روشن دموکراتیکی دارند و می‌خواهند در تعیین سرنوشت‌شان حضور یابند بنابراین ما این افراد را نمایندگان واقعی مردم سوریه نمی‌دانیم زیرا ناتوانی‌ آنها برای تغییر شرایط مردم سوریه نشان می‌دهند آنها پایگاه مردمی ندارند.

لاریجانی پیام دیگر انتخابات سوریه را توقف خشونت و آدم کشی در این کشور دانست و اظهار کرد: گاهی برخی رجال سیاسی که به ایران می‌آیند اظهار نگرانی می‌کنند که تروریست هایی که در سوریه جنگ افروزی می‌کردند در بازگشت، در کشورهای خودشان به ماجراهایی دامن می‌زنند.

رییس قوه مقننه با اشاره به کشته شدن تعداد زیادی از مردم منطقه در جریان اشغال عراق و افغانستان گفت: ما از ابتدا به کشورهایی که به دنبال این کارها بودند گفتیم مبارزه با تروریسم با لشکرکشی امکان‌پذیر نیست اگرچه آنها دنبال اهداف دیگری بودند اما نتیجه لشکرکشی‌ها کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم بود. اخیرا یکی از مسوولین آمریکایی گفته مبارزه با تروریسم را ادامه می‌دهیم ولی نه با اشغال کشورها؛ این نشان می‌دهد آنها نتیجه تلخ اشغال را پذیرفته اند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری موفق انتخابات سوریه گفت: نشست امروز دوستان سوریه در تهران نشانگر اراده کشورها برای حل مشکل سوریه از طریق سیاسی است. ما تعجب می‌کنیم برخی کشورهای غربی که رایزنی‌هایی در مورد سوریه با ما داشتند راه حل مشکل سوریه را از ما می‌پرسیدند ما انتخابات را تنها راه عنوان می‌کردیم اما آنها می‌گفتند که دموکراسی تنها انتخابات نیست.

 اعجاب‌آور است که غربی‌ها می‌گویند دموکراسی تنها انتخابات نیست

 لاریجانی یادآور شد: کاری که امروز در این اجلاس انجام می‌شود نوعی دفاع از دموکراسی در منطقه و پیام منفی به آدم کشی در منطقه است ما مبارزه با تروریسم را از راه تحقق دموکراسی دنبال می‌کنیم و نه با ارسال سلاح و معتقدیم راه حل سوریه باید از صندو‌قهای رای در بیاید نه اتاق‌های دربسته‌ای که برخی فکر می‌کنند می‌توانند در آنها برای مردم سوریه تصمیم بگیرند.

رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به کشورهای شرکت کننده در نشست دوستان سوریه گفت: آینده سوریه با پشتیبانی‌های شما درخشان‌تر می شود ما امیدواریم این نشست پیام حمایت از انتخابات سوریه را به دنیا بدهد.

وی با اشاره به آمادگی دولت سوریه برای حضور ناظرین کشورهای دیگر در انتخابات سوریه تاکید کرد: کشورهای مختلف می‌توانند ناظرین خود را برای انتخابات سوریه بفرستند دولت سوریه با این کار این بهانه را از دست کشورهای جنگجو و مسئله ساز گرفته و ما از این روحیه باز دولت سوریه برای نظارت بر انتخابات این کشور تقدیر می‌کنیم.

ایسنا/

Share