حاج احمد عسگری

خاطرات پیشکسوت سپاه و انقلاب در گیلان از دوران دفاع مقدس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا می گفت از سال ۱۳۴۷با شهید آیت الله احسانبخش نماینده حضرت امام (ره )و مقام معظم رهبری درگیلان و امام جمعه فقید رشت آشنایی داشته و کمتر ایامی بوده که ازش خبرنداشته باشد.

ehsanbakhsh به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا می گفت از سال ۱۳۴۷با شهید آیت الله احسانبخش نماینده حضرت امام (ره )و مقام معظم رهبری درگیلان و امام جمعه فقید رشت آشنایی داشته وکمترایامی بوده که ازش خبرنداشته باشد.

می گفت کمترکسی است مثل خودش از خاطرات و مخاطراتش بویژه در دوران دفاع مقدس آگاهی داشته باشد.

آری ، حاج احمد عسگری را می توان صندوقچه رازهای مگوی شهید آیت الله حاج صادق احسانبخش در دوران دفاع مقدس بویژه تشکیل ستادهای پشتیبانی ازجنگ دراستان گیلان دانست.

«حاج احمد عسگری» پیشکسوت سپاه و نیروهای انقلاب در گیلان ،مسئول ستاد جذب کمکهای مردمی استان گیلان در دوران دفاع مقدس، جانشین اسبق مرکزمطالعات لجستیک در دانشگاه امام حسین(ع)،مسئول اسبق بازرسی لجستیک کل سپاه ،مسئول اسبق نگهداری و تعمیرات در قرب خاتم الاانبیا(ص)، مشاورعالی لجستیک کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که اخیراً نیزبه گیلان بازگشته و بعنوان مسئول پایلوت کانون بازنشستگان سپاه ، رییس سازمان قائمین و نیز مسئول قرارگاه اقتصادمقاومتی پیامبراعظم (ص)درگیلان .

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام ودرود میفرستم به روح پاک عزیز و منور امام(ره) که سالگردش نزدیک است.سلام و درود به شهدای اسلام و همچنین شهدای ۸سال دفاع مقدس و شهدای گیلان چرا که عزیزان بسیاری خونشان را در راه اسلام نثار کردند. سلام و درود میفرستم به امام و رهبر عزیز و دلبندمان حضرت آیت ا.. عظمی امام خامنه ای،و تشکر میکنم از شما دوستان عزیز.

بعد حاج احمد تاکید کرد:بنده فکر نمی کنم در رابطه با شهید بزرگوار حضرت آیت ا.. احسان بخش بتوانم وصف کاملی داشته باشم.چراکه نمیتوان در چند دقیقه و چند ساعت و چند روز ایشان را وصف نمود.

حاج احمد ادمه داد : از چه بگوییم؛! از آن صفا و معرفت ایشان نسبت به اسلام یا از آن ولایت مداری,از روزهای سخت قبل از انقلاب؟چرا که بنده از سال ۴۷در خدمت ایشان بودم. نسبت به ایشان از دیر زمان ارادت داشته و بعنوان شاگرد در خدمتشان بودم.

از کجا بگویم؟از آن روزهای سخت شروع انقلاب؟قبل از پیروزی انقلاب؟ فعالیت های ایشان؟ باز اگر بخواهم صحبتی کنم از آن روزهایی که ما ایشان را دعوت کردیم به مسجد سوخته تکیه واقع در خیابان مطهری امروز ،که ایشان در شب اول احیا(۱۹ رمضان ۱۳۵۷)به آنجا تشریف آوردند و چه حرکتها و فعالیت هایی در آنجا انجام دادند و هسته هایی را که بوجود آوردند.

بله؛ بنده بیست سال داشتم که بوسیله مسایل سیاسی توانستم با ایشان آشنا شوم . ایشان استاد بنده بودند . بنده از ایشان خیلی از مسایل را آموختم.فعالیت های ما از همان زمان آشنایی با ایشان شروع شد.

ایشان در سال ۳۸ بنا به حکمی به نماینده ی حضرت امام رضوان الله علیه در استان گیلان منصوب شدند.ایشان هم تحصیلات دانشگاهی(دو مدرک لیسانس) و هم تحصیلات حوزوی داشتند.و بنده از پاییز سال ۴۷ با ایشان آشنا شدم.

حاج احمدعسگری که با سختی خودرا به محل کار می رساند در واکنشی جالب به سئوال یکی از اعضای تحریریه می گوید:aswe-300x225

 

.بگذریم!!. قرار شده فقط بخشی از خصوصیات ایشان را برای شما توضیح دهم بنابراین ترجیح میدم صحبتهای خود را به زمان آغاز جنگ تحمیلی یعنی ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ معطوف کنم.چرا که بنده بعنوان شاگرد و نائب ایشان مسوولیت جمع آوری کمک های مردمی و پشتیبانی رزمندگان را عهده دار بودم.که این کمک ها به سه بخش عمده تقسیم می شد.

یک بخش کمک مالی و اقتصادی؛یک بخش پشتیبانی نیروی انسانی وتامین امکانات نیروی انسانی در زمان اعزام و مهمتر از آن بخش سوم بود که مربوط به پشتیبانی مراسم شهدا ،ترویج فرهنگ ایثاروشهادت برای مردم و نیزحمایت هایی که باید می شد، بود

مسئول ستاد جذب کمکهای مردمی استان گیلان در دوران دفاع مقدس اظهارداشت:اولین اعزام نیرو بعد از آغازجنگ تحمیلی از مسجد سوخته تکیه رشت بود روز اول مهر سال ۱۳۵۹ (البته رزمندگان خود جوش و مردمی ازهمه شهرهای گیلان بودند) به سرپرستی سردار شهید حاج محمود قلی پورو بدرقه رزمندگان توسط حضرت آیت ا… احسانبخش تا امام زاده هاشم بود.

در مسیر برگشت آیت الله احساببخش به بنده فرمودند:احمد! پشتیبانی رزمندگان چه میشود؟فکری برای پشتیبانی از بچه ها ی رزمنده بکن.بنده در آن زمان مسوول بسیج اقتصادی بودم.علاوه بر این در انجمن های اسلامی نیز در زمینه کارهای فرهنگی مشغول به فعالیت بودم.دوستان و خیرینی داشتیم که در مواقع لزوم کارهای گروهی انجام می دادیم.

تعدادی از خیّرین بازاری را جمع کردیم و در اولین گام برای پشتیبانی از رزمندگان اعزامی ۹کامیون جنس جمع آوری شد و روز دهم مهر از مسجد سوخته تکیه از گیلان به مناطق عملیاتی حرکت کرد.( تنها۱۰روز بعد از آغاز جنگ).

نکته جالب این بود که حاج آقا بهمراه ۹کامیون بسمت مناطق عملیاتی خوزستان حرکت کردند در حالی که رزمندگان گیلانی در مناطق غرب کشور(سرپل ذهاب ) جهاد میکردند.

بعد از آن حاج آقا سلسله جلسات ائمه جمعه را برپا نمودند که بموجب این جلسه ائمه جمعه در سراسر استان هریک تصمیم به تشکیل ستادهای جمع آوری کمک های مردمی نمودند.

 

رییس سازمان قائمین سپاه قدس گیلان یادآورشد: با مدیریت و سازماندهی آیت ا… احسان بخش از نیمه دوم سال ۶۰حرکت خودجوش کامیون های حامل کمک های مردمی به صورت سازمان یافته به مناطق جنگی آغاز شد.با مذاکراتی که حاج آقا با مردم و کارخانه داران و کارمندان و اصناف در مسجد کاسه فروشان داشتند حتی کارگران و کشاورزان وحدت مردم و نقش بسزای ائمه جمعه از قبیل حضرت آیت ا… قربانی،حضرت آیت ا…امینیان،حضرت آیت ا… ابواشهدا جنیدی در رودسر،حضرت آیت ا… شمس در لنگرود و دیگر بزرگان ؛استاندار وقت جناب آقای حاجی عبد الوهاب،فرمانداران،بخشداران و… برای اولین بار در کل کشور بی سابقه ترین کمک های مردمی که شامل۱۵۱۳ کامیون بود به مناطق عملیاتی تحت عنوان جذب و پشتیبانی کمک های مردمی ارسال شد.

ستاد جذب استان با همکاری بسیج، انجمن های اسلامی ، نهادهای مردمی ، ارتش و نیروهای انتظامی ،ائمه جمعه و جماعات و با مدیریت سپاه انجام وظیفه می نمود.

بعد ها این نهاد تبدیل به ستاد پشتیبانی از جبهه و جنگ با ریاست حضرت امام(ره) در کل کشور و در استانها نیز نماینده ایشان در استان بعنوان مسئول ، استانداران بعنوان معاونت اجرایی و سپاه هراستان هم بعنوان دبیر انجام وظیفه می کردند . جهاد ، ارتش و کمیته (نیروی انتظامی)جزو شورای آن بودند.

مسئول پشتیبانی ستادجذب کمک های مردمی دوران دفاع مقدس بابیان این نکته که اگرجنگ تحمیلی ۵۰سال هم به طول می کشید مردم پشتیبانی می کردند افزود:

images

مدیریت و محوریت حاج آقا احسانبخش در جذب کمک های مردمی بی نظیربود.بنظر بنده با تدبیر حاج آقا اگر حتی جنگ تحمیلی ۵۰سال هم طول می کشید باز مردم به کمک های خود ادامه میدادند.چرا که ایشان روحیه ی همبستگی و اتحاد را در بین مردم تقویت نموده بودند.این روحیه بقدری در مردم شکوفا شده بود که ما در بحث تامین نیروی انسانی برای جنگ نه تنها از نظر تعداد، با کمبود مواجه نمی شدیم بلکه حتی به سایر ارگان های نظامی از قبیل ارتش نیزنیروهای مردمی و بسیجی اعزام می کردیم .

وی افزود: از نظر بنده مردم ما بهترین مردم هستند.چرا که ایثار و از خود گذشتگی خود را ثابت نمودند. خدا را گواه می گیرم که هر زمان با این مردم روبرو شدم بچشم خود دیدم که اینها مردمی در صحنه هستند و همواره حضور پررنگی دارند.

عسگری تاکیدکرد: نمی توان نقش برجسته ی آیت الله شهید احسانبخش را در تشکیل لشکرقدس گیلان نادیده گرفت همیشه یکی از آرزوهای شهید احسانبخش داشتن لشگری مستقل برای رزمندگان گیلان.بنحوی که مجوز تشکیل لشکر توسط ایشان از سرلشکر محسن رضایی در سال ۱۳۶۳ گرفته شد.

 جانشین اسبق مرکزمطالعات لجستیک در دانشگاه امام حسین(ع) اظهارداشت: یکی دیگر از کارهای شاخص شهید آیت الله احسانبخش حضور در کنار رزمندگان به هنگام عملیاتها بود که این امرموجب دلگرمی رزمندگان می شد.جالب توجه است که بدانیم ایشان دربرخی عملیاتها بعنون رزمنده درمراکز پشتیبانی درکناررزمندگان حضور می یافت و به توزیع اقلام تدارکاتی اقدام می نمود..برای مثال میگفتند رزمندگان باید قبل از عملیات غذای گرم بخورندو این موجب شد که سه دستگاه تریلی استریک تبدیل به آشپزخانه شود تا مسوولیت تامین غذای گرم را عهده دار باشند و به همین منظور گردان هایی تعریف شده بود.بنام گردان لجستیک.

تمامی این اقدامات که توسط شهید بزرگوار آیت ا… احسان بخش صورت گرفت بصورت کتابی تحت عنوان« کمک رسانی و مدیریت بهنگام بحران» چاپ شده و مورد استفاده قرار میگیرد.

جنگ-پول-جنگ+تحمیلی-جبهه-400x240

 مسئول قرارگاه اقتصادمقاومتی پیامبراعظم (ص) گیلان مساجد را کانون خدمات رسانی به رزمندگان دانست و افزود: خیاط هایی بهمراه چرخ های خیاطی شخصی شان که بعدها باتمهیداتی به تعدادشان افزوده شد در مسجد حضور می یافتند و به رزمندگان کمک می کردند. لذادرگیلان وبویژه مرکزاستان بحث ترمیم و حتی تولید لباس رزمندگان را مساجد بعهده داشتند .

یک بخش دیگر از فعالیت های ستاد جمع اوری متخصصین جهت بازسازی سنگرها ی آسیب دیده از جنگ بود که از بین خود مردم انتخاب می شدند و همه این اقدامات خود جوش و مردمی بود. این از مهارتهای ایت…احسان بخش محسوب می شد.

متذکر میشوم که پشتیبانی مردم از پشت جبهه آغاز و تا خود جبهه ها ادامه داشت اما مهمتر از همه اینها ، از ۱۵۰۰کامیون جنسی که به جبهه ها روانه میکردیم این کمک ها فقط مربوط به رزمندگان لشکر ما نمی شد بلکه بتمامی ارگانها حتی ارتش شامل می شد و میتوان گفت یکی از علل محبوبیت ایت…شهید احسان بخش بین همه نهادها و رزمندگان همین نوع نگرش ایشان بود

عسگری درپایان یادآورشد: زیبایی صفوف کامیونهای حامل کمک های مردمی به جبهه ، وقتی از امام زاده هاشم وخمام و کوچصفهان تا خود میدان فرهنگ و میدان شهرداری(شهدای ذهاب) صف می کشیدند واقعاًچشم نواز بود که متاسفانه فیلم ها و اسناد مربوطه را در صدا و سیما از بین بردند. به شما عرض کنم که حضرت امام ره علاقه زیادی به ایشان داشتند حتی حضرت اقا نیز شیفته ی ایشان بودند و بنده بشما جوانها توصیه میکنم که از مسیر علما و امام راحل دور نشوید و در مسیر انها گام بردارید.

احرار ‘گیل/

Share