رئيس شوراي اسلامي شهر تهران

وجود شهرداری در رشت سابقه ای همتراز با تهران دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر احمد مسجد جامعی در سخنانش گفت: ما برگزاری این همایش را در شهر رشت به فال نیک می گیریم زیرا در حوزه ی بلدیه و به تعبیر امروزی شهرداری در این شهر سابقه یی همتراز با تهران دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی کلانشهر رشت دکتر احمد مسجد جامعی در سخنانش گفت: ما برگزاری این همایش را در شهر رشت به فال نیک می گیریم زیرا در حوزه ی بلدیه و به تعبیر امروزی شهرداری در این شهر سابقه یی همتراز با تهران دارد پس از شکل گیری مشروطیت در ایران و پیدا شدن پارلمان در کشور ما, رشت با فاصله ی کمی از تهران بلدیه را دایر کرد و از طرف دیگر قانون بلدیه جزو نخستین مصوبات مجلس مشروطیت بود و رویکرد تمرکز بر اداره ی امور شهری را نیز دنبال می کرد و حتی به حوزه ی کالبد و عمران خلاصه نمی شدو به مسائلی چون فرهنگ و اجتماع نیز kkkkk46ae811550b70d5d410bجایگاهی ویژه داشت.
به همین دلیل نخستین شهرداران تهران و رشت و بسیاری از نقاط دیگر در حوزه های مربوط به اجتماع, سلامت و فرهنگ شخصیتهای شناخته شده ای بودند در خود رشت میرزا خلیل رفیع از شخصیت روحانی بود که به عنوان نخستین شهردار این شهر انتخاب شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه تاکید کرد: شهر یک مجموعه ی به هم پیوسته است و باید ببینیم در حوزه ی دفاع از حقوق شهروندی که اصل و مبنا است چه اتفاقاتی در شهر می افتد که همین نکته مورد توجه بزرگان هم بوده است.

وی به دیدار اعضای شورای اسلامی شهر تهران با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این دیدار گزارشی ارائه کردیم و رویکرد جدید شهر تهران را در محورهای اساسی حقوق شهروندی و مدیریت شهری بیان نمودیم.

وی به یکی از این رویکردهای مهم که در بخش سلامت شهروندی اشاره کرد و گفت: حوزه ی سلاکمت شهروندان همینک به مشکلات عمده ی شهرها است, رشد جمعیت دو برابر یا بیش از دو برابر در بسیاری از شهرها, آلودگی زیست محیطی, دسترسی به آب سالم را دشوار کرده و زمین سالم که منشای غذای سالم است را با برخی تنگناها مواجه ساخته است. بنابر این ما اعتقاد داریم شهری که در خدمت شهروند است بایستی به سلامت و زندگی مردم توجه داشته باشد.

وی به عنوان یک نمونه از تاکید بر سلامت روحی – اجتماعی مردم گفت: اگر مردم یک شهر دچار افسردگی باشند آن شهر در معنا و مفهوم به طور اصولی وظایف خود را به انجام نرسانده و سرزندگی, دلبستگی و همبستگی خود را از دست می دهد اینجاست که در می یابین اولویت حقوق شهروندی را بر حق شهروند می دانیم.

دکتر مسجد جامعی در ادامه گفت: بنا بر این پرداختن به سلامت یکی از ویژگیهای تفکر ما در حوزه ی مدیریت شهری است و آنچه را که ما در گیلان می بینیم وجود فضای سبز است که حفظ آن برای حفظ شادابی و نشاط شهروندان یک وظیفه است. ما پیشنهاد می کنیم که یک روز را به عنوان روز گل در تقویم گنجاند زیرا گل از مشخصات روح ایرانی است.

وی سپس خاطر نشان کرد: در فرهنگ ایرانیان و همینطور در دین مبین اسلام بر حفظ محیط زیست و منابع طبیعی بسیار تاکید شده است. در احادیث داریم که قطع درخت سدر نهی شده و یا در روایات ائمه داریم که به جای قطع یک درخت, یک نهال می کاشتند و این احترام به حق حیات است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین به آلودگی آبها اشاره کرد و تاکید نمود: قطعاً آلودگی آبها همه ی موجودات را می آزارد و وقتی ائمه ی اطهار بر حق حیات حیوانات و گیاهان تاکید می کنند ما مسوولان شهری نیز وظیفه داریم مانع مرگ تدریجی جنگلها, منابع طبیعی, پرندگان و… و در نهایت مانع مرگ تدریجی انسانها شویم.

دکتر مسجد جامعه دسترسی به نان, آب, هوا, غذا و زمین سالم را روح کلی حاکم بر خدمات شهری در حوزه ی سلامت عنوان کرد و گفت: با توجه به فعالیت کمیسیون سلامت در شوراها ما که دارای تاریخ و پیشینه یی اینچنین هستیم بایستی به این مسائل توجه اساسی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه شورای چهارم ادامه ی فعالیت شوراهای سه دوره ی گذشته است گفت: این به هم پیوستگی و تکرار و تداوم منجر به ایجاد فرهنگ و تمدن می شود که این فرهنگ ما را در جهت اجرای بهتر برنامه ها پیش می برد و اگر گاهی به هم ریختگی و تخریبی می بینیم این به هم ریختگی در سیما و منظر شهری در شان این تمدن نیست.

وی ادامه داد: انضباط شهری مساله ی مهمی است که این انضباط شهری در مرحله ی اول نیازمند انضباط قانونی است و برخی از اتفاقاتی که در شهرها منجر به ایجاد به هم ریختگی می شود ناشی از همین عدم انضباط است مثلاً در ساختمانها پارکینگ ایجاد نمی شود خرید پارکینیگ و ایجاد طبقات متراکم فشار به شهر می آورد که نیازمند قواعدی هستیم که از ما در پیشگیری از این مهم پشتیبانی کند.

دکتر مسجدجامعی در جمع بندی مواردی که در دیدار با مقام معظم رهبری به دست آورده اند گفت: رهبر انقلاب ما را تشویق کردند که انجام کارها و خدمات بدون حمایت دولت امکان پذیر نیست و بدون این ارتباط نتیجه حاصل نمی گردد و ما این ارتباط و ادب را در شورای جدید و دولت تدبیر و امید می بینیم و ادب در گفت وگو موجب نزدیکی دلها می شود و این یکپارچکی در دنیای پرآشوب منجر به نتایج مثبت می شود.

وی در پایان سخنان خود از مقام شامخ بزرگان دیار شهر باران که میزبان آنها در این نشست بوده اند تجلیل کرد و گفت: شما از پروفسور مجید سمیعی نام بردید و من هم امروز که سالروز تولید ایشان است از برادر ایشان که در تهیه و تدوین دانشنامه تهران همکاری قابل توجه با ما داشتند, یاد می کنم. ما باید قدردان این بزرگان باشیم و شورای اسلامی شهر رشت همواره بایستی از توان و پتانسیل این عزیزان به نفع توسعه و پیشرفت شهر استفاده کند تا این بزرگان نیز با حمایت از مسوولان کارهای شایسته ای را در رشت بنیان گذارند.

Share