مقرری ماهانه بیمه بیکاری مشخص شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا , اقتصادروز نوشت: با تصویب طرح بیمه بیکاری در مجلس، در صورت تحت پوشش قرار گرفتن ۲۰ درصد از جویندگان کار کشور، به ازای هر بیکار ماهانه ۳۳۳ هزار تومان پرداخت خواهد شد.  پس از تصویب طرح بیمه بیکاری در صحن علنی مجلس در هفته گذشته، هرچند هنوز دولت […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا , اقتصادروز نوشت:
با تصویب طرح بیمه بیکاری در مجلس، در صورت تحت پوشش قرار گرفتن ۲۰ درصد از جویندگان کار کشور، به ازای هر بیکار ماهانه ۳۳۳ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

ima-bika پس از تصویب طرح بیمه بیکاری در صحن علنی مجلس در هفته گذشته، هرچند هنوز دولت جزئیات بیشتر این طرح را اعلام نکرده اما به نظر می‌رسد با توجه به سخنان نماینده‌های مجلس تنها به ۲۰ درصد از جویندگان کار در کشور، نفری ماهانه حدود ۳۳۳ هزار تومان مقرری بیمه بیکاری پرداخت شود.

به گفته محمد اسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در بودجه امسال ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح بیمه بیکاری پیش‌بینی شده است و سازوکار تعیین ۲۰ درصد از افراد جویای کار، در آیین‌نامه اجرایی طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار که توسط سازمان تامین اجتماعی نوشته می‌شود، تعیین خواهد شد.

با توجه به اعلام محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در یکشنبه دو هفته پیش مبنی بر وجود دو میلیون تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جویای کار در کشور می‌توان برآورد کرد که در طرح بیمه بیکاری قرار است امسال به حداکثر ۵۰۰ هزار نفر (معادل ۲۰ درصد کل جوینده‌های کار کشور) مقرری بیمه بیکاری پرداخت شود.

در نظر گرفتن اعتبار دو هزار میلیارد تومانی برای کل این طرح نشان می‌دهد که هرکدام از مشمولان بیمه بیکاری سهمی در حدود چهار میلیون تومان در کل سال ۱۳۹۳ خواهند داشت. این رقم گویای این است که ماهانه ۳۳۳ هزار تومان به هرکدام از مقرری بگیران بیمه بیکاری پرداخت خواهد شد.

البته رقم اعلامی در مورد جوینده‌های کار به میزان کل بیکاران کشور نیز نزدیک است. طبق آخرین اعلام مرکز آمار ایران در سال گذشته دو میلیون و ۴۸۸ هزار و ۳۷۲ نفر بیکار در کشور وجود داشته است.

با این حال، پیش از این در دوشنبه گذشته ابوالحسن فیروزآبادی، قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اعلام کرده بود: ۲۰۰ هزار نفر بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

اگر قرار باشد دولت با‌‌ همان سازوکار قبلی خود که تنها به افراد بیکار شده مقرری پرداخت می‌کرد، این کار را ادامه دهد آن وقت می‌تواند از آن دو هزار میلیارد تومان برای هرکدام از ۲۰۰ هزار نفری که اکنون مشمول بیمه بیکاری هستند ماهانه ۸۳۳ هزار تومان (۱۰ میلیون تومان برای کل سال) در نظر بگیرد.

با وجود این، آن طور که در جزئیات طرح بیمه بیکاری آمده تنها کسانی می‌توانند مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند که چهار شرط حداقل سن ۲۵ سال، مورد تایید بودن مهارت آنها توسط سازمان فنی و حرفه‌ای، ثبت نام در مراکز کاریابی مورد تایید وزارت کار و گذشت بیش از یک سال از زمان جست‌وجوی شغل را داشته باشند. همچنین پرداخت حق بیمه یا سابقه اشتغال هم در این طرح مدنظر نیست.

Share