پرویز اسماعیلی

ناگفته هایِ یک مهمانی متفاوت در پاستور +تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پرویز اسماعیلی در وبلاگ خود گزارشی از دیدار کاندیداهای ریاست جمهوری یازدهم را پس از گذشت یکسال منتشر کرده که به این شرح است: همه هفت کاندیدا، حتی آقایان عارف و حداد عادل که انصراف داده بودند، میهمان شخص رئیس‌جمهور بودند تا بعد از رقابت، خاطره ای برای رفاقت […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پرویز اسماعیلی در وبلاگ خود گزارشی از دیدار کاندیداهای ریاست جمهوری یازدهم را پس از گذشت یکسال منتشر کرده که به این شرح است: همه هفت کاندیدا، حتی آقایان عارف و حداد عادل که انصراف داده بودند، میهمان شخص رئیس‌جمهور بودند تا بعد از رقابت، خاطره ای برای رفاقت بسازند. جمعی بیارایند و مردم را امیدوار کنند که شخصیت های انقلاب زیر یک سقف قابل جمع اند؛ هم برای مناظره و رقابت، و هم برای گفتگو و همفکری صمیمانه. آنقدر یکدیگر را قبول دارند که در نماز به رقیب پیروز اقتدا می کنند و البته در خصوص مهمترین برنامه های جاری کشور نیز دیدگاههای خود را صادقانه و صریح در میان می گذارند.

201406151924271
یک روز رقیب هم بودند و امروز در کنار هم. همه آنها از دکتر عارف که به نفع رئیس‌جمهور منتخب کناره‌گیری کرده بود تا دکتر قالیباف که جدی‌ترین رقیب اصولگرای روحانی محسوب می‌شد، و نیز دکتر حداد عادل اعتقاد داشتند که ۲۴ خرداد باید به عنوان یک روز ملی دیده شود و به پاس حماسه سیاسی مردم، جشن و یادبود ملی در سطحی گسترده برگزار شود.
عضو اصلاح‌طلب جمع، دکتر عارف، در این نشست وقتی از «حماسه سیاسی ۲۴ خرداد» صحبت شد، روزهای انتخابات ۷۶ و تشکیل دولت اصلاحات را مرور کرد و گفت: «هر روزِ خرداد، روز حماسه است». دکتر حداد عادل هم با اشاره به اینکه ۲۴ خرداد جشن همه ملت ایران است، به مزاح گفت: «حالا اگر نمی‌شود همه ملت را جمع کرد، نامزدها را که می‌شود دور هم جمع کرد!»
با بکار بردن واژه نامزد، محسن رضایی هم با مطایبه حداد عادل را به موضع فرهنگستانی اش برد و به فارسی بودن نامزد، در برابر کاندیدا، اشاره کرد. به خوز رفت و گفت «من هم عشایری هستم!»
این نشست صمیمانه و پر از شادیِ رقبای دیروز (که با حضور محمدرضا عارف، غلامعلی حداد عادل، محمدباقر قالیباف، محسن رضایی، سعید جلیلی، سید محمد غرضی و در غیاب مسافر چین علی‌اکبر ولایتی برگزار شد) صرفاً گپ و گعده ای صمیمانه و همدلانه بود. نمایشگاه عکس مختصری هم داشتیم که صحنه رای دادن هر نامزد را به علاوه رهبر انقلاب و مردم به تصویر کشیده بود.

 

201406151925522
محسن رضایی حماسه سیاسی ۲۴ خرداد را مایه از پیش رو برداشته شدن بسیاری از خطرها و حوادث دانست، از حضور مردم تقدیر کرد و ادامه داد: «تدابیر مقام معظم رهبری در برگزاری شکوهمند و متقن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بی نظیر بود. فضا طوری شد که ابهامات گذشته و شک و شبهه‌هایی که در جامعه بوجود آورده بودند نیز حل شد.»
حداد عادل نیز افزود: «انتخابات ۲۴ خرداد، عملا صحت انتخابات ۸۸ را ثابت کرد». رئیس جمهور به میانه بحث می آید: «۲۴ خرداد مقداری متفاوت است. تلقی برخی این بود که شرایط تحریم و فشار، مردم را کاملاً خسته کرده و کسی دیگر به انتخابات اعتنا نمی‌کند. حوادث انتخابات قبلی هم در ذهن بخشی از جامعه شبهاتی ایجاد کرده بود و عده‌ای القا کرده بودند که انتخابات واقعی نیست. اما بخصوص بعد از فرمایشات رهبری در آستانه انتخابات، مردم همه این فضاها را شکستند و نشان دادند که اراده آنان در اداره امور کشور حاکم است».
حداد عادل ادامه داد: «مطلبی که در انتخابات گذشته مهم بود فرهیختگی و تربیت سیاسی ملت ایران بود که هر کس به هر نامزدی که خواست رأی داد و این انتخابات از نظر اجتماعی و امنیت، سالم‌ترین انتخابات‌های منطقه و دنیا بود.»
مهندس غرضی هم جلوتر بودن مردم از مسئولان را به عنوان پیام اصلی ۲۴ خرداد ذکر کرد و گفت: «مردم خیلی خوب می‌فهمند که چه موقع باید به جنگ بیگانگان بروند. اما اگر ۵۰ میلیون رأی داده بودند، امروز دیگر آمریکایی‌ها جرأت هیچ مخالفتی نداشتند».
سعید جلیلی هم ابتکار روحانی برای ترتیب چنین جلسه‌ای را نوید الگوی جدیدی از رقابت در نظام مردمسالاری دینی دانست و گفت: «باید مدل جدید رقابت بعد از انتخابات را تمرین کنیم و کمک کنیم تا دولت موفق شود و اگر ضعفی هم دارد برطرف شود؛ این بر خلاف آن است که منتظر بمانیم تا دولت زمین بخورد و رقبا رو بیایند».
نوای اذان که دلنواز شد، فرصت گپ و گفت به پایان رسید. روحانی درباره نماز و نهار جویا شد؛ دکتر نهاوندیان هم بلافاصله می‌گوید «در نهاد (نهاد ریاست جمهوری) راه سفره غذا از سجاده می‌گذرد.»
فبل از آنکه میهمانان صفوف نماز جماعت به امامت روحانی را تشکیل دهند، جدا جدا لوح یادبود این نشست را امضا کردند که تیتری چنین داشت: «همیشه در کنار هم هستیم.»

201406151926563
بر روی این لوح نوشته شده بود: «ما به قدر خاطره‌های خوب خود زنده‌ایم و مردم ایران آن‌قدر خاطره‌های خوب دارند که همواره زنده بمانند. به یاد حضور باشکوه مردم در انتخابات سال ۹۲ یک بار دیگر در کنار هم می‌ایستیم تا به یاد آوریم که همواره مردم خوب ایران پیروزند. اولین سالگرد خلق حماسه سیاسی مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری گرامی باد».
این همیشه مردم بوده اند که برای حاکمیت و مسئولان خاطره های خوب ساخته اند، اما پیام نشست همدلی به سیاسیون این بود که «بیائید ما هم برای مردم خاطره های خوب بسازیم.»

64
پایان بخش این «دیدارِ ماندگار» یک عکس یادگاری بود و شادی و صلواتی که به درخواست دکتر آشنا برای سلامتی همه میهمانان قرائت شد. این دیدار اگر چه اولین بود، امیدوارم به سنتی حسنه تبدیل شود و آخرین نباشد. چون دیدن این تصاویر بیش از هر چیز دل مردم را شاد و امیدوار می کند. مردمِ خوبی که از سالها نزاع و تقابل اشباع و دل آزرده شده اند و خیری ندیده اند.

Share