رییس جمهوردر آیین تجلیل از اساتید، محققان و هنرمندان برجسته و نخبه کشور

هدف از نخبگی، تولید قدرت و ثروت ملی است/ کشور با شعار و گفتاردرمانی درست نمی‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس جمهور در مراسم تجلیل از استادان‌ اظهار داشت: نخبگی افتخار هر انسانی است که این افتخار شامل او می‌شود البته برای آن آغاز وجود دارد اما حتما پایانی برایش متصور نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز یکشنبه در آیین تجلیل از ۲۸ نفر از اساتید، محققان و هنرمندان برجسته و نخبه کشور افزود: آنچه در سطح ملی هدف از نخبه و نخبگی است، تولید قدرت ملی و ثروت ملی است که دو روی یک سکه هستند.

13930228134914902_PhotoLوی ادامه داد: نخبگی آغاز دارد ولی پایانی برای آن متصور نیست؛ نخبه هر روز و هر لحظه می تواند نخبه تر و تاثیرگذار تر شود؛ اگر تعریف نخبه چنین باشد که عالم و فرهیخته ای بتواند در جامعه و کشور خود و در میان انسان ها تاثیر گذار باشد و جمع و جامعه را به سوی تعالی و رفاه و تکامل رهنمون سازد، می تواند هر نخبه ای در فرصت های بعد تاثیر گذارتر باشد.

رییس دولت یازدهم همچنین اظهار داشت: بی تردید برای آنکه ما به توسعه یافتگی برسیم، نیاز به علم، دانش، فن، فناوری، تجربه، اختراع و اکتشاف داریم؛ همه کشورهایی که در مسیر توسعه هستند یا به اصطلاح امروز به توسعه یافتگی رسیده اند به این دلیل بوده که از علم، دانش، دانشمندان و هنرمندان به خوبی و درستی استفاده شده است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: معمولا در کشورهای پیشرفته، نخبه ها را از هر ملیت، سرزمین و جغرافیایی جذب می کنند؛ نخبگی شناسنامه اش نخبگی است نه این که اهل و متولد کجاست و از کدام قوم و دیار است.

روحانی تاکید کرد: هر کشوری که جاذبه اش برای جذب نخبگان باشد آن جامعه در مسیر تعالی و پیشرفت بیشتر است.

وی افزود: با کمال تاسف در محضر شما بزرگان، فرهیختگان و نخبگان عرض می کنم که شرایط کشور ما هنوز شرایطی است که نمی توانیم همه نخبگان خودمان را به درستی جذب کنیم و استفاده کنیم؛ بماند که از کشورهای دیگر، منطقه، غرب و شرق؛ به بهانه های مختلف همدیگر را کنار می گذاریم و با انگ های مختلف عده ای را منزوی می کنیم.

رییس قوه مجریه ادامه داد: بعضی ها گویی نیاز به میکروسکوپ هم ندارند؛ از میان عکس ها و فیلم تصویری پیدا و اعلام می کنند که این نخبه هم شایسته نیست چون فلان روز در فلان جمعیت و در فلان دیار حضور داشته؛ گویی او هم حضور داشته است.

روحانی ادامه داد: یک فرد که بنا بود مسوولیتی بپذیرد یک شخص عکسی آورد و گفت این جمع آن جمع است و این فرد آن فرد؛ من گفتم که این قیافه اش به آن نمی خورد و وی گفت به چند سال قبل بازگرد، قیافه اش این طور بوده است.

وی یادآور شد: من به آن فرد گفتم که من این مقدار قیافه شناس نیستم و این قدر که شما دقیق هستید خداوند این دقت را به من نداده است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که چطور همه را کنار می زنید؟، گفت: یکی به دلیل قومیت، یکی به دلیل مذهب، یکی به دلیل اعتقاد سیاسی، یکی به دلیل روش، یکی به دلیل ویژگی های اخلاقی؛ خداوند روحی و قلبی را به ما داده که بیشتر جذب کند تا دفع؛ اشکال ندارد فردی اگر خدای ناکرده تخصص لازم، اخلاق تخصصی و حرفه ای ندارد، به کشور و دیار و نظامش دلبستگی ندارد یا خدای نکرده علیه کشور و نظامش قدم بر می دارد؛ او را کنار بگذارید. اما آیا می شود به هر بهانه ای اندک و هر دلیلی جزئی نخبه ها را کنار بگذاریم؟

وی ادامه داد: نخبه یعنی کسی که این همه وقت و سرمایه برای وی صرف شده تا به این مقام دست یافته است؛ از پدر و مادرش که آغاز و تربیت، علم و پرورش از سوی آنها بوده تا قبل از آن، خداوندی که آن استعداد و هوش را در اختیار او گذاشته و تا دبستان، دبیرستان، دانشگاه، استاد، معلم و آزمایشگاه و همه تجربه هایی که در این کشور با سرمایه این ملت کسب کرده است.

**نخبگان باید حضوری پررنگ تر داشته باشند

رییس جمهوری همچنین گفت:حال که با زحمت همه، این درخت مثمر ثمر شده و میوه بر شاخ و برگش نشسته است، با یک بهانه از تنه می بریم یا از ریشه در می آوریم این که هنر نیست.

روحانی با بیان این که باید شرایط برای حضور نخبگانی که به ایران علاقه دارند و حاضر به سفر حتی سفر موقت هستند، فراهم شود، خاطرنشان کرد: لازم نیست کسی برای همیشه در ایران بماند بلکه می توان با هدف هم فکری، تضارب آرا و کسب تجربیات از آنان بهره برد.

وی با تاکید بر این که در دنیای نخبگی و جذب نخبگان باید سعه صدر داشته باشیم، گفت: نخبگان باید حضوری پررنگ تر داشته باشند.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: کشورهایی پیشرفت کرده اند که مجلس، دولت، انجمن های تخصصی و نیز نخبگان و بخش خصوصی آنها به یک نحوی به هم متصل شده اند.

روحانی ادامه داد: اگر بنا باشد مجلس راهی را برای تدوین قانون بیابد، دولت راه دیگری را برای اداره و اجرای کشور و انجمن ها نیز راه دیگری را برای مسیر منافع صنفی خود بیابند و نخبه هم کار دیگری را دنبال کند، چطور می توان از فضا و تجربه نخبگی استفاده و بهره برداری کنیم؟

وی تاکید کرد: دولت امروز در بخش اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی، فرهنگ، هنر، علم، دانش، فناوری و زمینه های مختلف نیازمند به استفاده از فکر نخبگان و بهره برداری از آن است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اگر ریل های مختلف در کشور انتخاب کرده ایم، یک ریل برای اقتصاد، ریلی در جهت دیگر برای سیاست خارجی، ریلی دیگر در مسیر دیگر برای فرهنگ، این لوکوموتیوها و قطارها هیچگاه به یکدیگر نخواهند رسید.

روحانی افزود: آیا می شود در کشوری فرهنگ از اقتصاد، اقتصاد از سیاست خارجی، سیاست خارجی از علم و فناوری جدا باشد؟

وی با طرح این سوال که پیشرفت در دنیا چگونه حاصل می شود، گفت: بسیاری از اصول رشد، توسعه و پیشرفت ثابت هستند و همان راهی که ژاپن پیشرفت کرده در همان راه آلمان و کره جنوبی یا آن کشور آمریکایی و اروپایی پیشرفت کرده است.

**باید در اولویت های کشور هم نظر شویم

رییس دولت یازدهم با یادآوری این که همه پیشرفت ها اصول ثابت دارند و البته ممکن است به خاطر فضا، فرهنگ و شرایط اصول متغیری هم داشته باشند،خاطرنشان کرد: آموزش صحیح، علمی و عقلایی، نظم، قانون گرایی، فرهنگ کار و تلاش، دلبستگی و وابستگی به قدرت و ثروت کشور و انگیزه های لازم ملی، قومی و اجتماعی می تواند متفاوت باشد.

وی افزود: ممکن است در کنار این موارد، اعتقادات دینی هم کمک کند، دین انسان را به همان علم، نظم، فرهنگ، کار و تلاش توصیه می کند.

رییس قوه مجریه تاکید کرد: برای این که کشوری پیشرفته شویم باید از اصول ثابت برای دست یافتن به توسعه استفاده کنیم و در اولویت ها هم نظر شویم.

روحانی با تاکید بر این که باید در اولویت های کشور هم نظر شویم، خاطر نشان کرد: نباید جامعه چند شقه شود و عده ای بگویند اولویت این است و دیگری بگوید اولویت آن دیگری است که در این صورت به هدف نمی رسیم.

وی تصریح کرد: نمی خواهم بگویم در همه اولویت ها اتفاق نظر داشته باشیم، حداقل همه در توسعه کشور و نرخ رشد اتفاق نظر داشته باشیم و برای مثال برای این که رشد کشور امسال پنج درصد باشد، اتفاق نظر داشته باشیم.

رییس جمهوری با تاکید بر اتفاق نظر همه برای شکستن رکود و آغاز رونق اقتصادی در کشور اظهار داشت: حداقل پنج هدف پیدا کنیم و همه متحد شویم و آنگاه به لوازم آن پایبند باشیم، زیرا نمی توان شعاری بدهیم و سخنی بگوییم اما به لوازم آن پایبند نباشیم.

 ** کشور با شعار درمانی و گفتار درمانی درست نمی شود

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کشور با شعار درمانی و گفتار درمانی درست نمی شود، هر چه می خواهیم، سخنرانی کنیم، حرف بزنیم، بحث بکنیم اما کشور نیاز به برنامه، عمل ، تحرک و وحدت دارد و در این وحدت و اتحاد حداقل باید در چند مساله به عنوان اولویت حتمی همه بر آن اتفاق نظر داشته باشیم و لوازم آن را بپذیریم.

وی یادآور شد: تمام این کشورهایی که امروز در حال رشد و توسعه هستند یا به مرز توسعه رسیدند در یک اتحاد منطقه ای البته من اتحادهای جهانی را کاری ندارم ، دور هم جمع شده اند.

رییس قوه مجریه خاطرنشان کرد: نه اینکه فقط بگویند نام فلان اتحادیه، این پنج کشور، ۱۰ کشور، ۲۰ کشور ، خیر؛ راه آهن و جاده هایشان را به هم متصل کردند، افکارشان را به هم نزدیک و پروژه های علمی خود را مشترک تعریف کردند.

روحانی ادامه داد: در حال حاضر در دنیا دهها پروژه مهم علمی جهانی وجود دارد و پشت سر آن صنعت جهانی است.

وی به نمونه ای از همکاری چندین کشور در ساخت یک هوواپیما اشاره کرد و گفت: تا ۲۰ سال آینده قرار است ۳۵ هزار هواپیما مسافربری با ۴.۴ تریلیون ساخته شود، اما ما کجا این طرح هستیم. همه این کشورها در این پروژه های بزرگ جهانی سهم دارند، یک کشور در ساخت بال و بدنه هواپیما و دیگری در ساخت لاستیک آن مشارکت دارد.

رییس جمهوری ادامه داد: صنعت در دنیای امروز، یک جا ساخته نمی شود اما در یک جا جمع می شود، اینطوری نیست که در یک جا همه صنعت کار شود هر تکه ای در جایی ساخته می شود اما ما کجای آن صنعت هستیم؟

روحانی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران شرکت های فناوری، دانش بنیان در آغاز کار هستند، در آینده ما یا در پروژه های عظیم و بزرگ جهانی حضور و نقش داریم یا معنایش این است که به دیگران فرصت دادیم که آنها نقش داشته باشند و ما کنار رفته ایم.

وی همچنین گفت: مقصود من انزوا سیاسی نیست، انزوای روابط و مسافرت سیاسی و مقامات سیاسی نیست، ما باید در پرو‍‍ژه های صنعتی بزرگ جهانی و در پروژه های عظیم هنری جهان حضور و نقش داشته باشیم.

رییس جمهوری یادآور شد: انزوا یا غیرانزوا یعنی حضور نخبگان ما در پروژه های جهانی، در فناوری های جهانی همان طور که گفته شد دنیای آینده کاملا با دنیای امروز ما متفاوت است. ۱۰۰ سال پیش اگر به کسی می گفتید اینترنت یا تلفن آیا باورش می شد.

وی به پیشرفت علم در آینده نیز تاکید کرد و گفت: نخبه آن کسی است که نه تنها امروز را می بیند که فردا را هم پیش بینی می کند، نه تنها برنامه برای امروز که برنامه ای برای فردا مدنظر دارد.

رییس قوه مجریه تصریح کرد: البته نخبگان باید درمورد نخبگی بگویند. بنیاد نخبگان باید زمینه را فراهم کند که اگر مشکلی در تحقیق، توسعه، فروش محصولات وجود دارد باید برطرف شود، به هر حال اگر کسی در بخش فناوری، نمونه اول را تولید می کند با کشوری که ۱۰ سال در آن زمینه کار کرده تفاوت دارد.

روحانی ادامه داد: درست است ما می گوییم نمونه بهتر از خارجی را درآوردیم ممکن است حالا اتفاقی یک نمونه هم بهتر از نوع خارجی در بیاید اما باید به هر حال تلاش و کار کرد.

وی یادآور شد: دولت در یکی از مسایلی که باید وارد عمل شود، کمک به خرید محصولات است به هر حال نخبه ای که به دنبال فناوری، اختراع، نوع آوری، خلاقیت و ابداع می رود، آنچه تولید می کند ممکن است کمی ایراد داشته باشد، باید کمک کنیم تا آن را تکمیل کند.

وی همچنین بر ضرورت همکاری نخبگان و اندیشمندان با سازمان های دولتی، بخش خصوصی و نهادهای مردمی تاکید کرد.

آیین تجلیل از ۲۸ نفر از اساتید، محققان و هنرمندان برجسته و نخبه کشور پیش از ظهر امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری برگزار شد.

در این مراسم که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد از ۱۹ نفر از استادان برجسته کشور با اعطای جایزه علامه طباطبایی تجلیل شد.

همچنین رییس جمهوری در این آیین به ۹ نفر از نخبگان هنرمند کشور جایزه شهید مرتضی آوینی اعطا کرد.

فارس/

Share