سام سکوتی

توافق نامه ژنو و صلح حدبیه

توافق نامه ژنو و صلح حدبیه ساده‌ترین و بهترین ابزار حل مشکل، مذاکره است و انسان‌ها از روزی که تاریخ ثبت شده است، در شرایط بغرنج به گفتگو نشسته‌اند و سعی در حل مشکل نموده‌اند که در بیشتر اوقات نیز نتیجه مناسب‌تری دربرداشته است. اینکه عده‌ای با نفس مذاکره با قدرت‌های غربی مخالفت می‌کنند، هیچگونه […]

توافق نامه ژنو و صلح حدبیه

sokotiساده‌ترین و بهترین ابزار حل مشکل، مذاکره است و انسان‌ها از روزی که تاریخ ثبت شده است، در شرایط بغرنج به گفتگو نشسته‌اند و سعی در حل مشکل نموده‌اند که در بیشتر اوقات نیز نتیجه مناسب‌تری دربرداشته است.
اینکه عده‌ای با نفس مذاکره با قدرت‌های غربی مخالفت می‌کنند، هیچگونه جای بحث ندارد و کارشناسان امور سیاست بین الملل در ادبیات سیاسی خود برای این افراد، واژه‌ای نساخته‌اند زیرا که این افراد راهی به بحث‌ های سیاسی و تخصصی ندارند، اما عده‌ای هم هستند که مذاکره را آنگونه که خود درست می‌دانند، می‌پذیرند و نتیجه‌ هر مذاکره‌ای را غیر از آنچه که از قبل در ذهن خود دارند، شکست خورده و بی‌حاصل می‌پندارند.
روی سخنم در این وجیزه با آن دوستانی است که بعضا از سر دلسوزی و نا آشنا بودن به فنون مذاکره، تیم هسته‌ای کشورمان را مورد هجمه قرار می‌دهند و عده‌ای که فقط به دلیل اختلاف دیدگاه سیاسی و نه نفس درست و یا غلط بودن مذاکره، آقای ظریف را به الفاظی سخت می‌بندند!
در کوران تبلیغات انتخاباتی پیر وادی سیاست خارجی کشورمان، دکتر ولایتی که سر در گروه عشق ولی فقیه دارند و مشاور مقام رهبری در امور بین الملل نیز هستند، تیم مذاکره کننده پیشین را به دلیل کوتاه نیامدن از برخی مواضع و اینکه مذاکره یعنی یک قدم شما و یک قدم تیم حریف برداشتن، به باد نقد گرفتند و از تجربیات خود در مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ سخن گفتند.
همگان می‌دانند که مذاکرات ۵۹۸، آن مطلوبی نبود که همگان انتظار داشتند اما در شرایط آن زمانِ کشور بهترین نتیجه‌ای بود که آقای ولایتی می‌توانست به دست آورد، از ویرانی بیشتر کشور جلوگیری کرد و مورد حمایت امام (ره) نیز قرار گرفتند.
امروز نیز با توجه به شرایط حساس منطقه و کشور و رویکرد تنش زدایی دولت آقای روحانی، تیم مذاکره کننده به موفقیت های نسبی دست پیدا کرده‌اند و در این مذاکره نیز مردم فهیم کشورمان می‌دانند که همه چیز به نفع کشور ما تمام نشده است و ما مجبور به دادن برخی از امتیازها شده‌ایم تا درمقابل بتوانیم امتیازاتی کسب کنیم که این از بدیهی‌ترین اصول مذاکره است.
تیم مذاکره کننده و نفس مذاکره بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد حمایت قرار گرفته‌اند و مردم نیز در نظرسنجی های سایت های مختلف، همگام با رهبری از مذاکره حمایت می‌کنند.
با نگاهی به تاریخ صدر اسلام و امضای قرارداد صلح پیامبر با مشرکین که به صلح حدبیه معروف گشت، همگان می‌بینند که خداوند از آن صلح با عنوان فتحی بزرگ یاد کردند و آن را زمینه ساز فتح مکه دانستند. بیعت رضوان در کنار صلح حدیبه زمینه‌ساز فتح مکه شد، اگرچه در آغاز، بسیاری از مردم آن صلح را برای مسلمین شکست می‌دیدند!
در جریان صلح حدیبه، پیامبر و نماینده سپاه اسلام با نمایندگان مختلفی از کفار پای میز مذاکره نشستند و اگرچه نتیجه ظاهری مذاکرات به ضرر سپاه اسلام بود اما در پایان برنده مذاکرات، پیامبر اسلام و مسلمین بودند.
بنا بر مفاد صلح نامه، پیامبر در آن سال حتی موفق به ادای مناسک حج نشدند و از سال بعد فقط سه روز، آن هم با شمشیرهای غلاف شده، حق به جا آوردن حج عمره را داشتند. با مطالعه مفاد این صلح نامه، می‌توان دید که بندهای آن چندان به نفع امت اسلامی نبود اما همگان می‌دانند که در آخر چه شد، پیامبر فاتحانه و بدون اینکه خونی ریخته شود، وارد مکه شد.
موافقین توافق نامه ژنو، آن را بهترین توافق ممکن و یا شاهکار تیم هسته‌ای نمی‌دانند و در تمام دقایق مذاکره تیم هسته‌ای ایران، از همه توان علمی و دانش سیاسی خود نهایت بهره را برده‌اند تا حداکثر امتیاز را از طرف غربی و چین و روسیه بگیرند اما کیست که نداند قدرت های بزرگ برای راضی نگه داشتن یکدیگر، بر سر منافع سایر کشورها به راحتی معامله می‌کنند و ما نمی‌توانیم و نباید چین و روسیه را دلسوز وحامی منافع هسته‌ای کشورمان بدانیم.
شاید توافق نامه امروز ژنو چندان مطلوب و مورد پسند عده‌ای نباشد و نقد و دلواپسی در نفس خود بد نیست اما از کسانی قابل پذیرفتن است که همیشه و در تمامی اشتباهات وکجروی‌های دولت‌ها، کنج عافیت نطلبیده‌اند و هر زمان و هر جایی که لازم دیده‌اند، به دور از گرایش سیاسی و تعلق خاطر گروهی و جناحی، استخوان ابوذر در دست بر سر خطا کار فریاد زده‌اند و امروز هم اگر ناراستی ببینند و زبان بگشایند مردم نه به حساب جناح بازی بلکه از سر خیرخواهی و دلسوزی خواهند دید و شنید، اما عده‌ای که هشت سال در مقابل تخریب ها، تندروی‌ها، تکروی‌ها و بسیاری دیگر از کژی‌ ها سکوت کرده بودند، امروز نمی‌توانند داعیه دلواپسی نظام را داشته باشند و طرفه آنکه همین دوستان خود را پیرو راستین ولی فقیه می‌دانند و در جایی که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی‌های خود تیم هسته‌ای ایران را مورد تفقد قرار داده‌اند، دستاورد این عزیزان را در شعب اروپایی مورد حمله قرار می‌دهند.

سام سکوتی بداغ
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی  لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share