به مناسبت هفته زمین پاک

نشست هم اندیشی مسئولان محیط زیست گیلان با ائمه جمعه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به مناسبت هفته زمین پاک ،نشست هم اندیشی با ائمه محترم جمعه استان پیرامون کارکرد پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی با رویکرد محیط زیست در بندر انزلی برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به مناسبت هفته زمین پاک ،نشست هم اندیشی با ائمه محترم جمعه استان پیرامون کارکرد پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی با رویکرد محیط زیست  در بندر انزلی برگزار گردید.

IMG_1190در ابتدای این نشست صمیمی مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان ضمن تشکر از حضور ائمه محترم جمعه به نقش بارز آنان در آگاهی اقشار مختلف جامعه و راهنمایی آنان برای زندگی بهتر دنیوی و اخروی اشاره نمود و از آن بزرگواران خواست تا از همه توان خود برای رفع معضلات محیط زیست استان اقدام نمایند.

وی ضمن تشریح وضعیت محیط زیست استان گیلان بویژه معضل زباله، آماری را از مخاطرات زیست محیطی ناشی از ریخت و پاش زباله ارائه نمود و اضافه کرد در گیلان روزانه بیش از ۲۰۰۰ تن زباله تولید می شود. وی با اشاره بر منابع فقهی مسلمانان و بویژه شیعیان که بر پایه قرآن ، سنت، عقل و اجماع بنا شده است اعلام کرد که دین اسلام پر از آموزه های محیط زیستی برای زندگی بهتر و آرمانی است.
محمد رضا برجی با ذکر این نکته که برای حفظ خاک ایران اسلامی خون های پاک زیادی ریخته شده است گفت که باید قدر این خاک پاک را نگه داشت و از آلوده کردن آن پرهیز نمود.

آتش به دو دست خویش بر خرمن خویش چون خود زده ام چه نالم از دشمن خویش
کس دشمن من نیست منم دشمن خویش ای وای من و دست من و دامن خویش
IMG_1221این دوبیتی از ابوسعید ابوالخیر مطلع سخنان حضرت حجه الاسلام و المسلمین صدیق عربانی امام جمعه موقت رشت بود.ایشان با اعلام اینکه تمام گرفتاریهای بشر بدست خود او بوجود می آید معضلات زیست محیطی را ناشی از عملکرد بد انسانها دانستند و گفتند که اگر آموزه های دینی در حفظ محیط زیست توسط مردم رعایت می شد هیچگاه به وضعیت حاد فعلی دچار نمی شدیم.

ایشان با اشاره به سخنان مهندس برجی و آمار های ارائه شده توسط ایشان از شنیدن چنین خبر هایی ابراز تاسف کرد و اضافه نمود که عوارض سمومی که به بهانه بهتر شدن محصولات کشاورزی وارد زمین کرده ایم امروزه گریبان خود مارا گرفته است . ایشان با ذکر آیه شریفه “و لتسئلن یومئذ عن النعیم ” گفتند که نعیم به دو معناست یکی به معنای ولایت خاندان پیامبر و دیگری نعمتهایی است که خداوند به ما عطا فرموده و در این باره از ما سوال خواهد شد و آیا پاسخ احسان جز احسان است؟ آیا سزاوار است که که در مقابل احسان خداوند و نعمتهای او ، کفران نعمت کنیم و طبیعت را آلوده کنیم؟ خداوند در قرآن می فرماید ما زمین را آراسته به شما دادیم و استان سر سبز گیلان نمونه ای از این آراستگی است که باید به آن توجه خاص شود که متاسفانه ما قدر آن را ندانستیم.

ایشان خطاب به ائمه جمعه استان گفتند که امامان جمعه باید مسائلی را که امروز از زبان مدیر کل محترم محیط زیست گیلان شنیدند در خطبه های نماز جمعه به سمع مردم برسانند تا همگان از خطراتی که در صورت عدم رعایت مسائل زیستمحیطی متوجه آنان می شود آگاه شوند. ایشان در فرازی از سخنان خود به نقل حدیثی از امام جعفر صادق پرداخته که می فرماید محیط زیست و محل زندگی انسان به سه چیز پاک و طیب و قابل سکونت است اول هوای پاک دوم آب پاک و گوارا و سوم زمین بارور و بارده و این نشان می دهد که هوا و زمین پاک چقدر دارای اهمیت است و این سخنان وظیفه ما را در قبال محیط زیست سخت تر می کند.
ایشان در پایان سخنان خود ضمن تشکر از مدیر کل و همه تلاشگران عرصه حفاظت از محیط زیست گیلان در برپایی این جلسه مفید خواستار تلاش ائمه جمعه در معرفی محیط زیست به مردم و افزایش آگاهی آنان در حمایت و حفاظت از محیط زندگی و طبیعت سر سبز گیلان شدند.
در ادامه این نشست حجه الاسلام و المسلمین شفیع زاده رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر استان نیز ضمن اشاره به سخنان محمد رضا برجی سخنان ایشان را درباره محیط زیست نگران کننده و بهترین راه پیشگیری از معضلات زیست محیطی را گسترش مبانی دینی دانستند . ایشان از کلیه دستگاه ها ی استان خواستند تا در امر حفاظت محیط زیست وارد عمل شوند تا با این کار بخشی از معضلات استان که ریشه در محیط زیست دارد از بین برود.

در ادامه جلسه حجت الاسلام والمسلمین اسلامی نژاد ریاست دفتر سیاستگزاری ائمه جمعه استان خواستار مدیریت جهادی مسئولان در توجیه مردم و توجه آنان به مسائل محیط زیست و منافع گره خورده آنان با این بخش شده و ضمنا خواستار ادامه روند جلسات مشترک فی مابین حفاظت محیط زیست و ائمه جمعه و جماعات شدند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین لاکانی مدیر محترم حوزه های علمیه استان به فرهنگ سازی در خصوص مسائل محیط زیست اشاره نموده و افزودند که حوزه های علمیه با توجه به نقش محوری خود در فرهنگ سازی وIMG_1251 تربیت طلاب علوم دینی آمادگی خود را جهت برگزاری جلسات تخصصی با موضوع محیط زیست با رویکرد عملیاتی و کاربردی اعلام می نماید.
دیگر سخنران این جلسه جناب آقای مجرد ریاست محترم دفتر نماینده مقام معظم رهبری در استان گیلان بودند که ضمن ابلاغ پیام حضرت آیت الله قربانی نماینده معزز ولی امر مسلمین، خطبه های نماز جمعه را یکی از تریبونهای پرمخاطب و موثر در زمینه آگاهی بخشی به مردم دانسته و اضافه کردند که ائمه محترم جمعه باید پیام محیط زیست را به مردم برسانند . ایشان حفظ محیط زیست را نه فقط وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست که وظیفه ای همگانی تلقی نموده و خواستار اشاعه فرهنگ صحیح مصرف و حفظ محیط زیست توسط امامان محترم جمعه شدند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی امام جمعه محترم انزلی نیز با اشاره به روند کاهش سطح آب تالاب انزلی و ورود فاضلاب های صنعتی و خانگی به این تالاب بین المللی خواستار توجه بیشتر مسئولین به این تالاب بی نظیر شده و افزودند که با توجه به آمار بالای بیکاری جوانان انزلی ، این تالاب میتواند در صورت محافظت و احیا تا حدود زیادی در حل معضل بیکاری جوانان نقش داشته باشد. در این مراسم ائمه محترم جمعه دیگر شهرستانها نیز مطالبی را بیان نمودند.
پس از پایان جلسه، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین صدیق عربانی اقامه شد.
IMG_1282

Share