با حمایت ندیمی و جعفرزاده صورت گرفت

تصویب ارائه خدمات بهداشتی درمانی دستگاه‌ها اجرایی به جانبازان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح دو فوریتی استفساریه بند ج تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۳ دستگاه‌های اجرایی را موظف به ارائه خدمات بهداشتی درمانی به ایثارگران و جانبازان و آزادگان کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح دو فوریتی استفساریه بند ج تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۳ دستگاه‌های اجرایی را موظف به ارائه خدمات بهداشتی درمانی به ایثارگران و جانبازان و آزادگان کردند.

majlesغلامعلی جعفرزاده طراح طرح مذکور گفت: طی سال‌های گذشته ارائه خدمات بهداشتی درمانی به ایثارگران شاغل و بازنشسته از سوی بنیاد شهید متوقف و این وظیفه بر عهده دستگاه‌های اجرایی گذاشته شد، اما مجلس در قانون بودجه ۹۳ بنیاد شهید متولی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به ایثارگران دانست و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور را موظف به کم کردن بودجه مربوطه از سرجمع بودجه دستگاه‌ها و پرداخت آن به بنیاد شهید شد.

نماینده مردم رشت ادامه داد: سوال اینجا است وقتی دستگاه‌های اجرایی که مثلا طرح پایش سلامت را در دستگاه مطبوع خود اجرا می‌کنند چرا کارکنان ایثارگر به دستگاه خود را مستثنی کرده و حتی فشار خون این عزیزان هم را نمی‌گیرند. به بیان دیگر ایثارگر بودن کارکنان دستگاه‌ها مانع از دریافت خدمات بهداشتی درمانی کارکنان ایثارگر و جانباز دستگاه‌ها شده است.

مهرداد لاهوتی در مخالفت با این دو فوریت گفت: در بند ج تبصره ۱۶ لایحه قانون بودجه ۹۳ نگرانی در خصوص جانبازان وجود داشت ولی در قانون بودجه ۹۳ این نگرانی رفع شد.

وی ادامه داد: مجلس دولت را موظف کرد صد در صد هزینه‌های درمانی ایثارگر شاغل و بازنشسته توسط بنیاد شهید هزینه شود و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی نیز مکلف شد اعتبار مورد نیاز از سرجمع اعتبارات دستگاه‌های اجرایی و صندوق های بازنشستگی کسر به حساب بنیاد شهید تخصیص می‌یابد تا بنیاد این تکلیف قانونی را اجرا کند.

وی تاکید کرد: زیر سوال بردن این قانون کار درستی نیست.

ایرج ندیمی در موافقت دو فوریتی با طر ح مذکور گفت: رییس بنیاد شهید در جلسه صبح امروز فراکسیون رهروان تعداد جانبازان کشور را ۵۵۰ هزار اعلام کرد این سخن به معنای این است شهدا،‌ ایثارگران، جانبازان و آزادگان مالک واقعی انقلاب هستند.

نماینده مردم لاهیجان تصریح کرد: همه مسوولان نظام وظیفه دارند خدمات درمانی مناسبی به مالکان واقعی انقلاب ارائه دهند. جانباز برای درمان جسم، جانش باید خدمات مناسبی از همه دستگاهها دریافت کند نه اینکه آنان را به بنیاد شهید یا دستگاه‌های اجرایی حواله دهیم.

وی افزود: اصلا مجلس برای فراگیر شدن نظام سلامت یک درصد سهم مالیات ارزش افزوده را افزایش داد که این مبلغ ده‌ها هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود اما حالا برای ارائه خدمات بهداشتی درمانی به ایثارگران در مجلس چانه‌زنی می‌کنیم.

ندیمی متذکر شد: ورود به این مباحث در شان مجلس نیست و اصلا قابل پذیرش نیست همه دستگاه‌ها و قوای نظام موظفند خدمات بهداشتی و درمانی به جانبازان ارائه دهند.

پس از بررسی‌ها ، مجلس وارد رای‌گیری شد که از ۲۰۸ نماینده حاضر در جلسه ۱۵۴ نماینده با این استفساریه موافقت کردند.

بدین ترتیب کلیه دستگا‌ه‌ها،‌ سازمان‌ها، ادارات و صندوق‌های بازنشستگی ضمن اینکه متولی اصلی خدمات بهداشتی و درمانی ایثارگران اعم از فاقد شغل دارای شغل و بازنشستگان، بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌دانند موظفند کلیه خدمات متعارف درمانی، بهداشتی که به کارکنان خود ارائه می‌کنند به کلیه ایثارگران شاغل و بازنشسته خود ارائه دهند./ایسنا

Share