افتتاح سد تاريك و تقدير از مجري پروژه

مردم و مسئولان باید به داد وضعیت آب کشور برسند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،مهندس میدانی گفت:همه آحاد مردم به ویژه تصمیم‌گیرندگان از جمله قوه قضائیه ,مجلس و دولت باید به داد آب کشور برسند و بدون کمک آن ها مدیریت اب کشور میسر نمی شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،پیش از ظهر امروز سد تنظیمی تاریک با حضور معاون وزارت نیرو در امور آب و آبفا و مقامات استانی به طور رسمی به بهره برداری رسید.

سد تنظیمی تاریک که از نوع دریچه‌‏دار مختلط بتنی- خاکی است، در محل تلاقی رودخانه تاریک‌رود و سفیدرود  به فاصله KM 40 از سد سفیدرود قرار دارد.DSC07650
نیروگاه سد تاریک  نخستین نیروگاه از نوع توربین «کاپلان» در کشور است.

هدف از اجرای این طرح تولید سالیانه ۱۶.۴۶ کیگاوات ساعت انرژی است که  توسط شرکت توسعه آب و نیروی ایران با هزینه حدود ۱۴ میلیارد تومان از اعتبارت عمومی دولت تکمیل و ساخته شده است.

محمد رضازاده مدیرعامل توسعه منابع آب و نیرو ایران در مراسم بهره برداری از سد گفت :نیروگاه های کوچک مانند همین نیروگاه  مزیت های متعددی دارد و بازگشت سرمایه در اینچنین پروژه های به سرعت اتفاق می افتد.

وی در ادامه افزود:این پروژه مصداق اقتصاد مقاومتی است و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری بر کشف ظرفیت های موجود در کشور می توانند نمونه بارزی بر سخنان ایشان باشد.

ایشان همچنین از تلاش DSC07651 دولت برای ایجاد بسترهای مناسب برای سرمایه گزاری بخش خصوصی در کشور خبر داد.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو باید دو شرط را برای اطمینان سرمایه‌گذاران فراهم کند، خاطرنشان کرد: یکی قرارداد خرید تضمینی برق و دومی مجوز تخصیص آب است.

مدیرعامل توسعه منابع آب و نیرو ایران  از ایجاد زمینه سازی برای ورود بخش خصوصی در فاز  دوم  و تکمیلی پروژه سد تاریک خبر داد.

معاون وزارت نیرو در امور آب و آبفا سهم تولید انرژی برق آبی در کشور ما  را نسبت به کل دنیا کم دانست و اشاره کرد که در کشور های دیگر  ۱۵ درصد و در کشورما تنها   ۵.۵ درصد است.

ایشان از توانایی کشور ما درافزایش  انرژی برق آبی تا ۳۲ هزار مگابایت به کمک بخش خصوصی خبر داد.

مهندس میدانی گفت:همه آحاد مردم به ویژه تصمیم‌گیرندگان از جمله قوه قضائیه ,مجلس و دولت باید به داد آب کشور برسند و بدون کمک آن ها مدیریت اب کشور میسر نمی شود.

 وی در ادامه افزود :براساس کارهای کارشناسی باید کارهای تحقیقاتی انجام دهیم و همه در مقابل بیت‌المال مسئول هستیم به همین دلیل نباید دلایل شخصی را وارد عمل کرده و  با فشار به وزارت نیرو از انجام کاری جلوگیری و یا به کاری اصرار کنیم.

ایشان تصریح کرد:دید را باید نسبت به مسائل و موضوعات عوض کنیم و این واقعیت را بپذیریم که ما در مرحله فراوانی آب نیستیم و کشور کم آب در حوزه آب‌ریز است که نیازمند مطالعات هستیم.

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا در پایان مراسم  از مجریان اصلی این طرح تقدیر به عمل آمد.

DSC07657 DSC07653 DSC07654 DSC07655

Share