جعفرزاده

نسبت به اجرای پروژه های آبی گیلان کم توجهی شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی از روند کند پروژهای آبی گیلان انتقاد کرد و گفت: نسبت به اجرای طرح های منابع آب در استان کم توجهی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی از روند کند پروژهای آبی گیلان انتقاد کرد و گفت: نسبت به اجرای طرح های منابع آب در استان کم توجهی شده است.
ˈغلامعلی جعفرزاده ایمن آبادیˈ افزود: وزارت نیرو در گذشته به اجرای طرح هایی در خصوص سازه های آبی گیلان کم توجهی کرده و این کم توجهی همچنان ادامه دارد.

jafarzade-5وی با اشاره به محوربودن کشاورزی و پرباران بودن این استان و ضرورت مهار آبی های جاری داخلی گیلان خاطرنشان کرد: درآمد کشاورزان این استان، کشاورزی وابسته به آب است در حالیکه آب های داخل استان بدون مهار به دریا می ریزند و مردم گیلان از آن محروم هستند.

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس یادآور شد: انتظار ما از وزارت نیرو این است که آب های داخلی گیلان برای استفاده مردم این استان مهار و حفظ شود.

وی اظهار داشت: مطالعه ساخت سدهای لاستیکی بر روی ۱۱ رودخانه در استان گیلان به اتمام رسیده درحالیکه ساخت چهار سد از این نوع اجرایی شده است.

جعفرزاده ایمن آبادی مزایای سدهای لاستیکی را رسوب نکردن پشت این سدها، جلوگیری نکردن از مهاجرت ماهی به رودخانه ها و کم بودن هزینه نسبت به سدهای بتنی ذکر کرد.

وی تکمیل و اتمام سدهای درحال ساخت را برای گیلان ضروری دانست و گفت: باید سدهای لاستیکی در گیلان تمام شوند زیرا با ساخت ۱۱ سد لاستیکی استان قادر خواهد بود که ۹۰ میلیون مترمکعب آب سطحی را ذخیره و برای کشاورزی و شرب استفاده کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: در دولت گذشته ۸۰۰ مصوبه برای گیلان تصویب شد که هیچکدام اجرایی نشد درحالیکه ما خواستار اجرا و به اتمام رساندن چهار مصوبه راه آهن قزوین رشت، آزادراه قزوین – رشت، اتمام سایت نفت و گاز سردارجنگل رودسر و تکمیل سدهای در حال ساخت این استان هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ظرفیت های بالقوه آبی بالایی در استان وجود دارد که نیازمند سرمایه گذاری و تامین منابع مالی است تا از این ظرفیت ها برای آب کشاورزی ، آبزی پروری و شرب استفاده شود.

ˈسیف الله آقابیگیˈ گفت: برای ساخت هفت سد لاستیکی مطالعه شده و آماده اجراست و چهار سد لاستیکی در دست اجرا از این نوع در گیلان به ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی افزود: شش سد مخزنی مطالعه شده آماده اجراست و ۲۰سد مخزنی کوچک و متوسط در استان گیلان در دست مطالعه قرار دارند.

به گفته آقابیگی؛ بر اساس اعتبارات اختصاص یافته تاکنون برای سدها و طرح های آبی استان گیلان، هفت هزار و ۷۰۰میلیارد ریال سرمایه گذاری و هزینه شده است.

وی تصریح کرد: برای ساخت شش سد مخزنی آماده اجرا هستیم و تکمیل سه سد مخزنی در حال ساخت به ۳۲هزارمیلیارد ریال اعتبار نیاز است که درصورت تامین اعتبار و در طول دو برنامه پنج ساله که مصادف با پایان این طرح ها در گیلان می باشد، حدود یک میلیارد و ۳۰۰میلیون مترمکعب از روان آب های سطحی گیلان مهار، جمع آوری و در چرخه تولید و اقتصاد استان قرار می گیرند.

سد مخزنی آب شرب آیت الله بهجت (شهربیجار) با تامین آب ۷۰ درصد جمعیت استان گیلان، سد مخزنی پلرود در رحیم آباد رودسر بمنظور تامین آب کشاورزی و شرب این شهرستان و سد مخزنی شفارود رضوانشهر در غرب استان گیلان برای تامین آب زراعی این شهرستان در استان گیلان در حال اجرا هستند./ایرنا

Share