معاون رئیس جمهور در مراسم افتتاح فاز هفتم موزه میراث روستایی

افزایش ۴۰۰ درصدی ورود گردشگران آمریکایی به ایران در سال جاری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس سازمان میراث فرهنگی از افزایش ۴۰۰ درصدی ورود گردشگران آمریکایی به ایران در سال جاری خبر داد و گفت:‌ در ۴۵ روز از سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز ورود تورهای گردشگران اروپایی به ایران ۲۴۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  رئیس سازمان میراث فرهنگی از افزایش ۴۰۰ درصدی ورود گردشگران آمریکایی به ایران در سال جاری خبر داد و گفت:‌ در ۴۵ روز از سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز ورود تورهای گردشگران اروپایی به ایران ۲۴۰ درصد رشد داشته است.
IMG_3859مسعود سلطانی‌فر پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح فاز هفتم و ساختمان فنی و پشتیبانی موزه میراث روستایی گیلان با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم گفت: موزه میراث روستایی گیلان گنجینه‌ای گران‌بها در کشور محسوب می‌شود.

وی احداث موزه میراث روستایی گیلان را حاصل تلاش دست‌اندرکاران آن عنوان کرد و افزود: گیلان استانی با فرهنگ‌های متنوع است و موزه میراث روستایی بزرگ‌ترین موزه در خاورمیانه محسوب می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با ابراز خرسندی از حضور در این استان، اظهار کرد: گیلان خانه بنده است و زنان و مردان گیلانی جزئی از خانواده من محسوب می‌شوند.

وی، گیلان را یادآور دوران خدمت خود در تصدی استانداری این استان دانست و تصریح کرد: گیلان دارای با فرهنگ‌ترین، با ادب‌ترین و پرتلاش‌ترین مردمان را دارد.

معاون رئیس جمهور، جایگاه موزه در ایران را مهم خواند و افزود: ایران کشوری با هویت فرهنگی گسترده و موزه‌ها مکانی برای تحقیق و پژوهش و غوطه‌ور شدن در گذشته پرافتخار است.

* وجود ۵۰۰ موزه در کشور/۳۲ موزه خصوصی است

وی از وجود حدود ۵۰۰ موزه در کشور خبر داد و گفت: نیمی از این موزه‌های در اختیار سازمان میراث فرهنگی و نیمی دیگر در اختیار دیگر دستگاه‌ها است.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه ۳۲ موزه خصوصی در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: در اتریش از یک‌هزار موزه ۸۰۰ موزه خصوصی است و این موضوع تبدیل به یک فرهنگ شده که بخش‌خصوصی نیز هویت ارزشمند فرهنگی را به رخ بکشد.

وی، احیای اقتصاد، فرهنگ و هنر را مستلزم ایجاد موزه‌های خصوصی دانست و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در موزه آستان قدس رضوی آثار و گنجینه ارزشمندی دارند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی‌صنایع‌دستی و گردشگری، موزه هاشمی رفسنجانی را در رفسنجان عنوان کرد و افزود: خاتمی نیز موزه‌ای در سعدآباد داشت که اکنون تغییر مکان داده است.

وی با بیان اینکه تمام شخصیت‌های سیاسی کشور دارای موزه‌هایی هستند، تصریح کرد: با این موزه‌ها بخشی از تمدن و فرهنگ خود را حفظ می‌کنیم.

سلطانی‌فر، گذشته ایران را پرافتخار خواند و خاطرنشان کرد: ایران مهد تمدن و ابرقدرت بزرگ است که در گذشته ایفای نقش می کرد و امیدواریم به روزهای پرافتخار خود دست یابد.

وی، نقش سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری را در تحقق شعار امسال تاثیرگذار دانست و اظهار کرد: در عرصه اقتصاد می توانیم فعال‌تر از دیگر بخش‌های دیگر باشیم.

* افزایش ۴۰۰ درصدی ورود گردشگران آمریکایی به ایران در سال جاری

IMG_3856معاون رئیس جمهور با اشاره به آمار ورود گردشگران خارجی به کشور گفت: در ۴۵ روز از سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ورود تورهای گردشگران اروپایی از طریق تورها ایران ۲۴۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تمام تورهای اروپایی برای ۲۰۱۴ پر شده است، ادامه داد: اکنون برای سال ۲۰۱۵ ثبت‌نام می‌کنند.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه تمام هتل‌های چهار و پنج ستاره شیراز، اصفهان، یزد و کاشان تا پایان آبان امسال جای خالی ندارد، خاطرنشان کرد: ۹ هتل چهار و پنج ستاره در شیراز، پنج هتل چهار و پنج ستاره در اصفهان، چهار هتل چهارستاره در یزد و حدود ۷۰ هتل مستقر در خانه‌های قدیمی توسط تورهای خارجی پر شده است.

وی اضافه کرد: امسال تعداد گردشگران آمریکایی نسبت به سال گذشته ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، افزایش ورود گردشگران آمریکایی به ایران را در راستای سیاست‌های دولت روحانی در مذاکرات هسته‌ای دانست و یادآور شد: با اتخاذ سیاست‌های دولت در عرصه روابط بین‌الملل و تنش‌زدایی در صحنه دیپلماسی جهانی و سیاست گسترش تعامل با کشورهای دیگر موجب تحول در حوزه گردشگری شده است.

وی تصریح کرد: در چارچوب مشخصی با تحریم‌کنندگان بزرگ به این مرحله رسیدیم و امیدواریم در ماه‌های آینده به صورت اساسی پایه‌های تحریم فرو بریزد و بتوانیم با دنیا تعاملات اقتصادی گسترده داشته باشیم مطمئنا در عرصه گردشگری نیز وضعیت مناسبت‌تر می‌شود.

* کسی برای عیاشی به ایران نمی‌آید

سلطانی‌فر، حضور ۹۸ تا ۹۹ درصد گردشگران خارجی به ایران را گردشگران فرهنگی، تاریخی و طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: هیچ‌ کس برای تفریح و عیاشی به ایران نمی‌آید زیرا می‌دانند در ایران ملاحظات ایدئولوژیک و فرهنگی داریم و برای این منظور به کشورهای اطراف می‌روند.

وی با بیان اینکه تاکنون یک گزارش منفی از گردشگران خارجی مبنی بر رعایت نکردن ملاحظات فرهنگی و ایدئولوژیک نداشتیم، تصریح کرد: گردشگران خارجی این مسئله را رعایت می‌کنند و از هویت تاریخی و فرهنگی ما بازدید می‌کنند و با خاطره‌ای خوش می‌روند.

* رتبه دهم ایران در برخورداری از جاذبه‌های طبیعی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ایران را جزو ۱۰ کشور دارای جاذبه و ظرفیت‌های طبیعی و فرهنگی خواند و گفت: وضعیت گردشگری ایران در دنیا خوب نیست و تراز ما در این عرصه منفی است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۳ میلادی در جهان یک‌میلیارد و ۱۸۷ میلیون نفر گردشگر جابه‌جا شدند و یک‌هزار و ۲۵۰ میلیارد دلار نصیب اقتصاد کشورها شد.

* عقب‌ماندگی ایران در حوزه گردشگری

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه ایران حتی یک‌درصد این درآمد در حوزه گردشگری را ندارد، یادآور شد: اگر یک‌درصد از این درآمد را داشتیم باید امروز درآمد ارزی کشور باید ۱۳ میلیارد دلار می‌شد.

وی عملکرد حوزه گردشگری کشور را تشریح کرد و یادآور شد: ورودی گردشگران خارجی کشور در سال ۹۲ حدود ۴.۵ میلیون نفر بوده که یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از عراق و بقیه ترددهای مرزی بود که تعریف توریست را ندارد.

معاون رئیس جمهور، میزان درآمد حضور گردشگران مذکور را ۵ میلیارد دلار آمد در سال ۹۲ ذکر کرد و متذکر شد: در سال ۹۲ تعداد ۷ میلیون نفر به خارج از کشور رفتند و ۱۰ میلیارد دلار هزینه داشتیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: بر اساس سند چشم‌انداز که ۱۲ سال باقی مانده است باید در بحث گردشگری به ورودی ۲۰ میلیون نفر و ۲۵ میلیارد دلار درآمد برسیم که راهی بسیار سنگین است اما امیدوار هستیم.

سلطانی‌فر، تلاش برای جبران عقب‌ماندگی بحث گردشگری را با سیاست‌های دولت روحانی را از برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد.

وی در پایان سوم خرداد، سالروز حماسه فتح خرمشهر را گرامی داشت./فارس

Share