رییس‌ جمهوری در دیدار وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی

شرکت‌های غربی هم‌اکنون در حال مذاکره و عقد قراردادهای همکاری با ایران هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس‌ جمهوری در دیدار وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی: که تداوم تحریم‌های ناعادلانه علیه تهران امکان‌پذیر نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس‌ جمهوری روز یکشنبه در دیدار وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی با قدردانی از مواضع آفریقای جنوبی در قبال فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، تصریح کرد که تداوم تحریم‌های ناعادلانه علیه تهران امکان‌پذیر نیست و شرکت‌های غربی هم‌اکنون در حال مذاکره و عقد قراردادهای همکاری با ایران هستند.

Mona Hoobehfekr-29-21دکتر حسن روحانی با تأکید بر اینکه سازمان تحریم غلط و غیر عادلانه‌ای که کشورهای غربی علیه ایران ایجاد کردند دچار مشکلات فراوانی شده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در چارچوب قوانین و مقررات بین المللی، مذاکرات هسته ای خود با گروه ۱+۵ را به نتیجه نهایی برساند.

رییس‌جمهوری در ادامه به جایگاه ویژه ملت آفریقای جنوبی در میان ایرانیان بخاطر مبارزات ضد نژادپرستی که داشته‌اند، اشاره کرد و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یکی از فرامین حضرت امام خمینی(ره) قطع ارتباط با رژیم نژادپرست آپارتاید در آفریقای جنوبی بوده است.

رییس‌جمهوری ضمن ابراز خرسندی از بیستمین سالگرد پیروزی و استقلال ملت آفریقای جنوبی در مبارزه با آپارتاید به رهبری نلسون ماندلا رهبر فقید این کشور تاکید کرد: می توان با استفاده از این زمینه های روحی، روانی و فرهنگی خوب میان دو ملت، روابطمان را در تمامی زمینه ها به ویژه فرهنگی و گردشگری توسعه دهیم.

روحانی یاد و خاطره نلسون ماندلا رهبر فقید ملت آفریقای جنوبی را در مبارزه با آپارتاید گرامی داشت و گفت: نلسون ماندلا هم مرد مبارزه و هم صلح بود.

رییس‌جمهوری به استعدادهای بالقوه مشترک دو کشور برای توسعه روابط اشاره کرد و اظهار داشت: اراده سیاسی قوی میان دولت و ملت ایران و آفریقای جنوبی برای گسترش روابط و همکاری ها در تمامی زمینه ها از جمله سیاسی، فرهنگی و اقتصادی وجود دارد.

وی ضمن تاکید بر ارتقاء سطح همکاری ها در زمینه نفت و معادن میان دو کشور، تصریح کرد: برای اینکه روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد، باید تسهیلات و بسترهای لازم برای فعالیت ها و همکاری های میان بخش خصوصی دو کشور را فراهم آوریم.

رییس‌جمهوری افزود: همکاری های خوب مخابراتی میان ایران – آفریقای جنوبی وجود دارد و این موضوع بیانگر این است که دو کشور می توانند در زمینه‌های علمی و فناوری همکاری های مشترک داشته و بخش های خصوصی را در این زمینه به هم پیوند دهند.

روحانی تاکید کرد: برای توسعه روابط و همکاری ها در قدم اول باید همکاری ها و ارتباطات پولی، مالی و بانکی میان دو کشور را توسعه داده و مشکلات و موانع موجود را برطرف کنیم.

وی مساله خشونت، افراطی گری و تروریسم را یک معضل بزرگ برای کشورهای در حال توسعه و جهان دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در زمینه مسایل منطقه ای و جهانی با آفریقای جنوبی همکاری نزدیک داشته باشد.

روحانی تروریست و افراطی گری را زاییده اقدامات قدرت های غربی دانست و گفت: قطعا کشورهای غربی در آینده از سوی این گروه های تروریستی دچار مشکلات فراوانی خواهند شد.

رییس‌جمهوری ضمن زشت و ناپسند خواندن کشتار انسانهای بیگناه توسط تروریست ها و گروه های افراطی در اقصی نقاط جهان، بر همکاری کشورهای در حال توسعه و جنوب- جنوب در این زمینه تاکید کرد.

روحانی گفت: معتقدم کشورهای بویژه در حال توسعه، برای مبارزه با تروریسم، خشونت، فقر و افراطی گری باید به لحاظ فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، اطلاعاتی و حتی در شرایط لزوم عملیاتی با هم همکاری کنند.

خانم انکوانا ماشابانه وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام های گرم جاکوب زوما رییس جمهوری دولت دمکراتیک آفریقای جنوبی به رییس جمهوری کشورمان، قدردانی دولت و ملت آفریقای جنوبی را برای حمایت ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران از مبارزات نژادپرستانه ملت آفریقای جنوبی ابلاغ کرد.

وزیر روابط و همکاری های بین المللی آفریقای جنوبی تصریح کرد: حضور هیات بلند پایه همراه در سفر به تهران نشاندهنده عزم و اراده جدی مردم و دولت آفریقای جنوبی برای توسعه و تعمیق روابط و همکاری‌های خوب دوجانبه می‌باشد که باید به آن مفهوم و تحرک جدیدی بخشید.

وی با اشاره به ظرفیت های فراوان همکاری میان دو کشور تصریح کرد: زمینه های جدیدی برای همکاری به ویژه، بهداشت، علم و فناوری، دارویی، توسعه فناوری های کشاورزی و خطوط ریلی میان دو کشور شناسایی شده که می توانیم در کنار همکاری های نفتی، انرژی و مخابراتی به آنها بپردازیم.

وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی با اشاره به سفر آتی زوما رییس جمهوری دمکراتیک آفریقای جنوبی به تهران از آن به عنوان فرصتی برای برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی میان دو کشور یاد کرد.

انکوانا ماشابانه ضمن ابراز ناخرسندی از تحریم های ناعادلانه علیه ایران تاکید کرد: این تحریم ها، کشور آفریقای جنوبی و کل منطقه آفریقا را تحت تاثیر قرارداده و با

مشکلات فراوانی روبرو ساخته که باید با همکاری مشترک به راهکاری برای حل این معضل دست یابیم.

وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی تصریح کرد: دولت و ملت آفریقای جنوبی از مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ و نتایج خوبی که بدست آمده حمایت می کند.

وی بر گفت‌وگوی کشورهای در حال توسعه و جنوب – جنوب برای مبارزه و ریشه کن کردن افراطی گری، تروریزم و خشونت تاکید کرد و گفت: نباید برای ریشه کن کردن خشونت به کشورهای دیگر متکی بود بلکه باید خود کشورهای در حال توسعه برای این مهم گام بردارند.

Share