مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب

معتقد نیستم مذاکرات به بن بست رسیده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان اینکه ایران برای به دست آوردن حقوق حقه خود از کسی اجازه نمی‌گیرد، گفت: من معتقدم مذاکرات به بن‌بست نرسیده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه زمان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ باید مورد توافق دوطرف باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در احراز حقوق و به دست آوردن حقوق حقه خود و تثبیت آن از کسی اجازه نمی گیرد.
«علی اکبر ولایتی» عصر شنبه این مطلب را پس از دیدار با مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه طرف مقابل اصرار دارد به هر قیمتی مذاکرات ایران81166886-5700771 و گروه ۱+۵ قبل از ۳۰ تیرماه به توافق نهایی برسد. به نظر شما زمان در مذاکرات مهمتر از حفظ حقوق ملت است بیان کرد.

وی در عین حال اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ابتدای مطرح شدن موضوع هسته ای هیچ گاه از مذاکره رویگردان نبوده و همواره از استمرار مذاکره حمایت و طرفداری می کند.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب گفت: مذاکره کنندگان نیز مادامی که در چهارچوب ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب حرکت می کنند مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند و تاکنون نیز آنچه انجام داده اند خلاف این نبوده است.

** معتقد نیستم مذاکرات به بن بست رسیده است

خبرنگار ایرنا از علی اکبر ولایتی پرسید: در مذاکره وین چهار، طرفین وارد نگارش متن توافق جامع نشدند و برخی منتقدان آن را به منزله شکست و برخی نیز آن را به منزله خوش خیالی تیم مذاکره کننده می دانند دیدگاه جنابعالی در این مورد چیست؟

ولایتی پاسخ داد: نه، اینگونه نیست؛ بالاخره این مذاکرات آسان نیست و تا آنجا که ما از مذاکره کنندگان اطلاع داریم آنها نهایت سعی و تلاش خود را کرده اند.

وی ادامه داد: مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ پایان نیافته است بلکه این مذاکرات در ماه خرداد ادامه خواهد یافت که امیدواریم مذاکرات به نتایج مثبت برسد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار امیدواری کرد که در این مذاکرات جمهوری اسلامی ایران به حقوق حقی هسته ای خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در چهارچوب گفتگوها و استمرار آن دست یابد.

ولایتی تاکید کرد: اگر طرف مقابل همان حسن نیتی که جمهوری اسلامی ایران از خود نشان داده را داشته باشد امیدواریم در آینده بتوانیم راه حل هایی را داشته باشیم.

وی افزود: نه تنها به این مطلب که مذاکرات به بن بست رسیده، معتقد نیستم بلکه این مذاکرات ادامه پیدا می کند و جمهوری اسلامی ایران همواره طرفدار استمرار مذاکره است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به دیدار مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه با وی گفت: در این دیدار گفت و گوهایی درباره موضوع هسته ای، روابط دوجانبه و همکاری های بین المللی و منطقه ای داشتیم.

ولایتی با بیان اینکه در این دیدار هر دو به موضوعات مربوط به سوریه، لبنان و عراق علاقه مند بودیم و در این زمینه تبادل نظر کردیم، ادامه داد: ایران و فرانسه بر این موضوع تاکید دارند که مشکلات و تنش های موجود در منطقه به خصوص در کشورهایی از جمله عراق، لبنان و سوریه با گفت و گوهای سیاسی حل شود.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب گفت: با توجه به آنچه برخی از مداخله گران در اوضاع منطقه دنبال می کنند، ایجاد جنگ های ناخواسته و تحمیلی به کشورهای منطقه مورد قبول ایران و فرانسه نیست و هر دو کشور طرفدار راه های مسالمت آمیز در مشکلاتی هستند که منطقه با آن مواجه است.

مدیر کل خاورمیانه وزارت امور خارجه فرانسه نیز در جمع خبرنگاران گفت: من در چارچوب گفت و گوهای دوجانبه ای که بین ایران و فرانسه برقرار است به دیدار علی اکبر ولایتی آمدم و در این دیدار درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه و اوضاع لبنان، عراق و سوریه با یکدیگر گفت و گو کردیم.

ژان فرانسوا ژیرو افزود: احساس من از این دیدار این است که باید همچنان گفت وگوها را در موضوعات مهم ادامه دهیم.

وی ادامه داد: احساس افتخار می کنم که آقای ولایتی که فردی باتجربه بسیار غنی است من و سفیر فرانسه را برای این گفت و گوی پربار به حضور خود پذیرفت.

مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه فرانسه خاطرنشان کرد: تا امشب گفت و گوها را در تهران ادامه خواهم داد و بعد از آن به پاریس برمی گردم./ایرنا

Share