مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان خبر داد :

خروج تالاب انزلی از لیست کنوانسیون رامسر در صورت عدم پاکسازی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با تاکید بر ضرورت احیای تالاب انزلی، گفت: تالاب انزلی در لیست سیاه قرار گرفته و در صورتی که از آلودگی نجات پیدا نکند از لیست کنوانسیون رامسر خارج می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،محمدرضا برجی مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان درباره وضعیت اجرای فاز دوم پروژه احیای تالاب انزلی اظهار کرد: فاز دوم با همکاری تیم ژاپنی جایکا با سازمان محیط زیست در دست اقدام است.

resized_272982_372وی بیان اینکه فاز نخست طرح مدیریت تالاب در شش محور انجام شده است، افزود: مدیریت آبخیزداری، مدیریت فاضلاب و پسماند جامد از جمله محورهای طرح جامع تالاب انزلی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان وضعیت تالاب انزلی را خوب را ارزیابی نکرد و گفت: عمق تالاب انزلی به دلیل تخریب‌ها و فرسایش بالادست آن و پساب‌های صنعتی و انسانی از ۱۱ متر به کمتر از ۱.۵ متر کاهش یافته که مرگ تدریجی تالاب است. تالاب انزلی یکی از هفت تالاب ایران است که در لیست سیاه قرار گرفته و در صورتی که از آلودگی نجات پیدا نکند از لیست کنوانسیون رامسر خارج می‌شود.

برجی سه تالاب گیلان شامل تالاب انزلی، امیرکلایه لاهیجان و پارک ملی بوجاق بندرانزلی را در لیست کنوانسیون رامسر عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید در حفظ محیط زیست سواحل تلاش کنیم، یادآور شد: شهرداران گیلان در ساماندهی پسماندهای حوزه استحفاظی خود بکوشند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان از ایجاد گشت ویژه مدیریت پسماند در این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: پرتاب زباله از خودرو ممنوع است و جریمه دارد.

وی با بیان اینکه باید در خود به این باور برسیم که زباله از خودرو به بیرون پرتاب نکنیم، متذکر شد: گیلان استان کوچک کشور است و هر توسعه و پروژه‌ای باید بر اساس توان قابل تحمل این سرزمین طراحی شود.

برجی بهره‌برداری‌های بی‌رویه را موجب به گل نشستن لنج‌های صید کیلکا دانست و تصریح کرد: این امر برگشت‌پذیری اکوسیستم است و نباید آن را آلوده کنیم.

وی هزینه درمان را بیشتر و سرسام‌آورتر ذکر کرد و یادآور شد: نباید محیط زیست را تخریب کنیم زیرا هزینه بازسازی آن بسیار زیاد است.

فارس/

Share