رییس جمهور در اجلاس سیکا:

اگر مذاکرات به موفقیت نینجامد به معنای لجبازی غرب است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس‌جمهور گفت: اگر راه مذاکرات به موفقیت نینجامد به معنای لجبازی غرب است؛ زیرا دولت ایران به دنبال منطق و راهی مسالمت آمیز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس‌جمهور بر افزایش روابط دوجانبه ایران و چین تاکید کرد.

به نقل از ایسنا,  حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست خبری امروز با رسانه‌ها در چین با اشاره به برگزاری اجلاس سیکا، Amir kholoosi-14-14 گفت: اعتماد سازی، برقراری امنیت، ثبات و تعامل بین کشورهای آسیایی از اهداف این اجلاس بوده است.

وی ادامه داد: شرایط منطقه و جهان امروز به گونه‌ای است که نیاز به همکاری‌های بیشتر برای برقراری ثبات و امنیت و آرامش در منطقه نیازمند است.

رئیس جمهور با بیان این که در حاشیه‌ اجلاس ملاقات‌هایی با برخی سران کشورها همچون روسیه، سریلانکا و … و همچنین دبیر کل سازمان ملل داشته است، گفت: امروز نیز برنامه‌ ملاقات با مقامات چینی در دستور کار ما قرار داشت.

رئیس جمهور گفت: در ملاقات با رئیس‌جمهور چین در زمینه‌ مسائل مختلف اقتصادی و فرهنگی و علمی و همکاری دو کشور در این مسائل و همچنین همکاری در زمینه‌های مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر شد و مواردی را که در بیشکک مطرح شده بود دوباره بررسی کردیم و در مذاکرات برخی از آنها نهایی شد و این مقدمه‌ای بود برای تحولات بیشتر در روابط بین دو کشور ایران و چین.

رئیس جمهور با بیان این که چین اولین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود، ابراز امیدواری کرد که همکاری دو کشور ایران و چین در سایر زمینه‌ها نیز افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: امیدواریم کنفرانس سیکا راهی را بپیماید که در آینده تبدیل به نهادی تاثیرگذار در منطقه و آسیا شود.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این که مبنای سیاست خارجی دولت جدید ایران تعامل با جهان با حفظ اصول جمهوری اسلامی ایران است، گفت: بسیاری از مسائلی که ما با دنیا در گذشته داشتیم به سوء تفسیرها و برداشت‌های نادرست غرب از ایران و گاهی ایران از غرب باز می‌گردد، اما اکنون می‌توانیم در سایه‌ تعامل، منطق و گفت‌وگو مسائل خود را حل کنیم و چند ماه گذشته نشان داد اختلافات شدید ایران و دیگران یا کم شده یا حل شده است. ما به دنبال کاهش تنش با دنیا، تعامل و اعتماد سازی هستیم.

روحانی در ادامه درباره‌ استقبال مقامات چینی از طرح پیشنهادی رئیس‌جمهور مبنی بر جهان عاری از خشونت و افراطی گری، اظهار کرد: در دنیای امروز مشکلات فراوانی از لحاظ ثبات و امنیت وجود دارد، با این وجود خاورمیانه نسبت به سایر مناطق دارای تنش بیشتری است. برای این که افراطی گری و خشونت از بین برود ما به همکاری همه‌ کشورهای جهان نیازمندیم.

وی ادامه داد: تروریسم و خشونت در یک منطقه خاص ساکن نیست و مدام در حال حرکت است و متاسفانه برخی کشورهای بزرگ نقش پشتیبان و خط حمله نسبت به گروه‌های تروریستی را بازی می‌کنند. ما برای دستیابی به ثبات راهی نداریم جز این که همه کشورهای منطقه با تعامل به دنبال حل خشونت باشند، البته برای ریشه کن کردن افراط باید به علل اصلی آنها که مسائل اقتصادی و فرهنگی است پرداخته شود.

رییس‌جمهور کشورمان همچنین درباره‌ سطح تعاملات دو کشور ایران و چین خاطرنشان کرد: چین یک کشور بزرگ آسیایی و جهانی است و همواره روابط ایران با این کشور رابطه‌ خوبی بوده و پس از انقلاب نیز این ارتباطات بیشتر شده است. به‌ویژه در دهه‌ اخیر چین به بزرگترین شریک تجاری ایران مبدل شده به گونه‌ای که سطح مبادلات تجاری دو کشور از مرز ۴۵ میلیارد دلار عبور کرده که البته این سطح مبادلاتی می‌تواند افزایش چشم‌گیر داشته باشد.

روحانی در همین رابطه افزود: چین یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل و یکی از Amir kholoosi-5-23طرف‌های مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ است. ما از چین انتظار همکاری در زمینه‌های بین‌المللی را داریم چین به نفت، گاز، پتروشیمی و معادن ایران نیاز دارد و ما هم در زمینه‌های صنعتی و تکنولوژی به چین نیازمندیم. روابط دو کشور در این زمینه‌ها رو به افزایش است. البته ایران نیز می‌تواند یک پل ارتباطی برای چین برای دستیابی این کشور به آسیای مرکزی و قفقاز باشد.

وی همچنین گفت: مامی‌توانیم صنایعی را با سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد کنیم. ما همچنین در مذاکرات خود با مسئولان چینی علاوه بر مسائل اقتصادی درباره‌ی مسائل فرهنگی و علمی و دانشگاهی و گردشگری بحث کردیم و خوشبختانه در همه‌ مسائل یا به توافق نهایی رسیده‌ایم یا زمینه‌ توافق نهایی فراهم شده است.

روحانی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره‌ تحریم‌های غرب علیه ایران و این که آیا تاکنون انتظار ایران از رفع تحریم‌ها برآورده شده است، گفت: اساسا تحریم راه غلطی بود که غرب انتخاب کرد. زیرا غرب بدترین راه یعنی تهدید و تحریم را برگزید که این راه غرب را هیچ گاه به مقصدخود نمی‌رسانده است. این راه از ابتدا اشتباه بود.

روحانی گفت: در سال گذشته هنگامی که غرب صدای مردم در انتخابات را شنید متوجه شد که با فشار راه به جایی نمی‌برد؛ زیرا مردم در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی حضور فعال داشته و مقاوم هستند و ملت راه تعامل و گفت‌وگو را در پیش گرفته است. به گونه‌ای که اگر در گذشته لحن‌ها به گونه‌ای بود که گاهی بهانه برای غرب ایجاد می‌کرد اما اکنون این بهانه‌ها از بین رفته است.

رییس‌جمهور همچنین افزود: اگر راه مذاکرات به موفقیت نینجامد به معنای لجبازی غرب است؛ زیرا دولت ایران به دنبال منطق و راهی مسالمت آمیز است. آنچه ما انتظار داریم این است که دنیا بر اساس مقررات بین‌المللی و در چارچوب حقوق بشر عمل کرده و اگر مشکلی وجود دارد آن را در چارچوب حقوق بین‌الملل و منطق و گفت و گو پیش ببرد.

رییس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: اختلافات تاثیر چندانی در بحث مذاکرات ندارد. مذاکرات در دور اول و در تفاهم موقت ۶ ماهه به نقطه‌ای رسید که کاملا نشان داد که دو طرف می‌توانند به توافق دست پیدا کنند. دستیابی به توافق ۶ ماهه خود نیز کار آسانی نبود و این نشان داد دو طرف امکان رسیدن به تفاهم را دارند.

 

روحانی افزود: ایران به آنچه در توافق ۶ ماهه تعهد کرده بود عمل کرد و همه به این مساله اذعان دارند، اما طرف مقابل در اجرای توافقات الکی کندی نشان داد، در حالی که می‌توانست با سرعت عمل بیشتری آن را اجرا کند.

وی بیان کرد: دو طرف باید به تعهداتشان عمل کنند و مذاکرات به طور کلی در مسیر پیشرفت قرار داشته است. مراحل سختی پیش رو است، اما باید شرایط فعلی را نیز مورد توجه قرار دهیم. اختلافات چندین سال بین دو طرف وجود داشته است و نباید انتظار داشته باشیم که در دو سه جلسه به توافق دست پیدا کنیم. ما به طور کلی به توافق با ۱+۵ بدبین نیستیم و فکر می‌کنم فرصت لازم برای رسیدن به این توافق تا پایان ۶ ماه اول نیز وجود دارد.

روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار رویترز مبنی بر این که گزارش ها حاکی است که ایران دستاوردهای کمی در مذاکرات داشته، آیا زمان در حال پایان است و ایران در موضع ضعیف‌تری قرار دارد و برای لغو تحریم‌ها عجله دارد؟

روحانی در پاسخ گفت: ما هیچ عجله‌ای نداریم نه در لغو تحریم‌ها و نه در رسیدن به توافق نهایی. اما معتقدیم توافق به نفع دو طرف است و از ابتدا نیز اعلام کردیم که ما در مسیر برد برد حرکت خواهیم کرد. اگر قرار باشد توافق به نتیجه‌ای نرسد این به ضرر دو طرف است و اگر به نتیجه هم برسد به نفع دو طرف خواهد بود.

روحانی ادامه داد: ما مشکل چندانی نداریم امروز ایران نسبت به سال گذشته بر اساس آمار و ارقام از نظر اقتصادی شرایط بهتری دارد هم تورم کاهش پیدا کرده و هم بدون کسری بودجه سال گذشته را به پایان رساندیم. از نظر اجتماعی نیز امروز ایران نسبت به سال گذشته با نشاط‌تر و امیدوارتر است و از نظر سیاسی شرایط ما در سطح جهان نسبت به سالهای گذشته به مراتب بهتر است. ما عجله‌ای نداریم اما اگر حسن نیت در طرف ۱+۵ باشد تا پایان جولای زمان کافی برای رسیدن به توافق وجود دارد و اگر به توافق هم نرسیدیم می‌توانیم توافق ۶ ماهه‌ی اول را تمدید کنیم و راه را ادامه دهیم. علامت‌هایی که تا امروز می‌بینید نشان می دهد احتمال اینکه به توافق برسیم وجود دارد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش ایسنا درباره دیدارهایش با سران برخی کشورها گفت: ما با برخی سران کشورها ملاقات داشتیم و با دبیر کل سازمان ملل نیز به درخواست ایشان ملاقات کردیم و در این ملاقات برای همکاری بیشتر در مسائل منطقه و به ویژه سوریه تاکید شد.

روحانی در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگار اورینتال نیز درباره‌ نظر ایران در مورد ایده‌ رئیس جمهور چین مبنی بر احیای کمربند اقتصادی جاده نوین ابریشم نیز اظهار کرد: به طور کلی ما با احیای جاده ابریشم موافقیم. کشورهایی که در گذشته با یکدیگر ارتباطات تجاری و بازرگانی و فرهنگی داشته‌اند احیای جاده ابریشم می تواند تفاهم‌ها را بیشتر کند. چین از طریق ریل به قزاقستان، تاجیکستان و در نهایت بندر چابهار و آبهای آزاد متصل می‌شود و ما اقدامات لازم را در تجهیز ریل چابهار برای اتصال به این شبکه انجام داده‌ایم.

وی افزود: راه آهن دیگری نیز از طریق ترکمنستان به قزاقستان وصل می‌شود که ایران و قزاقستان هر دو ریل را تا مرزهایشان پیش آوردند و بخشی در ترکمنستان باقی مانده که تا پایان ۲۰۱۴ نهایی می‌شود. ما در سایر زمینه‌ها نیز این همکاری را با چین داریم و این طرح نیز می‌تواند موفق شود. و ایران نیز تا حدی که به آن مربوط است با این طرح موافق است همکاری می کند.

Share