دكتر محمدباقر نوبخت در همایش توسعه و پیشرفت گیلان

نهادی برای تدوین برنامه توسعه گیلان تشکیل شود

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دغدغه خود نسبت به گیلان را نمی‌توانم کتمان کنم، متذکر شد: نهادی در قالب همایش برای ارائه طرح‌های گیلان تشکیل شود.

بنده به عنوان مسئول برنامه ریزی کشور با آگاهی عرض می کنم به هیچ وجه قرارگاه رقیب بخش خصوصی نیست

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر محمدباقر نوبخت  در همایش توسعه و پیشرفت گیلان که به مناسبت ۲۴ خرداد سالروز پیروزی دکترروحانی در انتخابات ۹۲ و در سالن بانک صادرات برگزار شد، اظهار کرد: بسیار خرسندم که در جشن صمیمانه و بزرگ و در کنار کسانی که دوستشان دارم، قرار گرفتم.

nobakht (4)وی به همزمانی توسعه و پیشرفت گیلان با میلاد امام زمان (عج) اشاره کرد و گفت:این روز بزرگ در عرصه بشریت باید تببین شود و مهدویت و انتظار را وجه تاریخی و فلسفی باید تدوین و تبیین کرد.

معاون راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه و پیشرفت از مطالبات گیلانی ها است اظهار داشت:از ۲۴ خرداد ۹۲ یک سال گذشته است اما نسبت به آغاز فعالیت دولت حدود ۱۰ ماه سپری شده است و در همان ابتدا برای تحقق پیمانی که دولت با مردم بسته بود با دو مشکل اصلی در داخل و خارج مواجه بودیم.مشکل داخلی عدم تحقق درامدهای کشور بود که بنا به گزارش های رسیده به خزانه عملکرد مالی کمتر از نصف بود اما می بایست با ان میزان درامد به خواسته های مردم نیز توجه می شد.
وی  تورم همراه با رکود را دیگر مشکل نام برد و افزود:نرخ تورم در ان ماه ها به بیش از ۴۰ درصد رسیده بود که در نوع خود کم سابقه محسوب می شود و در کنار ان با رشد اقتصادی منفی ۵.۸ درصد نیز مواجه بویدم.و مورد بعدی نیز بحث هدفمندی یارانه ها بود که از دولت درباره آن همواره سوال می شد.
دکتر نوبخت با بیان اینکه ۴ قطعنامه در سازمان ملل علیه کشورمان صادر شده بود اظهار داشت:درحالیکه توان تولید نفت ۴ میلیون بشکه است به دلیل تحریم های ظالمانه تنها قادر هستیم یک میلیون بشکه را به فروش برسانیم و همزمان لایحه ای نیز در کنگره امریکا مطرح بود که بطور ماهانه فروش نفت ایران را به پانصد هزار بشکه برسانند.یعنی طرح نفت در برابر غذا.با وجود همه ی این مشکلات دولت اقدامات مثبت زیادی انجام داد.
نمایندگان مجلس در ابتدای راه به دولت کمک کردند
nobakht (3)معاون راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه در شهریور گذشته لایحه ای به مجلس ارائه شد و درخواست کردیم تا سقف درامد ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیداکند.و مجلس نیز کمک کرد و با ۱۷۰ هزار میلیارد تومان موافقت کرد و در پایان سال به میزان ۱۴۷.۵ هزار میلیارد تومان به خزانه وارد شد و این بدان معنی بود که پیش بینی دولت تدبیر تحقق پیدا کرده است.
همچنین کمک دیگر مجلس به دولت درخصوص انعطاف به تخصیص بودجه ها بود درحالیکه مجلس به دولت قبلی در این خصوص اعتماد نداشت و مصوبه ای وجود داشت که تنها بین دو طرح اجازه ۱۰ درصد تفاوت وجود داشته باشد اما مجلس به دولت یازدهم این اعتماد را کرد.
وی فاینانس را دیگر کمک مجلس به دولت دانست و از نمایندگان مجلس خصوصا نمایندگان گیلانی تشکر کرد.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه اظهار داشت:با کاهش سقف درآمدی موفق شدیم مطالبات پرستاران و بخش بهداشت و درمان را نیز بپردازیم و ۱۹۰۰ میلیارد تومان نیز در اختیار فرهنگیان قرار گرفت.
نوبخت با بیان اینکه با تلاش همکاران توانستیم لایحه بودجه را در زمان مقرر تحویل مجلس بدهیم خاطرنشان کرد:مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند شما با این کار به دولت آبرو دادید.
وی با بیان اینکه بر طبق گزارش های رسمی دولت یازدهم بیشترین قانون مداری را داشته است اظهار داشت:اما می بینیم که چند ده برار سوال نیز از این دولت نسبت به سایر دولت ها توسط مجلس پرسیده شده و دولت نیز  از سوال پرسیدن قبل از اینکه نمایندگان اظهاراتی را در تریبون های رسمی مطرح کنند و بگویند دولت رانت ۶۵۰ میلیون یورویی داده است,استقبال می کند و بدانید این دولت حسابش پاک است و آمادگی دارد با مستندات به سوالات پاسخ دهد.
وی از کاهش نرخ ۴۰ درصدی تورم به ۲۶ درصد خبر داد و تصریح کرد: نرخ مذکور را نمی‌پسندیم و گام به گام باید پیش برویم تا عرصه اقتصادی را عادی کنیم و این نرخ تورم شایسته ی مردم نیست.

افراد صفر کیلومتر را به سر کار نیاوردیم

نوبخت به انتخاب مدیران اشاره کرد و گفت: افراد صفر کیلومتر را بر سر کار نیاوردیم تا در آزمون و خطا کار یاد بگیرند و برای این موضوع خیلی حرف خوردیمو به ماد بد گفتند، اما ما با انها با احترام رفتار کردیم.

* به دولت وقت کار کردن داده شود

وی با اشاره به اینکه مردم، دولت را انتخاب کردند افزود: باید به دولت وقت کار کردن داده شود.دولت توان افزایش بیش از ۲۰ درصد حقوق کارمندان را نداشت و تلاش می‌کنیم با کاهش نرخ تورم این موضوع را جبران کنیم.

نوبخت با بیان اینکه برطرف شدن مشکلات کشور نیازمند برنامه است،خاطرنشان کرد: در سال چهارم برنامه پنجم توسعه کشور هستیم و برنامه توسعه ششم کشور در حال تهیه است.
تشکیل یک نهاد برای تدوین برنامه ی توسعه گیلان

nobakht (5)وی با اشاره به اینکه قطار توسعه کشور هر پنج سال راه می‌افتد و تا پایان سال جاری باید مقدمات کار فراهم شود، از تشکیل ستاد برنامه توسعه ششم کشور خبر داد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه گیلان را به دو صورت می‌توان تهیه کرد، گفت: یک روش آن است که چند نفر کارشناس در تهران برای استان برنامه بنویسند یا اینکه گیلان برنامه خود را تهیه کند.

نوبخت اضافه کرد: اعلام آمادگی می‌کنم برنامه توسعه گیلان در استان تهیه شود و بنده آن را در برنامه اجرایی خواهم کرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه دغدغه خود نسبت به گیلان را نمی‌توانم کتمان کنم، متذکر شد: نهادی در قالب همایش یک هفته‌ای یا به صورت یک سایت اینترنتی و… برای ارائه طرح‌های گیلان تشکیل شود و در این همایش طرح‌ها جمع‌بندی و داوری شده و به ستاد تهیه برنامه ششم کشور ارائه شود و چنین فرصتی در طول تاریخ شاید برای گیلان مهیا نشود.

* تقسیم کشور به ۹ منطقه و برنامه آمایش توسعه

وی با اشاره به اینکه در برنامه آمایش برای توسعه کشور به ۹ منطقه تقسیم شده است، خاطرنشان کرد: استان‌های گیلان، مازندران و گلستان جزو منطقه یک هستند و یک برنامه آمایش توسعه‌ای دارند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اظهار داشت: از استاندار و نمایندگان گیلان خواهش میکنم که با همکاران خود در گلستان و گیلان یک برنامه ی  توسعه ی منطقه ای را تدوین کنند.

* مذاکرات یک کشور قدرتمند در مقابل ۶ کشور/احترام به دلواپسی‌های داخلی دوستان

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به مذاکرات هسته‌ای ایران اشاره کرد و افزود: یک نفر از ایران در مقابل ۶ نفر از طرف کشورهای قدرتمند است و باید با آنها چانه‌زنی کند و باید بسیار دقت کند تا کلاه سر ایران نرود اما با این حال برخی دلواپس اند

،دلواپسان مطمئن باشند که خواسته های دولت سرافرازی ملت است.چرا باید فروش نفت ایران تنها یک میلیون بشکه باشد. این دولت با زیرکی و بدون اینکه چهره ی خشنی از خود در نزد جهانیان به جا گذارد و ما را جنگ طلب نشان دهد به موفقیت در سیاست خارجی می اندیشد .البته اگر زمانی تهدید علیه ایران پیش بیاد همه اهل جنگ و شهادت هستیم.

* توزیع ۳۵ میلیارد دلار فاینانس در کشور

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا نوبخت با بیان اینکه ۳۵ میلیارد دلار فاینانس امسال در کشور توزیع می‌شود، اظهار کردد:اگر هر استان نتواند سهمیه خود را جذب کند آن را در اختیار دیگر استان‌ها می گذاریم و اگر گیلان برنامه‌ای داشته باشد،  اعتبارات را به این استان اختصاص  می دهم.

 

Share