سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس: برای شبکه قرآن متاسفم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «کاسه داغ تر از آش»، عبارتی است که زمانی به کار می رود که شاه بخشیده است و وزیر کوتاه نمی آید. شاهد این موضوع در جریان اتفاق رخ داده در جشنواره کن توسط لیلا حاتمی به وضوح روی داد. از تیترهای یک برخی رسانه های اصلاح طلب تا […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «کاسه داغ تر از آش»، عبارتی است که زمانی به کار می رود که شاه بخشیده است و وزیر کوتاه نمی آید. شاهد این موضوع در جریان اتفاق رخ داده در جشنواره کن توسط لیلا حاتمی به وضوح روی داد. از تیترهای یک برخی رسانه های اصلاح طلب تا دفاع برخی چهره هایی که مواضعشان نسبت به انقلاب بر کسی پوشیده نیست.

100622_154همه این اظهارات در حالی بود که مدتی بعد خود لیلا حاتمی نسبت به اتفاق صورت گرفته توسط وی در کن ابراز پشیمانی کرد و گفت: از این پیشامد و اینکه احساسات کسانی را آزرده باشم بسیار متاسفم.

آش ماجرای حاتمی به قدری شور بود که حتی علی جنتی وزیر ارشاد که در جریان توقیف روزنامه هتاک بهار ابراز ناراحتی کرده بود در این ماجرا نه حتی از لیلا حاتمی دفاع نکرد بلکه عمل وی در روبوسی با رئیس جشنواره کن را نیز مورد تقبیح قرار داد.

اما آنچه که قابل توجه و مایه تعجب است ارائه اظهارات شبه روشنفکرانه آن هم نه از تریبون رسانه های معلوم الحال، بلکه از شبکه قران صدا و سیما و از زبان یک به اصطلاح کارشناس مسائل مذهبی و در لباس روحانیت است.

این معضل که متاسفانه امروز در برخی از متولیان مذهبی باب شده به صورتی در آمده است که متاسفانه برخی از آنان در جریان تبلیغ خود به صورت جامعه هدف در می آیند و در حقیقت به جای تاثیر گذاری تاثیر پذیر شده و اصطلاحا روشنفکر می شوند.

آن چه که چند شب گذشته در برنامه فصل نو از شبکه قرآن و با اظهارات تلفنی حجت الاسلام علی سرلک رخ داد از این جنس بود.

سرلک در این برنامه با اشاره به اتفاقات پیش آمده در جشنواره کن اظهار داشت: برای دختر یکی از بهترین کارگردانان کشورمان اتفاقی افتاد که نباید رخ می داد. ما از این اتفاق ناراحت نیستیم از این موضوع ناراحتیم که چرا گاهی بعضی برای بعضی هنرمندان ما نوعی هضم شدن صورت می گیرد. من خانم حاتمی را خانمی با شخصیت می شناسم که در خانواده ای محترم رشد کرده اند و پدرشان نیز کارگردان بزرگی بوده اند نمی خواهم صحبت درباره ایشان به گونه ای باشد که حمل بر تجسس شود.

در همین رابطه و به منظور واکاوی این موضوع آن هم در سالی که نام گذاری آن از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان فرهنگ عجین شده، «صراط» با امیرحسین قاضی زاده سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس و کارشناس مسائل فرهنگی و مذهبی گفتگو کرده است که در ادامه می آید:

در ابتدای سوالی که کارشناس برنامه فصل نو از حجت الاسلام سرلک پرسید وی درباره ویژگی های عفت و طرز پوششی که در رسانه ها رعایت می شود گفت: متاسفانه گاهی آنچنان ۴ تار مو برایمان اصالت پیدا کرده که از دیگر نشانه های عفت همچون رفتار و بازی ها و پشت صحنه ها غافل می شویم. نظر شما درباره اظهارات حجت الاسلام سرلک چیست؟

این حرف مقدمش غلط است اما موخرش درست است. به این معنا که هم آن ۴ تار مو مهم است و هم پشت صحنه فیلم ها. حکم اسلام و حکم دین است و ما به احکام اسلام به عنوان یکپارچه نگاه می کنیم. اگر آن ۴ تا مو برایمان مهم است چون خلاف اسلام و شرع است. اسلام اندازه حجاب را هم تعیین کرده است. همه این مسائل مهم است و نبود یکی، دیگری را نفی نمی کند.

در برنامه مذکور این صحبت مطرح شد که “در گذشته در تهران رسم بود که خانواده‌ها درب منزل خود را بازمی‌گذاشتند و جوانمردان هرگز به خانه همدیگر نگاه نمی‌کردند و آبروی هم را محترم می‌شمردند.” به نظر شما این اظهارات، و بیان آن از تریبون رسانه ملی چه ناهنجاری هایی ممکن است در جامعه به وجود بیاورد؟

شرع ما و حکم ما مبتنی بر فطرت است. این حرف ها یعنی در حکومت طاغوت چون آن چیزی که عرضه می شد بر خلاف اجرای احکام اسلامی بود ما باید می گفتیم چون حکومت دست مسلمین است بنابراین تمام احکام اسلام تعطیل، نخیر. ما معتقدیم که وجود حکومت اسلامی در اجرای هر چه بهتر احکام شرعی کمک می کند.

حجت الاسلام سرلک در بخشی از صحبت های خود به موضوعی که در جشنواره کن امسال برای یکی از هنرپیشه های کشورمان پیش آمد پرداخته و گفته‌اند “من خانم حاتمی را خانمی باشخصیت می‌شناسم که در خانواده‌ای محترم رشد کرده‌اند و پدرشان نیز کارگردان بزرگی بوده‌اند نمی‌خواهم صحبت درباره ایشان به گونه‌ای باشد که حمل بر تجسس شود”. حال با توجه به اتفاقی که در جشنواره کن صورت گرفته است، جایگاه این صحبت ها کجاست؟

چه تجسسی! عکس های این خانوم در همه رسانه ها پخش شده است. اگر ۲۰۰ سال پیش که ارتباطات رسانه ای به شکل امروزی موجود است یک نفر عکس ایشان را پخش می کرد آنوقت می توانستیم اسم این کار را تجسس بگذاریم. بنده از کارشناسان به اصطلاح مذهبی تعجب می کنم که جایگاه این حرف ها کجاست. کار خانم حاتمی خیلی زشت بود اما کار این کارشناس محترم به عنوان کسی که لباس روحانیت بر تن دارد، صد برابر بدتر و زشت تر است که با لباس روحانیت آدرس غلط به مردم میدهد و دین را جور دیگری در اختیار مردم قرار می دهد و این خیانت به مردم است.

100617_414با توجه به اینکه خانم حاتمی به خاطر رفتار اخیرشان در جشنواره کن از ملت ایران عذرخواهی کردند به نظر شما دلیل بیان این حرف ها از کجا نشات می گیرد؟

این حرف ها و طرز گفتارها آن هم از طلبه ای که در لباس روحانیت است خیلی سوال برانگیزتر از این حرف هاست. به نظر بنده این یک جریانی است که اباحه گری را می خواهد درونی کند. حاصلش هم این است که یک سری روحانی نما بیایند و یک سری حرف های بی اساس بزنند. ما با دیدن بعضی از این آقایان یاد رفتار سید حسن تقی زاده می افتیم که طلبه ای بود که لباس روحانیت را از تن درآورد و محاسنش را تراشید و گفت ما باید سر تا پا غربی شویم و حاصلش آن شد که رضا خان کار خودش را با تقی زاده پیش برد.

با توجه به اتفاقات پیش آمده و اظهارات حجت الاسلام سرلک که کارشناس مذهبی شبکه قرآن صدا و سیما است چه پیشنهادی برای صدا و سیما دارید؟

بنده واقعا برای شبکه قرآن متاسفم که در آن با نام قرآن حرف های ضد قرآن بیان شده است.

علت بیان چنین اظهاراتی از زبان طلبه هایی این چنینی چیست؟ آیا برای جذب حداکثری می توان هر حرفی زد؟

این حرف ها خود شیرینی است. بعضی ها می خواهند که مردم به یک دین انحرافی رو بیاورند مانند آقای کدیور که سعی می کرد دین را مدرن جلوه بدهد و به گفته خودشان می خواستند دین را با زندگی امروز دنیا مطابق کنند و یکسری تفکرات التقاطی به وجود آورده اند که بسیاری از خیانت هایی که در کشور ما اتفاق می افتد متاسفانه ماحصل یک نوع اعتقاد التقاطی است. اظهارات این کارشناس محترم قطعا با احکام روشن اسلام در تضاد است و یک نوع قرائت انحرافی از دین است.

با توجه به شرایط به وجود آمد چه رفتاری باید با خانم لیلا حاتمی صورت گیرد؟

باید به ایشان تذکرات جدی داده شود و حداقلش این است که ایشان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به این جشنواره ها فرستاده نشود. جمهوری اسلامی یعنی جموری مقید به احکام اسلامی. کسانی می توانند نمایندگی جمهوری اسلامی را داشته باشند که چارچوب شرع را رعایت کنند./صراط

Share