به مناسبت روز جهانی اهدا کنندگان خون

خیران گیلانی که بیش از ۱۰۰ بار خون خود را اهدا کرده اند تجلیل شدند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا خیرانی که بیش از ۱۰۰ بار خون خود را در گیلان اهدا کرده‌اند به مناسبت روز جهانی اهدا کنندگان خون تجلیل شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  مدیر کل انتقال خون گیلان صبح امروز در حاشیه همایش روز جهانی اهدا کنندگان خون در سالن اجتماعات مرکز آموزشی و درمانی پورسینای رشت  اظهار کرد: گیلان از استان‌های پرمصرف خون در کشور است.

روز اهدای خون ۹ مرداد  (2)علی داودی با قدردانی از مردم گیلان به منظور اهدای خون به نیازمندان، اظهار کرد: برخی از اهدا کنندگان بیش از ۱۰۰ بار خون اهدا کردند.

وی شاخص اهدای خون در گیلان را از شاخص کشوری بالاتر دانست و تصریح کرد: از هر یک‌هزار نفر جمعیت در رشت بیش از ۴۶ نفر و در سطح استان از یک‌هزار نفر بالغ بر ۳۱ نفر خون اهدا می‌کنند.

مدیر کل انتقال خون گیلان وجود ۱۰ درصد بیماران تالاسمی کشور را در این استان ذکر کرد و متذکر شد: بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، سرطانی، قلبی‌عروقی و حوادث جاده‌ای از عمده‌ترین مصرف‌کنندگان خون در گیلان هستند.

وی پدیده سالمندی را در افزایش مصرف فرآورده‌های خونی و کاهش جمعیت اهداکنندگان گیلان تأثیرگذار دانست.

داودی نیاز خونی گیلان در هر فصل را حدود ۲۷ هزار واحد ذکر کرد و یادآور شد: ۴۲ هزار و ۳۳۴ نفر اهداکنندگان مستمر خون در گیلان هستند که ۱۸ هزار و ۴۶۰ نفر از اهداکنندگان باسابقه و ۱۶ هزار و ۱۰۶ نفر برای نخستین بار اقدام به اهدای خون می‌کنند.

به گزارش فارس، با توجه به سیاست‌های کلان وزارت بهداشت در راستای بحث توریسم‌درمانی، ورود بیماران کشورهای همجوار در طول سال به گیلان نیز به دلیل وجود بیمارستان‌های مجهز و پزشکان با تجربه، یکی دیگر از دلایل مصرف بالای خون در این استان است.

پایگاه‌های انتقال خون گیلان در رشت، لاهیجان، لنگرود، رودسر، انزلی، فومن، تالش، آستارا و دو پایگاه سیار خونگیری مستقر است./فارس

Share