همت یک زن گیلانی

زن خانه داری که راننده خطی رشت شد+ عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کافی است در زندگی از طرف سر پرست خانواده مورد بی مهری واقع شوید و این بار نوبت به زن خانواده می‌رسد تا برای تامین مخارج خانواده و زندگی کار کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از رشت پرس ,کافی است در زندگی از طرف سر پرست خانواده 20140524_213827مورد بی مهری واقع شوید و این بار نوبت به زن خانواده می‌رسد تا برای تامین مخارج خانواده و زندگی کار کند آنهم چه کاری؟ راننده می‌شود و به رغم مخالفت‌های اطرافیان و خانواده پاشنه کفش خود را ‌ور می‌کشد و از جا بلند می‌شود تا کار کند.

سکینه شاه سپر قبل از اینکه راننده کارسان شود یک زن خانه‌دار بود.

– لطفا خوتان را معرفی کنید؟

سکینه شاه سپر هستم متولد سال پنجاه و یک در رشت دو فرزند دارم یک پسر بیست و شش ساله و دختر بیست و دو ساله ؛ چندین سال است که سرپرست خانواده به حساب می آیم..

– چگونگی ورودتان به این شغل را شرح دهید؟

حقیقتش اینکه به یکباره پیش آمد، شغل اصلی من پس از اینکه سرپرست خانواده شدم خیاطی بود و از این راه درآمد کسب می کردم و خرج خانواده را تامین میکردم و پس انداز اندکی نیز داشتم. سال هشتاد و هفت بود که برای ماشین کارسان ثبت نام می کردند من هم برای افزایش درآمد خانواده برای پسرم ثبت نام کردم تا بتواند در آمدی داشته باشد.

اما پس از تحویل گرفتن ماشین به ما گفتند که پسرم چون مجرد و سن کمی دارد نمی تواند رانندگی کند .ما پس از این معضل نتوانستیم ماشین را بفروشیم از طرفی هم باید خرجمان در می آمد هم ا قساط ماشین پرداخت می شد این بود که خودم تصمیم به این کار گرفتم.

– برخورد خانواده تان با این موضوع چگونه بود؟

در ابتدا خیلی مخالفت می کردند و در نهایت با نارضایتی رضایت دادند. واقعا هم حق داشتند و بسیار هم سخت گذشت اما با توکل به خداوند و حمایت خانواده ام توانستم اعتماد اطرافیانم را بدست بیاورم و از سد موانع و مشکلات مسیرم بگذرم.

– چند سال است که با ماشین کار می کنید؟

از سال هشتاد و هفت تا به حالا که در خدمت شما هستم .

– برخور رانندگان مرد با شما چگونه بود؟

خب همه جا بد و خوب داریم ، راستش کسانی بودند که در این خط همکارم بودند و در بسیاری از موارد که برایم مشکلی در این زمینه دارم یا در پارک کردن دچار مشکل می شوم تجربیاتشان را در اختیارم می گذاشتند و کمکم می کردند ولی باز هم می گویم بعضی وقت ها آدم های بدی هم هستند.

از چه ساعتی ازخانه بیرون می‌آیی و د20140524_213804ر طول روز چند ساعت کارمی‌کنید؟
از ساعت پنج و نیم صبح به خاطر سرویس مدرسه‌ای که دارم از خانه خارج می‌شوم و یک موقع تا ۱۲ شب پشت فرمان هستم. تابستان پایه درآمدی‌ای که برای خودم قرارداده بودم، ۳۵ هزار تومان بود. الان ۲۰ هزار تومان است و تا نه شب کار می‌کنم. گاهی اوقات شب و نیمه شب هم سرویس می‌گیریم.زمستان باشد از ساعت ۶.۱۰ صبح سر ایستگاه آماده به حرکت هستم و قبلأ ها تا ۸ شب کار می کردم و بعد به کار منزل می رسیدم اما حالا تعداد ماشین های این خط نزدیک به بیست و پنج عدد است ترجیح می دهم ساعتی بیایم که شلوغ باشد.

-از کارهای فنی ماشین سر رشته دارید؟

متاسفانه خیر،در این چند سال فقط رادیاتور را باز کردن و سپر باز کردن و همچنین تعویض لاستیک را می دانم و عیوب ماشین را نمی شناسم.حتی چند روز پیش وقتی ماشین خراب شد تا موقعی که مکانیک بیاید خودم رادیات را باز کردم.همانطور که گفتم پنچری را بلدم اما ۹۰% آقایان سر می رسند و نمی گذارند که من دست بزنم.

آیا مسئولین به شما کمک کردند؟

اتوبوسرانی و مخصوصأ مسئو لان در سال ۸۷ خیلی مرا اذیت کردند و از آن جهت که خانم بودم حق شرایط گرفتن ماشین را نداشتم چون باید راننده مرد معرفی می کردم از این رو چون کرج فاقد چنین بروکراسی اداری بود یک سالی در آنجا سکونت کردم و پس از اخذ مجوزهایی که داشتم شروع به فعالیت کردم و در مورد صدور دفترچه شهری اذیتم می کردند اما بعدها که جدیت و پشتکارم را دیدند دیگر کوتاه آمدند و همکاری لازم را داشتند.

بیمه هستید؟چگونه؟

بله،اول از طرف اتوبوسرانی بیمه شدم ولی چون دفترچه شهری می بایست می گرفتم از طرف یک گاراژدار بیمه شدم.

-برخورد خانم ها با شما چگونه است؟

خانم ها راستش خیلی خوششان می آید و حتی آنقدر به من اعتماد دارند که دربستی های فراوانی گیرم می آید و سرویس های زنانه و دخترانه نیز دارم.

-چه پیشنهادی برای خانم ها دارید؟

اینکه حتمأ می توانند در هر کاری موفق شوند فقط همت و پشتکار می خواهد اما اگر کار دیگری به جای رانندگی بتوانند پیدا کنند بهتر است چون واقعأ خیلی سختی دارد ،بارها شده از لحن توهین آمیز برخی افراد که می شنوم پشت فرمان گریه می کنم اما حالا کاملأ عادت کردم و اما باز هم من یک زنم و ضربه پذیر.
20140524_213812

Share