افشاگری‌های اسنودن ادامه دارد؛

همسایه ایران میزبان پایگاه‌های فراتر از فوق سری جاسوسی انگلیس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در حالی که جان کری، وزیر خارجه امریکا از ادوارد اسنودن خواسته است برای اثبات شجاعتش به آمریکا بیاید تا محاکمه شود، اطلاعات افشا شده توسط وی، این بار سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس را هدف قرار داده و فاش شده است که انگلیس در خاک کدام کشور منطقه خطوط ارتباطی جهانی را شنود می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در حالی که جان کری، وزیر خارجه امریکا از ادوارد اسنودن خواسته است برای اثبات شجاعتش به آمریکا بیاید تا محاکمه شود، اطلاعات افشا شده توسط وی، این بار سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس را هدف قرار داده و فاش شده است که انگلیس در خاک کدام کشور منطقه خطوط ارتباطی جهانی را شنود می‌کند.

index.jpgپایگاه‌های جاسوسی سری انگلیسرجیستر که از وب‌سایت‌های معتبر انگلیسی منتشرکننده اخبار حوزه فناوری اطلاعات است،جزئیات فوق سری برنامه مخفی تجسس دولت انگلیس و از جمله مقر پایگاه‌هایی مخفی که انگلیسی‌ها با استفاده از آن خطوط ارتباطی و از جمله کابل‌های زیردریایی خاورمیانه را شنود می‌کنند، تاکنون همچنان سری مانده بود و این به ‌رغم اطلاعاتی بوده که ادوارد اسنودن در اختیار برخی رسانه‌ها قرار داده بود.

به نوشته رجیستر، این بدان معناست که برخی بنگاه‌های خبری به ‌رغم داشتن این اطلاعات از افشای آنها خودداری کرده‌اند.

پایگاه‌های جاسوسی سری انگلیس، بخشی از برنامه‌ای با نام اختصاری مدار (CIRCUIT) است که نام دیگر آن مرکز پردازش ماورای بحار (آن سوی دریاها) شماره یک یا OPC-1 است. این پایگاه در منطقه السیب قرار دارد که در ساحل شمالی عمان واقع شده و با آن چندین کابل مخابراتی زیردریایی که وارد خلیج فارس می‌شوند، مورد جاسوسی انگلیسی‌ها قرار می‌گیرد. السیب، یکی از سه پایگاهی است که سرفرماندهی ارتباطات دولتی بریتانی یا GCHQ در عمان ایجاد کرده است. نام‌های مستعار این سه پایگاه تیمپانی، گیتار و کلارینت است. پایگاه TIMPANI در نزدیکی تنگه هرمز، توانایی رصد مخابرات عراق را دارد. پایگاه CLARINET در جنوب عمان و به نحو مناسبی به یمن نزدیک است.

شرکت ملی مخابرات بریتانیا و شرکت کابل‌های ودافون (Vodafone Cable) به خاطر نقش داشتن در این جاسوسی، اصلی‌ترین شرکت‌هایی هستند که سالانه ده‌ها میلیون پوند از GCHQ پاداش دریافت می‌کنند.

مکان دقیق این سه پایگاه که بر ستون فقرات مخابرات جهانی مسلط هستند، از نظر طبقه‌بندی حفاظتی، سه درجه بالاتر از فوق سری و دارای طبقه‌بندی Strap 3 است. نام شرکت‌های دخیل در این برنامه نیز درجه بندی یک طبقه پایین‌تر و Strap 2 دارد.

وقتی سال گذشته، گاردین اطلاعاتی با درجه طبقه‌بندی پایین‌تر Strap 1 را منتشر کرد با برخورد دولت انگلیس روبه رو شد. گاردین از جمله اطلاعاتی را درباره جزئیات برنامه میلیارد پوندی سیستم جمع‌آوری اطلاعات به نام تمپورا را منتشر کرده بود که افشای آن در سال ۲۰۱۳ به بررسی‌هایی در پارلمان انگلیس و پارلمان اروپا منجر شد و پرونده‌هایی نیز در دادگاه اروپایی حقوق بشر گشوده شد. دولت انگلیس در همین ماجرا، گاردین را مجبور کرد تا هاردهای حاوی اطلاعات افشا شده توسط اسنودن را نابود تا از رسوایی ناشی از برنامه‌های مفصل پرداخت پول به شرکت‌های مخابراتی شریک در جاسوسی جلوگیری کند. مقامات انگلیسی همچنین تلاش کردند تا اطلاعات مربوط به دولت هایی را که در این جاسوسی به آنها و شریک آمریکایی آنها یعنی آژانس امنیت ملی (NSA) کمک کرده‌اند، مخفی نگاه دارند.

بنابه اطلاعاتی که اسنودن در اختیار خبرنگاران و از جمله گلن گرینوالد گذارده، GCHQ سالانه دهها میلیون دلار به شرکت‌های مخابراتی می‌پردازد تا تیم‌هایی سری را ایجاد کنند که تجهیزانی مخفی را نصب می‌کنند تا امکان برداشتن اطلاعات و پیام‌های مشتریان و انتقال آنها به مراکز پردازش اطلاعات را فراهم کنند. برخی از این شرکت‌ها، برای کمک به GCHQ روی کابل‌های فیبر نوری دیگر شرکت‌ها نیز تجهیزات شنود نصب می‌کنند. GCHQ برای هر شرکت مخابراتی یک بخش جداگانه ایجاد کرده است.

بر پایه اطلاعات اسنودن، هر زمانی که GCHQ قصد شنود خطوط فیبر نوری بین‌المللی را داشته باشد، مهندسین شرکت مخابرات بریتانیا (BT) فرا خوانده می‌شوند تا مکان مناسب برای نصب تجهیزات مورد نظر را تعیین و بر سر پاداش دریافتی توافق کنند./تابنک

Share