مدیر کل حفاظت محيط زيست گیلان

پاکسازی عمومی نوار ساحلی دریای خزر از فردا آغاز می شود

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان به مناسبت نزدیک بودن هفته زمین پاک بعد ازظهر دوشنبه با اصحاب رسانه در دفتر ایشان برگزار گردید

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با با اصحاب رسانه باتوجه نزدیک بودن هفته زمین پاک بعد ازظهر دوشنبه در دفتر ایشان برگزار گردید.

borji-zist (1)در این نشست مهندس برجی ضمن تبریک ولادت بانوی مکرم اسلام حضرت فاطمه (س) و روز زن،به اهمیت روز جهانی زمین پاک اشاره کرد و افزود:اهمیت بالای این موضوع، روز زمین پاک را به هفته زمین پاک تبدیل کرده است.

وی به برنامه‌های هفته زمین پاک اشاره کرد و از پاکسازی نوار ساحلی گیلان با حضور ناظران سازمان محیط زیست خبر داد و یادآور شد: پاکسازی عمومی نوار ساحلی دریای خزر فردا همزمان با سالروز تاسیس سپاه پاسداران و با مشارکت واحدهای بسیج انجام می‌شود.

وی همچنین با توجه شعاری که توسط رهبر معظم انقلاب برای سال ۹۳ انتخاب شده،اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی را راهبردی زیست محیطی دانست که باید مورد توجه همه ی دست اندرکاران مدیریت کشور چه در سطح دولتی و چه در سطح عامه ی مردم در نظر گرفته شود.

مهندس برجی تحقق این شعار را زمانی واقعی دانست که جنبه اجرایی به خود بگیرد و بر اساس توان و ظرفیت قابل تحمل زمین تعریف شود وی استفاده بیش از حد و توان منابع طبیعی در زمین را عامل تخریب و اقتصاد پایدار را در گرو توسعه ی پایدار و الزامات و ملاحظات مناسب زیست محیطی خواند.

وی فرهنگ زیستن در محیط زیست و حفاظت از آن را نکته ای مهم دانست که در قرآن، احکام و قوانین اسلامی به آن اشاره شده و مواردی همچون صرفه جویی،پرهیز از اسراف،مدیریت مصرف و بازیافت را نیازمند نهادینه شدن در تمام سطوح دانست.

مدیرکل محیط زیست استان گیلان با اشاره به اصل ۵۰قانون اساسی حفاظت از محیط زیست را وظیفه ای همگانی و در راستای تحقق شعار عزم ملی خواند واین امر را به دسته و گروه ،تشکل دولتی و غیر دولتی خاصی وابسته ندانست.

این مسئول  با اشاره به تخریب اکوسیستم دریای خزر ،آلودگی تالابها،رودخانه ها و… در اثر بهره برداری غیر منطقی و غیر علمی در دوره ی گذشته  اظهار داشت: سالانه ۹۰هزار تن کود شیمیایی در سطح استان به اراضی کشاورزی و باغات وارد شده و تخریب زیست محیطی بزرگی را دامن می زنند.

برجی از افتتاح سیستم پایش آنلاین کارخانه سیمان خزر و کارخانه شیر پگاه، بهره‌برداری سیستم تصفیه فاضلاب انسانی و کارخانه فولاد شهر صنعتی رشت، راه‌اندازی سیستم تصفیه پساب در شرکت کلوچه نادیژریان و… را از دیگر برنامه‌های هفته زمین پاک ذکر کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان به موضوع تولید وتفکیک زباله اشاره کرد و افزود: زباله ی کمتری باید تولید شود و تفکیک از مبدا باید به درستی صورت پذیرد.وی حل شدن بیش از ۵۰ درصد مشکل زباله را در بخش آموزش تفکیک زباله بیان کرد.

وی در پایان برگزاری همایش ائمه جمعه گیلان در انزلی، نشست هم‌اندیشی با وکلای دادگستری حامی محیط زیست، همایش پیاده‌روی در پارک ملت شهر رشت، حضور در نماز جمعه و… را از برنامه‌های هفته زمین پاک در گیلان عنوان کرد.

 

Share