شهردار رشت خبرداد

سفر سرمایه‌گذاران چینی به منظور استفاده بهینه از رودخانه‌های رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شهردار رشت گفت: قرارداد دوستی شهرهای رشت و فوجو چین در قالب انعقاد تفاهمنامه اولیه خواهرخواندگی در سفر به چین امضا شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شهردار رشت گفت: قرارداد دوستی شهرهای رشت و فوجو چین در قالب انعقاد تفاهمنامه اولیه خواهرخواندگی در سفر به چین امضا شده است.
neshe1محمدابراهیم خلیلی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری اجلاس کشورهای حوزه دریایی راه ابریشم در کشور چین اظهار کرد: ۱۲ نفر از شهرداران کشورهای مختلف در اجلاس مذکور دعوت بودند.

وی به دعوت از شهردار رشت برای شرکت در اجلاس کشورهای حوزه دریایی راه ابریشم اشاره کرد و افزود: تبیین راهبرد اقتصادی برای آینده اقتصاد کشورهای راه ابریشم از طریق دریا هدف اجلاس مذکور بود.

خلیلی با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری بین کشورها در ۲ هزار سال گذشته از طریق راه ابریشم در دریا و خشکی انجام می‌شد، تصریح کرد: سه‌چهارم کره زمین را آب فرا گرفته است و با نگاه به دریا به لحاظ تجاری و اقتصادی می‌توان اقدام‌های بسیاری انجام داد.

شهردار رشت اجلاس کشورهای حوزه دریایی راه ابریشم را برنامه‌ریزی اقتصادی برای ۱۰۰ سال آینده این کشورها دانست و بیان کرد: چین به دنبال مدیریت راهبردی اقتصادی کشورهای حوزه دریایی راه ابریشم است.

وی با اشاره به موضوع خواهرخواندگی شهرهای رشت و فوجو در استان فوجیان در چین، یادآور شد: قرارداد دوستی شهرهای رشت و فوجو در قالب انعقاد تفاهمنامه اولیه خواهرخواندگی این دو شهر در سفر به چین امضا شده است.

خلیلی افزایش همکاری بین شهروندان و شهرداری‌های رشت و فوجو را از مفاد تفاهمنامه دوستی بین شهرداران این شهرها دانست و اظهار کرد: بررسی افزایش مبادلات تجاری، اقتصادی، آموزشی، بهداشتی و گردشگری از جمله مفاد تفاهمنامه مذکور است.

شهردار رشت حجم مبادلات تجاری و اقتصادی بین ایران و چین در سال ۲۰۱۳ را ۱۲ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ۱۰ میلیارد دلار سهم صادرات ایران به چین و ۲ میلیارد دلار سهم صادرات طرف مقابل بوده است.

وی با بیان اینکه فوجیان جنگل‌خیزترین استان چین محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: چای، برنج و پیله ابریشم از جمله محصولات کشاورزی مشترک بین رشت و فوجو است.

خلیلی جمعیت استان فوجیان چین را ۳۷ میلیون نفر ذکر کرد و افزود: ۱۲۱ هزار کیلومتر مربع مساحت استان مذکور است.

شهردار رشت با اشاره به جمعیت ۸ میلیون نفری شهر فوجو، بیان کرد: می‌خواهیم با شهر فوجو در چین خواهرخواندگی داشته باشیم.

وی دیدار با سرمایه‌گذاران در زمینه پروژه‌های عمران شهری و … را از دیگر برنامه‌ها در سفر به چین خواند و تصریح کرد: استفاده بهینه و ساماندهی از رودخانه‌ها از موضوع‌هایی بود که با سرمایه‌گذاران بررسی شد.

خلیلی، از سفر سرمایه‌گذاران تخصصی چینی به منظور استفاده بهینه از رودخانه‌های رشت در مدت دو ماه آینده به این شهر خبر داد./فارس

Share