در جستجوي حقيقت و صداقت

محبوب تر از خبرگزاری فارس!پربازدیدترین پایگاه خبری استان گیلان کدام است؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا , پایگاه خبری تحلیلی گیل خبر که از چندی پیش فعالیت رسانه ای خود را اغاز کرده است در گزارشی تحلیلی به بررسی میزان بازدید  دو سایت پربیننده  گیلان پرداخته و درخصوص برخی مسائل روشنگری نموده است.انچه که در زیر می بینید یادداشت منتشر شده در پایگاه خبری تحلیلی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا , پایگاه خبری تحلیلی گیل خبر که از چندی پیش فعالیت رسانه ای خود را اغاز کرده است در گزارشی تحلیلی به بررسی میزان بازدید  دو سایت پربیننده  گیلان پرداخته و درخصوص برخی مسائل روشنگری نموده است.انچه که در زیر می بینید یادداشت منتشر شده در پایگاه خبری تحلیلی گیل خبر است.
bazdid-333x250در چند روز گذشته شاهد رخ دادن جنجال هایی بر سر تعداد بازدید کنندگان بین پایگاه های خبری استان گیلان بوده ایم. اینگونه جنجال ها در بین صاحبان وب سایت ها تازگی ندارد و پیش از این نیز بحث های زیادی در مورد صحت و سقم آمار الکسا و رتبه بندی های آن در فضای مجازی به دفعات رخ داده است.
آیا Alexa معتبر است؟
جواب این سوال هم بله است و هم خیر.
آمار الکسا بستگی به استفاده که از آن می شود می تواند معتبر و یا غیر معتبر باشد.
شرکت الکسا در سایت zendesk.com(1) که سایتی برای ارتباط با مشتریان است و توسط بسیاری از شرکت های معتبر برای ارتباط با مشتریانشان استفاده می شود درباره منابع آماری خویش و همچنین شیوه رتبه بندی و یا همان رنکینگ در مطلبی تحت عنوان “How are Alexa’s traffic rankings determined?” اینگونه توضیح می دهد:

تخمین ترافیک و رتبه بندی ما بر اساس استفاده کنندگان از نوار ابزار ما است که نمونه ای از کل کاربران اینترنت است.
….
اگر آمار وب سایت شما تائید شده است (یعنی شما از سیستم الکسا برای مشاهده آمار بازدید سایتتان استفاده می کنید) شما می توانید رتبه جهانی و کشوری سایت خود را بر اساس آمار تائید شده به جای آمار به دست آمده از نوارابزار های ما نمایش دهید.

بر اساس منابع آماری محدودیت هایی برای تحلیل آنها وجود دارد. سایت های با بازدید کم به شکل دقیق رتبه بندی نخواهند شد. ما اطلاعات کافی از منابع خود برای اینکه رتبه بندی سایت هایی با کمتر از ۱۰۰۰۰۰ بازدید را معنی دار کنیم (دقیق) نداریم. در عوض هرچه سایتی به رتبه اول نزدیک تر شود رتبه بندی دقیق تر می شود. این به این معنی است که برای مثال آمار بازدید الکسا بین سایتی با رتبه ۱۰۰۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰۰ (جهانی) سندیت آماری ندارد.

همنطور که خود شرکت الکسا توضیح می دهد در واقع رتبه سایت در الکسا به ویژه در رتبه های بالا دقیق نیست و بر اساس تخمین های آماری است.

آیا رتبه الکسا ملاک خوبی برای تشخیص بازدید یک سایت است؟
با توجه به توضیحات شرکت جواب این سوال خیر است. در واقع شیوه آمارگیری الکسا بر اساس “مثل مشت نمونه خروار” است. الکسا آمار گروهی از کاربران اینترنت را با استفاده از منابع خود به دست می آورد و از این مشت اطلاعات برای تخمین رتبه سایت ها استفاده می نماید. بدیهی است که این شیوه در اختلاف رتبه های کم به هیچ عنوان دقیق نیست برای مثال بر اساس این آمار می توان گفت سایتی با رتبه یک از سایتی با رتبه ۱۰۰۰۰ پر بازدید تر است ولی نمی توان پیش بینی کرد که قطعا سایتی با رتبه ۱۰۰۰۰ از سایتی با رتبه ۲۰۰۰۰ بازدید کننده بیشتری دارد چون در جامعه آماری اطلاعات کافی وجود ندارد و اختلاف تعداد بازدیدکنندگان این دو سایت در مقابل کل جامعه آماری ناچیز است.
البته با نگاهی به سایت های دارای رتبه پائین (نزدیک به یک) در کشور ایران هم می توان به ناقص بودن آمار بازدید الکسا پی برد برای مثال سایت irpopup که یک سایت ارائه دهنده تبلیغات بر اساس صفحات بازشونده ناخواسته (این شیوه معروفترین و غیراصولی ترین شیوه افزایش بازدید است) در رتبه ۳۴ ایران قرار دارد! حتی بالاتر از سایت سازمان هدفمند سازی رایانه ها (refahi.ir) با رتبه ۲۴۶ ایران که حداقل در فروردین ماه امسال به ازای هر خانوار ایرانی حداقل یکبار بازدید و در مجموع بیش از ۲۰ میلیون بازدید داشته است!

آیا آمار الکسا بدون استفاده است؟

اما آمار الکسا استفاده های مفیدی نیز دارد برای مثال شما می توانید با استفاده از آمار الکسا پی ببرید که بازدید کنندگان یک سایت پیش از ورود به این سایت از چه سایتی بازدید نموده اند.
این آمار در پائین صفحه مربوط به هر سایتی در وب سایت الکسا قابل مشاهده است برای مثال در زیر این اطلاعات را برای سایت های دیارمیرزا و خزرآنلاین مشاهده می نمائید.

diyar1-326x250 khazar1-326x250

این جداول چه کمکی می کنند؟
همان طور که در این جداول قابل مشاهده است بازدیدکنندگان وب سایت دیارمیرزا پیش از مشاهده این وب سایت در حال بازدید سایت های معتبر مثل گوگل، خزرآنلاین، ۸دی نیوز، فارس نیوز و … بوده اند. و در مقابل بازدیدکنندگان خزرآنلاین مشغول بازدید سایت های گوگل، سپاهان بارکد!، پیوست، دیارمیرزا، آی آر پاپ آپ!! (فروشنده تبلیغات بازشونده)، میترارنک(افزایش تضمینی آمار بازدید )، میهن وب آدز (فروشنده تبلیغات بازشونده) و … است.
در تحلیل این آمار و اطلاعات می توان گفت که متاسفانه به نظر می رسد خزرآنلاین از شیوه های غیراصولی برای بالا بردن آمار الکسا استفاده نموده است. این شیوه ها با فراهم نمودن بازدید مصنوعی از طریق پنجره ها بازشنوده ناخواسته و همچنین درج لینک در وبلاگ های مصنوعی به صورت انبوه سعی در بالابردن عدد بازدید وب سایت ها می نماید. برای بررسی دقیق تر این موضوع نیاز به کاوش بیشتر هست.

برای بررسی صحت این موضوع از ابزار های بررسی لینک دهندگان (Backlink checker ) استفاده می کنیم. این ابزار ها با بررسی صفحات سایت ها، سایت هایی که به وب سایت مورد نظر لینک داده اند را فهرست می کنند. ابزار های زیادی برای این کار موجود است در این بررسی ما از opensiteexplorer.org استفاده می کنیم. ( توجه داشته باشید که برای بررسی بیش از ۳ سایت باید ثبت نام نمائید. شما می توانید از سایر ابزار های مشابه نیز استفاده نمائید نتیجه متفاوت نخواهد بود.)
شما می توانید سایت هایی که به سایت دیارمیرزا لینک داده اند را در اینجا و سایت هایی که به خزرآنلاین لینک داده اند در اینجا مشاهده کنید. برای راحتی کار ما عکسی از این صفحات تهیه کرده ایم .

لینک دهنده گان به سایت دیارمیرزا و تعداد آنها (۸۹۴) :

diyar2-358x600

لینک دهنده گان به سایت خزرآنلاین و تعداد آنها (۱۶۲K معادل ۱۶۲۰۰۰ لینک!) :

khazar2-325x600

نکته جالب اینجاست که ظاهرا خزرآنلاین از نظر تعداد لینک دهندگان از خبرگزاری فارس هم محبوب تر است!!
لینک دهندگان به سایت خبرگزاری فارس (۶۱۸۱۶) (اینجا) :

fars-800x417

برای اینکه مشخص شود آیا این تعداد لینک واقعی است یا خیر به تعدادی از سایت های لینک دهنده مراجعه می کنیم. قریب به اتفاق این سایت ها وبلاگ هایی هستند که همگی لینک خزرآنلاین را به همراه تبلیغات کاملا مشابه دیگر درج نموده اند! این وبلاگ ها که به صورت اتوماتیک ایجاد می شوند همگی تنها یک مطلب دارند که از سایت های دیگر (اکثرا ویکیپدیا)به طور اتوماتیک برداشته شده است.
تصویر تعدادی از این پایگاه ها در زیر آمده است.

(سرزدن به این پایگاه ها و مشاهده تفاوت محتوای ساختگی با اهداف یک پایگاه خبری باعث انبساط خاطر است)

khazar4-800x411khazar5-800x411

آمار دقیق یک وب سایت چگونه مشخص می شود؟

تنها آمار دقیق بازدید یک وب سایت آماری است که به وسیله سیستم های آمارگیری مستقیم (کد این وب سایت ها در قالب درج می شود) مانند Google Analytics و وبگذر و … به دست می آید.

برای اطلاعات فنی بیشتر می توانید این مطلب را در سایت Zoomit مطالعه نمائید

Share