مهدی روحی

کاریزمای شیخ اصولگرای معتدل

اگرچه حوزه علمیه لواسان محل آرامی جهت برگزاری جلسات محفلی علی اکبر ناطق نوری با چهره های با نفوذ اصلاح طلب می باشد اما همین امر رگه های نا آرامی وتشویش راتا حدی به اردوگاه اصولگرایان تزریق کرده است. آنجایی که دو رقیب دیرینه سیاسی کشور یعنی اصلاحات واصولگرایی به میزان تاثیرگذاری شیخ معتدل در […]

اگرچه حوزه علمیه لواسان محل آرامی جهت برگزاری جلسات محفلی علی اکبر ناطق نوری با چهره های با نفوذ اصلاح طلب می باشد اما 0همین امر رگه های نا آرامی وتشویش راتا حدی به اردوگاه اصولگرایان تزریق کرده است. آنجایی که دو رقیب دیرینه سیاسی کشور یعنی اصلاحات واصولگرایی به میزان تاثیرگذاری شیخ معتدل در انتخابات گذشته ریاست جمهوری ایمان آورده واو را حلقه ائتلاف خاتمی وهاشمی ویکی از عوامل موثرکنار کشیدن محمد رضا عارف از کاندیداتوری دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری دانسته وهر کدام با ترفند وتاکتیک خویش به دنبال آن هستند تا برای انتخابات آینده مجلس ،شیخ اصولگرای معتدل را با خود همراه وهمگام ساخته وحداقل از اعتبار وحضور وی جهت دستیابی به اهداف خود نائل آیند.
آنها نیک می دانند که علی اکبر ناطق نوری با توجه به پیشینه اجرایی ومقبولیت ومحبوبیت اش در بدنه نظام میتواند بادرایت وتدبیر خویش نقش بسزایی در چیدمان مهره ها برای آینده بهارستان نشینان داشته باشد. از طرفی جبهه اصولگرایان وی را هم پیمان و هم کیش وهم سفره قدیمی خود دانسته واز او برای خود حق آب وگل طلب می کنند و از سوی دیگر اصلاح طلبان مدعی هستند که ناطق نوری در چند سال گذشته بیشتر مواضعی نزدیک به جریان اصلاح طلبی داشته واز سنگر اصولگرایان فاصله گرفته است. هر چند که سکوت وانزوای سیاسی شیخ اصولگرای معتدل در چند سال اخیر سطح توقع وانتظار جناحهای سیاسی کشور را دچار نوسان وتغییر کرده واو در بحران ها وناملایمات همچون مردی در سایه عمل نموده است اما تا کنون به طور شفاف حضور و گرایش خود را جهت ورود به انتخابات مجلس دهم اعلام ننموده واذعان داشته که هر چه تا کنون اعلام شده گمانه زنی شخصی افراد و گروههای سیاسی بوده است. حال سوالی که در اذهان پدید می آید آنست که کاریزمای ناطق نوری جهت انتخابات مجلس دهم برای چه گروه وجریانی موثر و مفید بوده و اومرد پشت پرده وجریان ساز کدام طیف سیاسی برای حرکت دادن مهره های شطرنج مجلس دهم خواهد بود!

هرچند پر واضح ومشهود است که علی اکبر ناطق نوری ریشه در جریان اصولگرایی داشته وبه نوعی منتسب به جناح راست سنتی می باشد اما امروزه تعلق خاطر کمتری نسبت به این طیف بالاخص جریانهای انشعاب یافته تندرو وافراطی دارد ودر سالهای اخیر افراطیون را بارها به بوته نقد کشیده است. همچنین وقتی که او به حافظه نه چندان دور تاریخی اش مراجعه می کند عدم حمایت اصولگرایان را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ جهت اجماع روی کاندیدای مور نظروی وبی تفاوتی آنها را در قبال روایت محمود احمدی نژاد از وضع زندگی او وخانواده اش در جریان مناظرات معروف سال ۸۸ رادر ذهن به تصویر کشیده تا این حوادث همچون ترکشی ذهنیت اصولگرایی اش راخدشه دار نموده وافراطی گری های اخیر برخی اصولگرایان حسن ختام ائتلاف وی با جبهه اصولگرایی باشد.

از سوی دیگر علی اکبر هاشمی رفسنجانی نیز به دنبال آرایش جدیدی برای انتخابات مجلس دهم بوده و دستیابی به این مهم را منوط به وضع دولت دانسته واظهار داشته ٌٌ اگر دولت بتوانداهدافی را که در تبلیغات و وعده ها آمده, اجرایی کند این جریان از لحاظ نیروهای مردمی پشتوانه قوی در سراسر کشور خواهد داشت ٌٌ . او که پدر معنوی وموسس حزب کارگزاران سازندگی است با توجه به پوست اندازی وترمیم بدنه این حزب پس از سالها عزلت نشینی سیاسی نسبت به تصاحب کرسی های سبز مجلس توسط لیست پیشنهادی این طیف در آینده بی میل نبوده وشیخ ناطق نوری رادر راستای تثبیت این جایگاه مناسب میداند. او معتقد است که مجلس آینده می تواند مجلسی از جنس اعتدال ومیانه رو باشد وعلی اکبر ناطق نوری نیز سهم بزرگی در گرد آوری اصلاح طلبان واصولگرایان معتدل خواهد داشت واز این رو حلقه ارتباط خودرا با ناطق نوری تنگ تر نموده تا جایی که رد پای ناطق نوری در هیات امنا دانشگاه آزاد نیز دیده می شود. از طرفی اصلاح طلبان طیف سید محمد خاتمی نیز به یک حلقه ائتلاف میان اصلاح طلبان و اعتدال گرایان می اندیشند تا با جلب رضایت شورای نگهبان در راستای تایید نفرات معتدل وکارآمد نبض وشریان حیاتی خانه ملت را در دوره دهم به دست آورند. اما حضور محمد رضا عارف را نمی توان در این دوره نادیده گرفت. آیا حضور وی نقطه قوتی در راستای ائتلاف مد نظر خواهد بود یا سرفصل جدیدی را در رقابت درون گروهی اصلاح طلبان واعتدال گرایان خواهد گشود که در یادداشت بعدی به آن خواهم پرداخت…//

مهدی روحی – تدبیرشرق

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share