سیدمجتبی نعیمی

ما هم دلواپسیم اما دلواپس اقتصاد کشور

این یک فشار جدید به دولت نیست، طرح یک مسئله است ما هم دلواپسیم اما دلواپس اقتصاد کشور ۱ سال اصلاح الگوی مصرف، سال اقتصاد جهادی، سال حمایت از تولید ملی و دیگر عناوین اقتصادی که در این سال‌ها توسط رهبر انقلاب انتخاب شدند و نشان از نقطه‌ی خطرپذیر کشور ما دارد. البته تنها همین […]

این یک فشار جدید به دولت نیست، طرح یک مسئله است
ما هم دلواپسیم اما دلواپس اقتصاد کشور

۱
سال اصلاح الگوی مصرف، سال اقتصاد جهادی، سال حمایت از تولید ملی و دیگر عناوین اقتصادی که در این سال‌ها توسط رهبر انقلاب naeimiانتخاب شدند و نشان از نقطه‌ی خطرپذیر کشور ما دارد. البته تنها همین اسم گذاشتن‌ها نبوده. ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴، حمایت همه جانبه از کلیات طرح تحول اقتصادی و این اواخر هم که ابلاغ سیاست‌های کلان افزایش جمعیت و سلامت در کشور نشان از این دارد که تا چه اندازه مسئله‌ی اقتصاد در ایران امروز، تبدیل به یک مسئله‌ی حیاتی شده است.
۲
با اینکه همه‌ی ما شک نداریم مشکلات اقتصادی همه‌ی ما را در بر گرفته و با اینکه بحران اساسی کشورمان اقتصاد نیست، اما مسئله‌ی اصلی امروز کشورمان اقتصاد است، با این حال می‌بینیم که کمترین اتفاق مثبت اقتصادی در عمل رخ می‌دهد. یعنی بجز اجرای نصفه نیمه‌ی طرح هدفمندی یارانه‌ها و برخی خدمات بیمه‌ای و درمانی که البته زمان چندانی از عمرش نمی‌گذرد، نمی‌توان اتفاق اقتصادی دیگری را در نظر گرفت که زندگی جاری مردم را دچار تحول مثبت کرده باشد.
۳
جالب اینجاست که اگر کمی دقیق شویم می‌بینیم که خیلی از مشکلات سیاسی و فرهنگی کشور ما ریشه در مسائل اقتصادی دارد که اگر آنها را برطرف کنیم، آن مشکلات سیاسی و فرهنگی هم بر طرف می‌شود. به طور مثال خیلی از دعواهای دو جناح سیاسی اصلی کشور بر سر این بوده و هست که کدامیک کارآمدی بیشتری داشته و در زمان کدامیک از این جناح‌ها، مردم در رفاه بیشتری زندگی کرده‌اند؟ گرچه تقریبا در عمل فرق چندانی بین کارآمدی این جناح‌ها نیست، اما گذشته از این بحث می‌بینیم که ریشه‌ی این دعوای اقتصادی در اقتصاد نهفته است و اگر شرایط اقتصادی کشور بهبود بیابد، کلی از انرژی و توان کشور که خرج این دعواها می‌شود، ذخیره شده و می‌تواند در امور دیگر بکار گرفته شود.
۴
و یا برخی از مشکلات فرهنگی ما که ریشه در مسائل اقتصادی دارند. مثال کاملا روشنش در معضل ازدواج جوانان است. هرچند نمی‌توان از ابعاد فرهنگی مانع بر سر ازدواج جوانان غافل شد (مثل سخت‌گیری‌ خانواده‌ها، بالا رفتن سطح رضایتمندی از رفاه و …) اما در هر صورت باید پذیرفت که امروزه برای ازدواج کردن، توانایی اقتصادی کمتری در اختیار جوانان قرار دارد و معضل بی‌کاری و بی‌مسکنی چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. در حالی که اگر حداقل‌های اقتصادی معضل ازدواج برطرف شود، امکان برای برطرف کردن موانع فرهنگی این معضل نیز بیشتر از گذشته فراهم می‌شود.
۵
این روزها همه دلواپسند. از آنهایی که حقیقتا در مقام دلواپسی قرار دارند، تا آنهایی که وظیفه‌ی‌شان رفع دلواپسی‌ست اما … عده‌ای دلواپس سیاست خارجی ما هستند که خدای نکرده دولت اعتدال، عزت بین‌المللی گره زده به چرخ‌های اقتصاد را از دست ندهد و عده‌ای دیگر هم دلواپس فرهنگ کشور هستند. اما چه کسی دلواپس اقتصاد کشور است؟ چه کسی دلش برای معضلات اقتصادی کشور شور می‌زند و نگران است که خدای نکرده، ایمان مردم از همان دری خارج نشود که فقر را وارد خانه‌های مردم می‌کند؟ بله، ما هم دلواپسیم. هم دلواپس سیاست خارجی و عزت بین‌المللی کشورمان و هم دلواپس فرهنگ کشورمان. اما دلواپس اقتصاد کشورمان هم هستیم و در این روزها که خیلی‌ها به این دلواپسی اهمیتی نمی‌دهند، ناچاریم که پرچم دلواپسی اقتصادی کشور را بلند کنیم که اگر این دلواپسی برطرف شود، بسیاری از دلواپسی‌های سیاسی و اقتصادی هم رفع می‌شود.
۶
دلواپسی اقتصادی تنها دولت را نشانه نمی‌رود. در این دل نگرانی، ریز رفتارهای اقتصادی من و شما هم حساب است. یعنی همان‌قدر که باید نگران بالا بودن مدام نرخ تورم بود و به همین دلیل از دولت طلبکار، باید نگران اصراف‌های خودمان و اعضای خانواده‌ی‌مان در خرید لباس و گسترش تجملات در معاشرت‌مان نیز باشیم.

سیدمجتبی نعیمی
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی ، به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share