رئیس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان کشور خبرداد:

برای نخستین بار در کشور بستنی ماهی با پروتئین کیلکا تولید شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان کشور از تولید بستنی ماهی با پروتئین متراکم شده کیلکا برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان کشور از تولید بستنی ماهی با پروتئین متراکم شده کیلکا برای نخستین بار در کشور خبر داد.
علی‌اصغر خانی‌پور  با اشاره به ارزش غذایی فراوان در آبزیان به ویژه ماهی کیلکا، اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور بستنی ماهی با پروتئین متراکم شده ماهی کیلکا در مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان کشور تولید شد.

913172_PhotoAوی با بیان اینکه بستنی ماهی با هدف ارتقای ارزش غذایی بستنی‌های رایج تولید شده است، افزود: در این نوع بستنی پروتئین متراکم شده ماهی با عنوان «FPC» مخفف فیش پروتئین کنسانتره، جایگزین پروتئین حذف شده ماهی می‌شود که این کنسانتره را می‌توان از تمام ماهی‌ها تهیه کرد.

رئیس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان کشور تصریح کرد: از بین ماهی‌های شمال اغلب این پروتئین متراکم شده از ماهی کیلکا و کپور نقره‌ای به دست می‌آید.

وی با اشاره به اینکه برای تهیه این پروتئین از ماهی‌های جنوب نیز می‌توان استفاده کرد، ادامه داد: ماهی باید تازه و کم‌چرب باشد.

خانی‌پور خاطرنشان کرد: در این نوع بستنی چربی زیر نیم درصد، پروتئین بالای ۹۰ درصد و رطوبت نیز زیر ۱۰ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه پودر ماهی فاقد هرگونه بو، طعم و مزه ماهی است، افزود: تمام دستگاه‌های تولید این محصول ساخت ایران است.

این مسئول با اشاره به اینکه در پودر ماهی فلس، پوست و استخوان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این پودر را می‌توان به مدت ۲ سال نگه‌داری کرد.

تولید ۹۰ فرآورده متنوع غذایی، دارویی و بهداشتی مرکز تحقیقات آبزیان تا سال ۱۴۰۴/کالباس ماهی و اشترودل ماهی تولیدات آینده مرکز تحقیقات

وی به فرمول تولید بستنی ماهی با استفاده از پودر پروتئین متراکم شده ماهی اشاره کرد و گفت: در تولید این نوع بستنی از فرمول رایج همان بستنی‌های موجود در بازار به علاوه ۱۰ درصد پودر ماهی به عنوان مایه اولیه بستنی استفاده شده است.

خانی‌پور مصرف سرانه ماهی در کشور نسبت به کشورهای دیگر را بسیار پایین دانست و یادآور شد: یکی از اهداف تولید این محصول تنوع‌بخشی به تولید محصولات آبزی به صورت مواد غذایی است.

به گفته وی، مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان کشور طبق برنامه‌ریزی‌های خود موظف است تا سال ۱۴۰۴ تنوع محصولات غذایی آبزیان خود را به ۹۰ فرآورده غذایی، دارویی و بهداشتی برساند.

رئیس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان کشور گفت: اکنون در این مرکز علاوه بر مصرف ماهی تازه، فرآورده‌های دیگری مانند برگر ماهی، کوفته ماهی، پفک ماهی، سوسیس ماهی، دودی گرم و … تولید می‌شود.

وی با اشاره به تولید بستنی ماهی به عنوان یکی از دستاوردهای جدید این مرکز اظهار کرد: پنیر ماهی، ترشی ماهی، ژله ماهی، پودر سوپ ماهی، کالباس ماهی، نودل ماهی، ناگت ماهی، اشترودل ماهی، سس ماهی و … نیز به‌زودی تولید می‌شوند.

خانی‌پور متذکر شد: بستنی ماهی هنوز به تولید صنعتی و تجاری‌سازی نرسیده و به‌زودی با رسیدن به این مراحل به بازار عرضه می‌شود.

مصرف گوشت ماهی باید جایگزین گوشت‌های مضر شود

وی گوشت ماهی را سرشار از پروتئین، اسیدهای چرب، امگا ۳ و ویتامین‌های مورد نیاز بدن خواند و افزود: پروتئین ماهی به دلیل داشتن آمینه اسیدهای ضروری و عوامل محرک رشد اثر مهمی در ترمیم بافت‌ها، سلامتی و شادابی انسان دارد.

این مسئول با بیان اینکه کمبود این پروتئین‌ها موجب عدم تعادل دستگاه عصبی می‌شود، خاطرنشان کرد: ضعف دستگاه عصبی، عقب‌ماندگی فکری و رنجوری و ضعف جسمانی را در انسان پدید می‌آورد و مقاومت بدن را در برابر بیماری‌های عفونی کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: با وجود اهمیت نقش و تاثیر مصرف ماهی و دیگر آبزیان در افزایش ضریب سلامتی افراد جامعه، مصرف سرانه آبزیان در کشور ما اکنون ۱۰ کیلوگرم است که در مقایسه با مصرف سرانه جهانی ۱۸ کیلوگرم رقمی ناچیز محسوب می‌شود.

خانی‌پور مصرف ماهی برای بیماران قلبی را مفید دانست و یادآور شد: مصرف ماهی به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۳ موجب کاهش کلسترول خون و کاهش ابتلا به سکته‌های قلبی می‌شود.

وی بر ضرورت مصرف ماهی و جایگزین شدن آن به جای مصرف گوشت‌های مضر که به وفور در ایران استفاده می‌شوند، تاکید کرد.

به گزارش فارس، مرکز ملی فرآوری آبزیان شیلات ایران با مشارکت برنامه عمران سازمان ملل متحد و به منظور ترویج، تولید و مصرف فرآورده‌های آماده، مصرف ماهی و انتقال تکنولوژی این صنعت به کشور در مهرماه سال ۸۱ در گیلان طراحی و احداث شده است.

این مرکز در بندر انزلی کیلومتر ۱۱ جاده آستارا واقع شده است./فارس

Share