تامینی

تامینی:واردات برنج کمر برنجکاران گیلان و مازندران را شکسته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: نیاز کشور به برنج وارداتی سالانه ۵۰۰ هزار تن است که متاسفانه با واردات سه میلون تن برنج در سال، کمر برنجکاران گیلانی و مازندرانی شکسته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: نیاز کشور به برنج وارداتی سالانه ۵۰۰ هزار تن است که متاسفانه با واردات سه میلون تن برنج در سال، کمر برنجکاران گیلانی و مازندرانی شکسته شده است.

tamini12حسن تامینی  با بیان اینکه مشکلات عمده استان گیلان را می توان در چهار بخش تقسیم کرد، گفت: بخش نخست مشکلات استان گیلان راه آهن است که از راه های ریلی مهم در کشور محسوب می شود، این مسیر از شهرهای قزوین، رشت،انزلی و آستارا عبور می کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور نظرش بر توسعه این خط ریلی بوده است،افزود: در نشستی که با رئیس جمهور برگزار شد، نظر وی این بوده است که این خط ریلی علاوه بر توسعه تا شهر آستارا بلکه تا کشورهای همسایه از جمله آذرباییجان و همچنین در حاشیه دریاچه مازندران و استان گلستان و کشورهای شرق دریاچه مازندران توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به حجم تردد بالا در محور قزوین رشت در طول سال و بویژه ایام تعطیل، افزود: متاسفانه حدود ۱۱ کیلومتر از آزادراه قزوین رشت هنوز انجام نشده است که مسافرانی که به استان گیلان سفر می کنند را دچار مشکلات بسیار زیادی کرده است.

تامینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان گیلان یکی از استان های پر باران در کشور محسوب می شود، ادامه داد: بارش در استان گیلان بسیار زیاد است و آب های سطحی بسیار زیادی در این استان وجود دارد ولی متاسفانه تاکنون درباره آب های استان گیلان فکری نشده است.

وی گفت: متاسفانه آب پشت سد بسیار کم است و از این رو در تامین آب های آشامیدنی و کشاورزی با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستیم و در این راستا می طلبد تا با فعال کردن سد های لاستیکی در استان گیلان آب های سطحی موجود در این استان را جمع آوری کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان گیلان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی رتبه های برتر صنایع کشور را دارا بوده است، افزود: متاسفانه امروز بیش از ۶۰ درصد از صنایع استان گیلان ورشکسته شده است و این امر باعث افزایش آمار بیکاری در این استان شده است که می طلبد مسئولان سرمایه گذاری مناسبی روی توسعه صنایع استان گیلان داشته باشند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در زمینه کشاورزی نیز برخی محصولات استان گیلان با افت شدیدی در تولید مواجه شده است، گفت: بمتاسفانه برنج گیلان امروز در شرایط بدی به سر می برد و ما می توانستیم با یک برنامه ریزی مناسب در زمینه برنج به خودکفایی برسیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واردات برنج کمر برنچ کاران گیلان و مازندران را شکسته است، افزود: ما ۱۸ استان برنج خیز در کشور داریم که با واردات برنج با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده اند، ما سالانه به ۵۰۰ هزار تن برنج وارداتی نیاز داریم ولی متاسفانه امسال نزدیک به سه میلیون تن برنج وارد شده است.

تامینی با بیان اینکه ما می توانیم با برنامه ریزی مناسب و سرمایه گذاری در گیلان کاری کنیم که دیگر در کشور نیاز به واردات فندق نداشته باشیم، تصریح کرد: امروز در بحث زیتون یک فاجعه در کشور رخ داده است و زیتون های وارداتی و بیماری هایی که با خود به ارمغان آورده اند، مشکلات بسیار زیادی برای مردم ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در زمینه تولید ابریشم، استان گیلان حرف اول را در منطقه می زد ولی امروز این صنعت شدیدا سیر نزولی را طی می کند و ما مجبور هستیم که ابریشم را از خارج از کشور وارد کنیم، در تولید خاویار و پرورش ماهی ما حرف های زیادی برای گفتن داشتیم که امروز با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستیم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان گیلان جز معدود استان هایی است که بیشتر محصولات خود بعد از تامین نیاز استان، به سایر استان های کشور صادر می کند، ادامه داد: استان گیلان در زمینه پرورش مرغ مسیر خوبی برداشته است و بعد از تامین نیازهای خود به سایر استان های کشور نیز صادر می کرد ولی این صنعت نیز سیر نزولی را طی می کند.

وی با اشاره به وقوع سیل شش ماه قبل در استان گیلان، افزود: متاسفانه بسیاری از گاوداری ها، مرغداری ها و مزارع پرورش ماهی با خسارات بسیار زیادی مواجه شدند ولی متاسفانه حتی یک ریال برای جبران آسیب های ناشی از سیل به آنها پرداخت نشده است./خانه ملت
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جابرکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share