خودرو سه درب هیوندای در ایران +تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، تولید و عرضه ولاستر گامی دیگر در این راستاست تا هیوندای بار دیگر شگفتی‌آفرینی کند. فرصتی پیش آمد تا در اولین روزهای ورود این محصول به کشورمان، به تست و بررسی ولاستر، اولین خودروی ۳ درب هیوندای بپردازیم. طراحی خارجی و داخلیتازه وارد است و طبق معمول نگاه […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، تولید و عرضه ولاستر گامی دیگر در این راستاست تا هیوندای بار دیگر شگفتی‌آفرینی کند. فرصتی پیش آمد تا در اولین روزهای ورود این محصول به کشورمان، به تست و بررسی ولاستر، اولین خودروی ۳ درب هیوندای بپردازیم.

طراحی خارجی و داخلی

تازه وارد است و طبق معمول نگاه کنجکاو عابران را به سوی خود می‌کشاند. ولاستر در نمای جلو طراحی جنسیس کوپه ۲۰۱۳ را به عاریت گرفته، چراغ‌های کشیده و جلوپنجره بزرگ. اما در نمای پشت کاملا منحصربه‌فرد است. شیشه عقب بسیار کوچک، دوربین در زیر آرم هیوندای که تصویر عقب را در مانیتور ۷ اینچی نمایش می‌دهد، ارتفاع کم قسمت انتهایی، بالچه برای تعادل عرضی، اگزوز دوبل وسط سپر و چراغ عقب با ترکیب نئون و LED معجونی جذاب برای قسمت عقب خودرو ساخته‌اند.

30063_738

ولاستر فقط یک درب عقب آن هم سمت شاگرد دارد و به همین منظور به آن ۳ درب می گویند. طراحی خاص این اتاق باعث شده که درب جلو سمت شاگرد کوچک‌تر و ستون آن جلوتر از ستون سمت راننده (که درب عقب ندارد) باشد. البته از نظر طراحی سازه ممکن است این سوال مطرح شود که به دلیل عدم قرینه بودن شاسی در گشتاور پیچشی عملکرد ضعیف داشته باشد که این مورد با تقویت پروفیل سازه در ستون‌های میانی جبران شده است.

30064_744

با وارد شدن به کابین اولین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند، اصرار سازنده بر متمایز بودن شکل ادوات است، به عنوان مثال روپوش دایره‌ای شکلی که سطح پایین دسته دنده را پوشانده، روکش ترکیبی طرح برجسته که اولین بار در ب‌ام‌و X6 دیده شده، دستگیره‌های بزرگ و متفاوت درب جلو، حکاکی نوشته Veloster روی صندلی‌های جلو و شیشه عقب دو تکه و منحنی که به همراه سقف پاناروما تقریبا حس و حال سقف تمام شیشه‌ای را به سرنشین هدیه می‌دهد. صندلی راننده ، تنها صندلی نیمه برقی این خودروست که به خوبی راننده را در بر می‌گیرد. فضای عقب برای یک سرنشین بالغ محدود است و به دلیل شیب نسبتا تند سقف، قسمت سر کمی آزرده می‌شود. همچنین جا لیوانی تعبیه شده در وسط صندلی عقب امکان جمع شدن ندارد و تحرک را سخت می‌کند.

30069_284

توان فنی

ولاستر خودروی چندان قدرتمندی نیست، از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶۰۰ سی‌سی با ۱۳۸ اسب بخار قدرت بهره می‌برد که گشتاور آن در دور موتوری بالاتر از حد انتظار به دست می‌آید، اما گیرباکس ۶ دنده تیپ ترونیک توانسته ضعف حجم کم موتور را کم رنگ کرده و با دقت عمل بالا و ضریب مناسب، تا حدودی قابلیت حرکتی آن را بهبود ببخشد.

30065_648

داخل خودرو می‌نشینیم و دکمه استارت که در وسط کنسول تعبیه شده را می فشاریم. موتور بسیار نرم و بی صدا روشن می شود و خبری از غرش و هیجان نیست. دنده را در حالت D قرار می‌دهیم، در شروع مسیر که اتفاقا سر بالایی هم هست، کمی نا امید می‌شویم، چرا که کشش چندانی ندارد. اما با ورود به بزرگراه ورق برمی‌گردد. ظاهرا قصد دارد از شرمندگی ما در آید! پدال گاز را می‌فشاریم ، دنده‌ها به سرعت و نرمی عوض می‌شوند و هرگاه احساس نیاز برای شتاب‌گیری بیشتر کنید گیرباکس با یک معکوس سریع به دادتان می‌رسد.

30068_842

 

در واقع هیوندای کمبود اسب بخار را با ریزتر‌کردن دنده ها جبران کرده. تا اینجای کار نمره قبولی از آن ولاستر است. سراغ تست مانورپذیری می‌رویم. فرمان ولاستر به طور قابل توجهی تیز و حساس است و مانند یک سرباز گوش به فرمان به هر درخواستی بهترین پاسخ را می‌دهد. ابعاد جمع و جور آن به راننده اطمینان می‌دهد تا کمی هیجان را چاشنی رانندگی کند. از سیستم تعلیق خشک و اسپرت که بگذریم، فرمان کوچک، رینگ بزرگ و دیواره کوتاه لاستیک نیز به افزایش لذت مانورپذیری این ۳ درب کره‌ای کمک می‌کنند. همچنین در تست عبور از موانع پیوسته با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت، پایداری عرضی مطلوب ارزیابی می​شود و خروج از محور منحنی شکل تعریف شده تقریبا صفر است.

30066_213

ولاستر فول در بازار ایران با برچسب قیمتی حدود ۱۱۳ میلیون تومان عرضه می‌شود و هنوز خبری از ورود نمونه ۱۶۰۰ سی‌سی توربو با ۲۰۱ اسب بخار نیست. به نظر می‌رسد که با ورود نمونه توربو طیف گسترده‌تری از جوانان جذب این تازه وارد جویای نام شوند.

چرا باید یک ولاستر بخریم؟

ظاهر جذاب و تازه
رانندگی شهری خوب و لذت بخش و ابعاد کوچک

علیرغم این​که ولاستر تولید ۲۰۱۴ است اما ضعف​هایی در مونتاژ قطعات بدنه، نظیر عدم توازن فاصله بین سپر و گلگیر و نیز فاصله درز چرا غ و سپر دیده می شود.

اگر ولاستر نخریم چه بخریم؟

اگر مصرف خانوادگی دارید ولاستر مناسب شما نیست، پس باید سراغ سدان بروید. با همین پول می توانید سوناتا YF و اپتیما کارکرده و یا نیو سراتو صفر بخرید. اگر هم سراغ کوپه‌ها را می‌گیرید می توانید به سراتو کوپ جدید و جنسیس کوپه ۲۰۱۱ (که قابلیت‌های حرکتی بهتری هم دارد) فکر کنید.

30067_654

صبحانه/

Share