رنجکش:استفاده از ظرفیت های مردمی در امر ریشه کنی بیسوادی ضروری است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سرپرست اداره کل فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان گفت :استفاده از ظرفیت های مردمی در امر ریشه کنی بیسوادی ضروری است. یونس رنجکش چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در جشنواره تجلیل از دستگاه های برتر گیلان در امر ریشه کنی بیسوادی در پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش گیلان […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سرپرست اداره کل فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان گفت :استفاده از ظرفیت های مردمی در امر ریشه کنی بیسوادی ضروری است.

SONY DSC یونس رنجکش چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در جشنواره تجلیل از دستگاه های برتر گیلان در امر ریشه کنی بیسوادی در پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش گیلان در رشت افزود: دستگاه های دولتی دارای همه امکانات و ظرفیت ها در امر سوادآموزی نیستند بنابراین در این بخش بایستی از مشارکت های مردمی بهره گرفته شود.

وی با اشاره به نقش مهم مردم در ریشه کنی بیسوادی اظهار کرد: بایستی تدابیری اندیشیده شود تا مردم در امر سوادآموزی و ریشه کنی بی سوادی مشارکت کنند.

سرپرست اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان با بیان اینکه در امر مقدس سوادآموزی، صرف آموزش، خواندن و نوشتن کافی نیست، خاطرنشان کرد: مهارت آموزی، ضرورتی است که در حوزه سوادآموزی بایستی مورد توجه قرار گیرد.

وی خواندن و نوشتن را برای تامین بخشی از نیازها دانست و تصریح کرد: سواد بایستی انسان را در حرکت های اجتماعی و فرهنگی به جلو سوق دهد.

رنجکش، ارتقای آگاهی و اطلاعات آموزش دهندگان را بسیار مهم دانست و یادآور شد: میزان دانش و آگاهی آموزش دهندگان با توجه به شرایط روز، بایستی بیشتر از تعلیم شوندگان باشد.

سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان گفت: شرایط امروز جامعه اقتضا می کند دیگر فقط به بحث سوادآموزی تکیه نکنیم بلکه به مهارت آموزی نیز توجه شود.

یونس رنجکش ضمن گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر قهرمان اظهار کرد: بحث سوادآموزی بی ارتباط با فلسفه سوم خرداد نیست، همانطور که آن روز سربازان اسلام با عزم ملی چنین حماسه ای آفریدند امروز نیز به یک عزم ملی برای خلق حماسه ای دیگر در جبهه فرهنگی نیاز داریم.

وی افزود: امر آموزش در ذات ایرانی ها بوده و قدمتش به دوران پیش از اسلام بر می گردد، بعد از اسلام نیز با عزمی جدی تر دنبال شد و با درآمیختگی با آموزه های اسلامی یک تحولی در سوادآموزی بوجود آمد. اسلام نیز تعالیمSONY DSCش را با ” بخوان و بیاموز ” شروع کرد و در سیره نبوی آمده است که پیامبر به اسرای باسواد جنگ بدر فرمودند هر کسی به ۱۰ مسلمان سواد بیاموزاند آزاد است؛ بطور کل اعتقاد اسلام این است که هرچقدر جامعه آموزش پذیرتر باشد به همان میزان شاهد کاهش ناهنجاری ها خواهیم بود.

رنجکش ادامه داد: سوادآموزی به شکل مدرن هم بیش از یک قرن است که در کشور ما رونمایی شده و در ۲۸ دی ماه ۱۳۵۸ هم با فرمان حضرت امام برای تشکیل نهضت سوادآموزی رنگ و لعاب ارزشی تر به خود گرفت، تا شاهد آغاز یک حرکت جدی برای ریشه کن کردن بی سوادی در کشور باشیم اگرچه حرکت های بازدارنده ای چون جنگ تحمیلی بوجود آمد اما تلاشگران این عرصه از پای ننشستند و آمار ۱۲ میلیون بی سواد از جمعیت ۳۶ میلیون نفری در سال ۵۸ را اکنون به عدد ناچیزی رساندند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه طی این سالها گامهای بزرگی برای ریشه کنی بی سوادی در جامعه داشتیم، امروز هم به نقطه ای رسیدیم که دیگر فقط به بحث سوادآموزی تکیه نکنیم بلکه به مهارت آموزی نیز توجه شود.

سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان تاکید کرد: دیگر فقط خواندن و نوشتن کافی نیست، این مهم فقط بخشی از نیازهای جامعه بود اکنون به کشاورز پا به سن گذاشته ای که سواد را یاد گرفت باید بیاموزانیم در کجا و چگونه از آن استفاده کند. مهارتی به وی یاد دهیم تا در حرکتهای اجتماعی و فرهنگی از آن به نفع خود و جامعه استفاده کند. پس امروز آنچه مهم است و باید سرلوحه دستگاه بزرگ تعلیم و تربیت باشد آمیزش سوادآموزی با دانش مهارت است.

وی بیان کرد: وقتی سطح دانش بالا می رود نیازها هم تغییر پیدا می کند، وقتی به همراه سواد، دانش حضور در اجتماع را هم بیاموزانیم تحرکات جامعه به سمت هنجارها هم زیاد می شود.

رنجکش در پایان خاطرنشان کرد: ضرورت امروز جامعه یک دانش فراگیر و کاربردی است تا اهداف نظام و دولت به پیش ببرد از این رو به حضور همه دستگاه های اجرایی جهت تامین منابع مالی و نیروی انسانی نیاز هست، البته همه امکانات و فرصتها دست دستگاه های دولتی نیست مردم نیز می توانند بخش بزرگی از این بار را از دوش دولت بردارند.

Share