گزارش تحلیلی از همایش دلواپسان؛مانور جبهه پایداری برای تخریب دولت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین ,اگر چه دلواپس بودند، اما فریاد «مرگ بر سازشکار» هم سر دادند تا سخن ۱۲ آبان ۹۲ رهبر انقلاب درباره اینکه «هیچکس نباید مجموعه مذاکره کنندگان ما را سازشکار بداند»، در میان خنده های برخی اعضای جبهه پایداری و شعارهای حاضران، سالن لانه جاسوسی را […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا delvapasبه نقل از خبرآنلاین ,اگر چه دلواپس بودند، اما فریاد «مرگ بر سازشکار» هم سر دادند تا سخن ۱۲ آبان ۹۲ رهبر انقلاب درباره اینکه «هیچکس نباید مجموعه مذاکره کنندگان ما را سازشکار بداند»، در میان خنده های برخی اعضای جبهه پایداری و شعارهای حاضران، سالن لانه جاسوسی را گم شود.

دانشجویان عنوان همایش را«گردهمایی بزرگ منتقدین توافق ضعیف» انتخاب کرده بودند، بیرون سالن اما پلاکاردهایی آماده نشان می داد انها برای همه چیز برنامه ریزی کرده اند. برنامه ریزی که حتی لغو نشست در سالن سید الشهدا ، موجب لغو نشستشان نشد و خیلی زود سالن همایش های لانه جاسوسی محل برنامه شد.

پلاکاردهایی مانند «با این تیم مذاکرات هر ۱۰ سال یک بار شاهد تعلیق غنی‌سازی هستیم»، «انرژی هسته‌ای حق معلق ماست»، «بحث احمدی‌نژاد و روحانی نیست بحث منافع ملی ماست»، «حقوق ملت فروختنی نیست، اما اگر خواستید بفروشید به مزایده بگذارید نه مناقصه» و… بخشی هایی از پلاکاردهایی بود که با کنایه توافق ژنو و دولت روحانی را نقد می کرد.

هفته نامه ۹ دی، هفته نامه پنجره ، نرم افزاری با عنوان دلواپسیم  و دو سی دی در خصوص مساله هسته ای دیگر اقلامی بود که در میان علاقمندان توزیع می شد.همه این مقدمات در کنارحضور پر رنگ اعضای جبهه پایداری درهمایش، محلی برای مانور منتقدان دولت بود.  نشستی برای استیضاح تیم مذاکره کننده، نقد توافق ژنو و رئیس جمهور.

همایشی برای سازشکار خواندن حسن روحانی و قهرمان خواندن سعید جلیلی.آن چنان که عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در سخنانش گفت :« قهرمان دیپلماسی سعید جلیلی است .» بعد هم تاکید کرد گروهی انتخابات سال ۹۲ را مصادره کرده‌اند .در انتها هم خاطر نشان کرد:«آن‌ها به ما می‌گویند پیام انتخابات و حماسه سیاسی را بگیرید ما هم به آن‌ها می‌گوییم شما هم پیام رفراندوم یارانه را دریافت کنید و از توهم دانایی دوری کنید.»

کریمی قدوسی نماینده مشهد که از منتقدان توافق ژنو است و شورای عالی امنیت ملی از او به خاطر نطقش شکایت کرده است ،دیگر چهره ای بود که در نطقش  جمعیت حاضر را به شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه رساند.

او با کنار هم قرار دادن اظهارات رهبر انقلاب درباره  اینکه «با مذاکرات مخالفتی نمی‌کنم اما خوشبین نیستم» و اظهارات اخیر حسن روحانی در گفت وگوی تلویزیونی درباره اینکه «خوشبینی و بدبینی در دنیای سیاست معنا ندارد،درسیاست خارجی باید واقع نگر بود.»این چنین نتیجه گیری کرد:«ما سراغ نداریم مسوولی را که این گونه درباره نظر صریح رهبری نظر دهد .»

اظهار نظری که با شعار «مرگ بر ضدولایت فقیه»  و «خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست» حاضران همراه شد.

زمانی هم که صادق کوشکی استاد دانشگاه تهران در سخنانش گفت :مطمئن باشید با پذیرش توافق ژنو بهاییت و سروری بهاییت را به نام حقوق بشر باید بپذیریم وپس فردا حجاب اسلامی هم ممنوع خواهد شد. باز هم حضار شعار مرگ بر آمریکا سر دادند .بعد هم یکی از نمایندگان مجلس شعار «مرگ بر سازشکار» سر داد.

14-5-4-0128010شعاری که حتی وقتی مجری برنامه  اشاره به اظهارات رهبر انقلاب درباره سازشکار نبودن تیم مذاکره کننده اشاره کرد، مهدی کوچک زاده نماینده تهران قانع نشد و  درپایان مراسم در پشت تریبون گفت: به هرحال کسانی که مذاکره می‌کنند مواظب باشند سازش نکنند.

در میان منتقدان حاضر، ناصر نوبری سفیر ایران در دوران شوروی سابق و فواد ایزدی تنها چهره هایی بودند که در سخنانشان به  توافق ژنو براساس تخصص خود پرداختند.

نوبری به عنوان دیپلماتی که یکی از چهره های ثابت نقد توافق ژنو است ابتدای سخنانش گفت که در دوره احمدی نژاد از کار برکنار شده است ولی منتقد این توافق است.

پیشنهاد کرد که باید همانند تیم ملی که به جام جهانی می‌رود،تیم مذاکره‌کننده ایرانی را تقویت کرد. سوال کرد:این تیم آخر نخبگی ماست؟ بعد هم به کنایه گفت: این هیات مذاکره‌کننده نیز می‌بایست مثل تیم ملی فوتبال، یک تیم ملی باشد نه تیم باندی! در انتها هم پیشنهاد کرد افرادی به تیم مذاکره‌کننده اضافه شوند.  الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رییس جمهور، سرمدی قائم مقام وزارت خارجه،  صدر مشاور وزارت خارجه، حسین شیخ‌الاسلام و لواسانی از دیپلمات‌های پیشکسوت کشور ۵ چهره ای بودند که نوبری به رئیس جمهور و وزیر خارجه پیشنهاد کرد در مذاکرات نهایی حضور داشته باشند.

فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران هم اگر چه گفت که نباید توافق ژنو را سیاه و سفید ببینیم، اما اظهار داشت: «این توافق نکات منفی زیادی دارد اما فرصت‌هایی هم در آن ایجاد شده است و کاری که وزارت خارجه و دولت انجام می‌دهد، این است که از این فرصت‌ها استفاده کند.»ایزدی البته اشاره ای به فرصت های این توافق نکرد.

پایان این همایش هم به اندازه اصل آن خبر ساز بود. عرصه ای که چهره های اصلی جبهه پایداری و برخی حامیان دولت سابق  در اظهار نظر های کوتاهی نقد توافق ژنو را فراموش و به نقد دولت پرداختند.

حاشیه های این مراسم

حمید رسایی نماینده تهران که اواخر این نشست به جمع حاضران اضافه شد، در پایان مراسم خطاب به دولت‌مردان گفت: شاید شما از ما منتقدان عصبانی باشید و ما را بی‌سواد اعلام کنید، ما صداوسیما را نداریم اما افکار عمومی با ماست. توافقنامه ژنو می‌تواند استقرار کشور ما را به خطر اندازد.

اظهار نظری که باعث شد جمعیت حاضر با فریاد صداوسیمای ما، موج سانسور را بشکن، خواستار پخش این همایش از تلویزیون شوند.

محمدعلی رامین، معاون وزیر ارشاد دولت نهم هم در سخنانی گفت: آقای روحانی بالاخره رای مردم را گرفت و امیدوارم مطالبی که در این جلسه گفته شده به گوش ایشان برسد و فراموش نشود آقای روحانی برای پیروزی در انتخابات نه نیرویی داشت و نه برنامه‌ای و همه این‌ها با پشتیبانی و حمایت همان شخصی بود که شما آن را می‌شناسید.

در این هنگام دانشجویان با فریادهای هاشمی رفسنجانی به نام فرد مورد نظر رامین اشاره کردند.

نبویان، دیگر نماینده تهران و از اعضای جبهه پایداری هم در سخنانی گفت: تیم مذاکره‌کننده به ما می‌گوید ذهنیت شما یک چیز است و ذهنیت ما یک چیز دیگر. چگونه می‌شود حل مشکلات کشور را از مذاکره‌ای که با دشمن خود انجام می‌دهیم، انتظار داشت. این عاقلانه نیست نباید چشم‌مان به آمریکا باشد بلکه به باید به خداوند توکل کنیم.

نبویان گفت: رابطه با آمریکا و سران کفر، امری است که از دنبال کردن مذاکرات پیگیری می‌شود. آن‌ها دنبال ایجاد رابطه و دوستی هستند و در مذاکره نام یکدیگر را به اسم کوچک صدا می‌زنند. آیا این روش مذاکره است؟

او خاطرنشان کرد: با توافق ژنو، ۹۵ درصد هسته‌ای را دادیم و ۵ درصد رفع تحریم‌ها را هم نگرفته‌ایم و تا الان هم یک دلار دست ایران را نگرفته و یک کشتی هم بیمه نشده است. ایجاد رابطه با آمریکا ساختن خانه با تار عنکبوت است.

قاسم روانبخش از اعضای حلقه دفتر آیت الله مصباح یزدی هم در سخنانی با بیان اینکه خطری که این روند را دنبال می‌کند، این است که آن‌ها پس از اکسید کردن ۲۰ درصد به دنبال اکسید کردن ۵ درصد و برچیدن برنامه هسته‌ای و به دنبال اکسید کردن فرهنگ انقلاب و امام هستند، اظهار داشت:ما باید نشست‌های بزرگ‌تری را برگزار کنیم و دلواپسی‌مان را درباره فرهنگ انقلابی‌مان بیان کنیم.

سعید زیباکلام برادر صادق زیبا کلام که یکی از اصلی ترین منقتدان توافق ژنو در بدنه اساتید دانشگاه هم است در سخنانی با بیان این که از آذر تا دی‌ماه سال ۹۲ نگران برنامه هسته‌ای بودم و از دی‌ماه به بعد نگران رکن اصلی نظام یعنی حاکمیت بودم و از فروردین ۹۳ به بعد نگران انقلاب اسلامی هستم، افزود: به نظر من مساله از دلواپسی گذشته است و باید بشوریم و اعتراض کنیم و نه این که صرفا دلواپس باشیم چراکه انقلاب اسلامی در خطر است.

اظهارات بیان شده در این همایش

نقد نام اظهار نظر
نقد توافق ژنو ایزدی/ استاد دانشگاه تهران در توافق نهایی باید تیم مذاکره‌کننده مراقب باشد که به همان نسبت امتیاز داده می‌شود، به همان نسبت امتیاز بگیرند .

 

نوبری/ دیپلمات سابق وزارت خارجه هدف غرب از مذاکره هسته‌ای با ایران خشک کردن درخت هسته‌ای کشور است.
نقد سیاسی حجت الاسلام پناهیان/ استاد حوزه مذاکرات هسته‌ای که به تقویت جایگاه ایران با بنیه اقتصادی و رفاه و آسایش مردم منجر نشود محکوم به شکست است.

 

کوشکی/ استاد دانشگاه مطمئن باشید با پذیرش توافق ژنو بهاییت و سروری بهاییت را به نام حقوق بشر باید بپذیریم. پس فردا حجاب اسلامی ممنوع خواهد شد. اگر ما سکوت کنیم، دیگر شعار مرگ بر آمریکا جرم خواهد بود.
کریمی قدوسی/ عضو کمیسیون امنیت ملی دولت در توافقات هسته‌ای سیاست نگاه به درون و برون داشت. سیاست دولت در نگاه به درون شامل خالی کردن دل ملت و گرفتن غیرت دینی ملت و جلوگیری از نقد بود که جلوگیری از نقد با روش‌هایی مانند بیسواد خواندن، تندرو بودن، افراطی بودن و شلوغ کن ارائه شد تا کسی به خود جرات نکند در این وادی وارد شود.

 

نقد سیاست خارجی دولت عباسی/ رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گزارش مدیرکل آژانس در فوریه ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که هرچه مسوولان ما تلاش کردند در توافق ژنو ابهامات را رفع کنند و به سمت یک راه‌حل پیش بروند به اصطلاح هرچه رشته کرده بودند را پنبه کردند. چراکه آمانو در این گزارش بر ادعاهای قبلی خود به ویژه آن چه در سند ۲۰۱۱ مطرح کرده است، مهر صحت گذاشته است
کوثری/ عضو کمیسیون امنیت ملی حالا که بحث اورانیوم غنی‌شده به ۲۰ درصد را قبول کردیم و تعداد سانتریفیوژ را محدود کردیم، پس می‌بایست تمام تحریم‌های اعمالی علیه ایران برداشته می‌شد نه این که فقط چند تحریم برداشته شود.
محمدی/ عضوهمراه تیم پیشین مذاکره کننده در توافق ژنو مهمترین کاری که صورت می گیرد و دوستان نیز قبول کردند این است که ما استثنا هستیم یعنی تا اطلاع ثانوی حقوقی که ما داریم حق دارید به ما ندهید و تکالیفی که دیگران ندارند حق دارید به ماندهید.
Share