كمبود شديد آب بخش كشاورزي در خمام

نگرانی کشاورزان از دبی پایین آب رهاسازی شده سد سفیدرود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بخشدار خمام با بیان اینکه با تدبیر آب سازمان منطقه‌ای، آب سد به میزان ۴۰ متر مکعب در ثانیه از روز ششم اردیبهشت ‌ماه رهاسازی شده است، ادامه داد: دبی پایین آب موجب عدم انتقال به موقع آب به بخش خمام شده و نگرانی شدید بسیاری از کشاورزان روستایی را فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سید عیسی مهدوی عصر امروز در جلسه‎ فوق‌العاده کمیته آب کشاورزی شهرستان رشت در سالن کنفرانس بخشداری خمام با تبریک روز کارگر و حضور بخشداران این شهرستان در جلسه، از نگرانی کشاورزان بر اساس گزارش‌های دریافتی درباره مبحث آب کشاورزی خبر داد.

وی با بیان اینکه باید خودمان را برای یک شرایط سخت آماده کنیم، وضعیت شخم زمستانه در شهرستان رشت را نسبت به سال گذشته مطلوب ارزیابی کرد.
IMG_0082

۸۳ درصد شالیزارهای رشت شخم زمستانه زده شد

فرماندار رشت اظهار کرد: با تلاشی که بخشداران، دهیاران و کشاورزان داشته‌اند ۸۳ درصد از زمین‌های کشاورزی شهرستان رشت شخم زمستانه شده است.

وی با اشاره به نگرانی‌ها درباره نحوه‌ توزیع آب، هدف از برگزاری این جلسه به صورت فوق‌العاده را همفکری و چاره‌اندیشی در این مقطع حساس عنوان کرد.

مهدوی با اشاره به اینکه باید با اندیشیدن تمهیدات لازم آب به کشاورزان تا برسد تا آنها نیز از نگرانی بیرون آیند، ادامه داد: باید در مرحله‌ نخست آب با دبی بیشتری رهاسازی می‌شد که این مسئله به‌صورت پیشنهاد مکتوب اعلام شده و بر لزوم بررسی بیشتر این مسئله دلالت دارد.

نگرانی کشاورزان از دبی پایین آب رهاسازی شده سد سفیدرود

بخشدار خمام نیز در جلسه مذکور با قدردانی از فرماندار رشت اظهار کرد: بخش خمام دارای حدود ۱۲ هزار هکتار زمین کشاورزی است.

حسین ذاکراستقامتی، افزود: سطح زیرکشت آن از بسیاری اراضی شهرستان‌های استان همیشه سرسبز گیلان مانند انزلی، ماسال، رضوانشهر، املش و … بیشتر است.

وی گفت: طبق توصیه‌های کارشناسان کشاورزی و با همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی شخم زمستانه‌ بسیاری از اراضی در سطح روستاهای بخش خمام صورت گرفته و مقدمات خزانه‌گیری برنج، مرزبندی و آب‌تخت مزارع انجام شده است.

این مسئول با بیان اینکه با تدبیر آب سازمان منطقه‌ای، آب سد به میزان ۴۰ متر مکعب در ثانیه از روز ششم اردیبهشت ‌ماه رهاسازی شده است، ادامه داد: دبی پایین آب موجب عدم انتقال به موقع آب به بخش خمام شده و نگرانی شدید بسیاری از کشاورزان روستایی را فراهم کرده است.

وی خواستار افزایش دبی آب از ۴۰ متر مکعب در ثانیه به ۱۱۰ متر مکعب در ثانیه شد تا از پیامدهای احتمالی آن در جامعه جلوگیری شود.IMG_1435

۵۲ درصد شخم اولیه شالیزارهای خمام زده شد

ذاکراستقامتی با اشاره به انجام ۵۲ درصد شخم اول، بر شخم دوم و آب‌تخت به میزان یک‌درصد اشاره کرد و یادآور شد: وضعیت کشاورزی سنتی و نیازهای کشاورزان به آب مشکلاتی را برای کشاورزان بخش خمام به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه ۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خمام شخم اول زده شده است، تصریح کرد: در صورت نرسیدن آب در زمان مناسب هزینه‌ای به کشاورزان تحمیل می‌شود تا کشاورز دوباره زمین خود را به حالت آماده برگرداند.

بخشدار خمام با بیان اینکه از ۳۲ دستگاه ایستگاه پمپاژ بخش خمام تعداد ۱۴ مورد برقی و ۱۸ مورد دیزلی است، گفت: این تعداد دستگاه حدود ۵ هزار هکتار را آبیاری می‌کند و زیرپوشش خود قرار می‌دهد.

به گفته وی، از تعداد پمپاژهای مذکور هفت پمپاژ برقی و شش پمپاژ دیزلی دارای نقص فنی هستند و امکان پمپاژ آب را ندارند.

ضرورت افزایش سهمیه موتورپمپ بخش خمام

ذاکراستقامتی با اشاره به ثبت نام متقاضیان موتورپمپ آب بخش خمام، اضافه کرد: ۶۹۷ مورد ثبت‌نام موتورپمپ در بخش خمام انجام شده و تنها ۲۵ دستگاه موتورپمپ به‌عنوان سهم خمام با ۴۴ روستای آن در نظر گرفته شده است.

وی خواستار افزایش سهمیه موتورپمپ بخش خمام شد و عدم اطمینان کشاورزان را یکی از مسایل اجتناب‌ناپذیر خواند.

این مسئول با بیان اینکه کشاورز برنج را با رنج به دست می‌آورد، خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته شخم زمستانه زده شده اما به‌دلیل آبرسانی نشدن به‌موقع کشاورزان خمام از این موضوع گله‌مند هستند./خمام نیوز

Share