مریم معصومی

قهرمانی به نام پدر

قهرمانی به نام پدر نوشتن کار چندان آسانی نسیت و سخت تر خواهد شد اگر بنا باشد از مرد روزهای سخت زندگی بنویسی، پدر که با توجه به بافت فرهنگی جامعه در غالب خانواده های ایرانی وظیفه تامین خانواده را دارد و اوضاع نا بسامان معیشت در سالهای اخیر کمر خیلی از آنها را خم […]

قهرمانی به نام پدر

thنوشتن کار چندان آسانی نسیت و سخت تر خواهد شد اگر بنا باشد از مرد روزهای سخت زندگی بنویسی، پدر که با توجه به بافت فرهنگی جامعه در غالب خانواده های ایرانی وظیفه تامین خانواده را دارد و اوضاع نا بسامان معیشت در سالهای اخیر کمر خیلی از آنها را خم کرده است وچشم امیدشان به تدابیر دولت اعتدال است تا کمی از آلامشان بکاهد.
روز پدر امروزه در بیشتر کشورها جشن گرفته می شود و حتی در برخی از کشورها نظیر آلمان و اسپانیا تعطیل رسمی است و مردم با حضور در خیابان ها این مناسبت را جشن می گیرند، با مطالعه دلایل اهمیت و مناسبت این روز می شود دید که بیشتر ریشه مذهبی دارند و روز رستاخیز مسیح و یا با یاد یوسف مقدس و در کشور برزیل به نام عمران پدر مریم مقدس بزگ داشته می شود.
در ایران باستان روز چهارم شهریور و با نام جشن شهریورگان به مناسبت روز پدر گرامی داشته می شد و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی این روز در کشور ما نیز مناسبتی مذهبی گرفت و سالروز ولادت امام اول شیعیان علی ابن ابی طالب زینت بخش این مناسبت شد.
در کشورهای مختلف مردم از جشن های خیابانی گرفته یا برپایی مراسماتی در سطح مدارس و دعوت از پدران برای حضور در آن گرفته تا اجتماعات خانوادگی که در غرب کمتر اتفاق می افتد این روز را بزرگ می دارند و سعی در خاطره انگیز کردن این روز برای پدران خود می کنند.
در ایران اولین سنت به جا مانده هدیه دادن در این نوع از مناسبت ها است که کم و بیش هر فرد بنابر بر بضاعتش سعی در تهیه هدیه ای هر چند کوچک برای تشکر از زحمات پدران خود می کنند .
نگارنده این سطور با توجه به انکه بهترین پدر دنیا را در کنار خود دارد از تهیه هر هدیه ای که بتواند گوشه ای از مهربانی ها و زحمات این معلم زندگی ، جبران کند را ندارد و تنها تحفه ای که می تواند بر سر سفره محبت خانواده قرار دهد همین چند سطر است که به ایشان بگویم با پیوند زدن روزهایت که هر دو در فاصله کمی رخ داده، روز معلم و روز پدر ، این دو روز را به حق در ایفای نقش های دوگانه ات به عنوان معلم و پدر نمونه بودی و فرزندانت به وجودت در زندگی شان افتخار می کنند.
پدران همیشه اولین قهرمانان زندگی فرزندان هستند و هیچ مدالی از بهترین طلاهای مرغوب ترین معادن جهان هم نمی توانند این قهرمانان را پاداش مناسبی و درخوری باشد.
اگر چه می خواستم ازذکر آرزوی همه پدران و مادران که همانا موفقیت فرزندانشان است به عنوان گرفتار نشدن در دام کلیشه خودداری کنم اما دیدم که این کلیشه چیزی جز حقیقت نیست و اگر هم کلیشه است از آن نوعی است که به هر زبان که بخوانیم نامکرر است.

روزتان مبارک قهرمانان زندگی
مریم معصومی ( رضوانه)

Share