«آقا محسن» گزینه محتمل شهرداری

قالیباف؛ عزل توسط دیوان عدالت اداری یا جانشینی ضرغامی؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رفتن محمدباقر قالیباف به صدا وسیما یا عزل وی از شهرداری با حکم دیوان عدالت اداری، محسن رضایی را امیدوار کرده است تا بتواند پس از پایان ریاستش بر سپاه پاسداران در سال ۷۶ یک منصب اجرایی دیگر را در کارنامه اش ثبت کند و به عنوان شهردار تهران انتخاب شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رفتن محمدباقر قالیباف به صدا وسیما یا عزل وی از شهرداری با حکم دیوان عدالت اداری، محسن رضایی را امیدوار کرده است تا بتواند پس از پایان ریاستش بر سپاه پاسداران در سال ۷۶ یک منصب اجرایی دیگر را در کارنامه اش ثبت کند و به عنوان شهردار تهران انتخاب شود.

fgh شایعه استعفای محمد باقر قالیباف از شهرداری و انتخابش به عنوان رییس سازمان صدا و سیما  به سرعت در حال تبدیل شدن به یک گمانه جدی است. در حالی که محمد هادی ایازی سخنگوی شهردار تهران احتمال استعفای قالیباف را کاملا رد می کند اما با توجه به نامعلوم بودن سرنوشت متغییرهایی که می توانند منجر به رفتن قالیباف از شهرداری شوند، نمی توان اعتبار تکذیب ایازی را بلند مدت و حتی میان مدت ارزیابی کرد.  از طرف دیگر حضور و سخنرانی محسن رضایی به عنوان جانشین احتمالی قالیباف  در شورای شهر تهران نیر در تبدیل این شایعه به یک گمانه جدی تاثیر زیادی داشته است. گفته های یکی از نزدیکان محسن رضایی هم نشان می دهد که «آقا محسن» هم چشم بر راه  انتخاب رییس جدید سازمان و صدا وسیما و رفتن قالیباف از شهرداری تهران است. به عبارت دیگر انتخاب رییس جدید سازمان صدا وسیما می تواند با چند تغییر مهم دیگر در سطح مدیران بالایی کشور همراه باشد.
در عین حال نباید رای نهایی دیوان عدالت اداری را هم فراموش کرد که قرار است ظرف چند وقت آینده حکم قطعی اش را درباره حضور بیش از دو دور قالیباف در شهرداری تهران صادر کند. حکمی که امیدهای زیادی را میان حامیان محسن رضایی ایجاد کرده است تا«آقا محسن» پس از  سال ۷۶  و پایان فرماندهی بر سپاه،  یک مدیریت اجرایی دیگر در کارنامه اش ثبت شود.

استقبال صدا وسیمایی ها از شایعه حضور قالیباف

در پیگیری های صورت گرفته  بسیاری از اعضای شورا  خبر رفتن قالیباف و آمدن محسن رضایی را رد نمی کنند اما حاضر به گفت و گو درباره آن هم نیستند.  در این میان موج خبر رفتن قالیباف به صدا وسیما  نسبت به سایر گزینه های جانشینی ضرغامی در میان کارکنان این سازمان موج بلندتری دارد و بسیاری او را گزینه اصلی می دانند. خبری که یکی از  مدیران سازمان صدا و سیما آن را رد نمی کند و می گوید: «کارکنان صداو سیما از ریاست قالیباف بر این سازمان استقبال می کنند و بسیاری از مدیران میانی سازمان صداو سیما قالیباف را بهتر از ضرغامی می دانند.»

این گمانه زنی ها درحالی صورت می گیرد که رسانه ها مدت زمان خدمت عزت الله ضرغامی بر سازمان صدا و سیما را تا خردادماه اعلام کردند اما ضرغامی در حاشیه دهمین همایش جهانی حکمت مطهر این موضوع را رد کرد و مدت زمان خدمت خود در این سازمان را تا پایان آبان ماه عنوان کرد و در محافل خصوصی تر هم بر آن تاکید کرده است. این یعنی اگر قالیباف بر موانع پیش رو ریاستش بر صدا وسیما فائق شود؛ از آبان ماه به بعد محل کارش از خیابان بهشت به خیابان ولیعصر منتقل می شود. اما موانع قالیباف برای رسیدن به ریاست سازمان صدا و سیما چیست؟

مانع ایثارگران

محمد باقر قالیباف برای به دست آوردن ریاست سازمان صدا وسیما علاوه بر اینکه نیاز به حکم رهبرانقلاب دارد باید بتواند رقیبان جدی خود که در حال حاضر بخش عمده ای از مدیریت ارشد سازمان صدا و سیما  را اشغال کرده اند،  کنار بزند. از جمله این افراد علی دارابی، قائم مقام ریاست سازمان صدا و سیما است که جزو گروه «جمعیت ایثارگران» است و  یاران بسیاری از جمعیت متبوعش نیز در این سازمان فعالیت می کنند. «جمعیت ایثارگران» اصولگرایانی هستند که علقه چندانی به  قالیباف ندارند و پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴  فاصله مشخصی را با وی حفظ کرده اند. این گروه اصولگرا علاقمند است که مدیریت سازمان صدا وسیما همچنان در دستان نیروهای خودشان بماند و گفته می شود که علی دارابی از همین زوایه در حال رایزنی برای رسیدن به ریاست سازمان است. ایثارگران  تلاش می کند در صورت ناکامی  دارابی یک چهره نزدیکتر به خودشان را در کسوت ریاست سازمان  صدا وسیما ببینند.

قالیباف صدا وسیمایی نیست

مانع  دیگرمقابل قالیباف برای رسیدن به صندلی ریاست صداوسیما این است که تاکنون روسای این سازمان عمدتا از درون خود این سازمان انتخاب شده اند و فردی از بیرون نتوانسته این جایگاه مهم را به دست بیاورد.

محسن رضایی خوشبخت می شود؟

اگر تحولات کلان کشور به سمت انتخاب قالیباف برای ریاست سازمان پیش برود، احتمال دارد محسن رضایی خوشحال ترین مرد سیاسی سال ۹۳ کشور شود.  رضایی برای ورود به شهرداری تهران با چالش چندانی مواجه نیست و اعضای اصلاح طلب و اصولگرای شورای شهر با استقبالی که از حضور هفته قبل رضایی در شورا داشتند، نشان دادند که می توانند او را درکسوت شهردار حداقل تحمل کنند! او تنها منتظر رفتن قالیباف است و بس.

محسن رضایی گزینه محتمل شهرداری است

امیرعلی امیری  مشاور  محسن رضایی در گفت و گو با پیام نو با اشاره به اینکه در ابتدای شورای شهر چهارم محسن رضایی یکی از کاندیداهای شهردار شدن بود، می گوید: «با شروع به کار شورای چهارم آقای رضایی جزو اعضای مورد نظر شورا بود اما با توجه به ترکیبی که در شورای شهر وجود داشت و گزینه های دیگری که مطرح بودند، محسن هاشمی و محمدباقر قالیباف گزینه های نهایی شدند.»

امیرعلی امیری درباره حضور سه شنبه هفته پیش محسن رضایی در صحن علنی شورای شهر تهران می گوید: «حضور محسن رضایی در شورای شورا به دلیل دیدگاه هایی است که آقای رضایی نسبت به جایگاه شوراها و اداره شهر تهران دارد. به نظرم آقای رضایی می تواند منشا تحولات خوبی در شهر تهران و شهرداری باشد. ایشان به خصوص می تواند در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری که به تازگی درباره تهران داشته اند، عمل کند. آقای رضایی دیدگاه های خوبی برای تحقق این موارد دارد.»

وی درباره  تثبیت حضور و جایگاه محسن رضایی در شهرداری تهران، می گوید: «قالیباف یا باید خودش کناره گیری کند یا اینکه با استیضاح اعضای شورای شهر کنار گذاشته شود و گزینه دیگری جای وی را بگیرد. استیضاح گزینه بسیار محتمل نیست زیرا این موضوع نیاز به رای دو سوم اعضای شورا دارد. با توجه به ترکیب مساوی اعضای شورا چنین چیزی ممکن نیست.»

وی درباره مطرح بودن موضوع جداشدن قالیباف از شهرداری در شورای شهر تهران، می گوید: «موضوعاتی از جمله اینکه قالیباف نمی تواند بیشتر از دو دوره در شهرداری تهران باقی بماند و اینکه او درحال حاضر برای بار سوم شهردار تهران شده است در این زمینه مطرح است. این موضوع در دیوان عدالت اداری در دست بررسی است و همه منتظر رای دیوان هستند. اما اینکه خود قالیباف بخواهد از شهرداری برود مشخص نیست اما اگر رفتن قالیباف واقعیت داشته باشد گزینه محتمل و مناسب برای شهرداری تهران محسن رضایی است.»

احتمال حضور محسن رضایی در شهرداری تهران با تغییر مهره های صورت گرفته در شهرداری نیز تقویت می شود. انتخاب شهرام گیل آبادی به عنوان رئیس مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین‌الملل شهرداری تهران که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۳ سخنگوی محسن رضایی بود یکی از مواردی است که حضور رضایی در شهرداری را تا اندازه ای تایید می کند.

 این روزها محمدباقر قالیباف، محسن رضایی و عزت الله ضرغامی همه منتظر هستند. قالیباف منتظر رفتن ضرغامی است و محسن رضایی با انتظار استعفای قالیباف برای شهر تهران برنامه می نویسد. همه منتظرند تا آبان ماه فرا برسد و مدت زمان ریاست ضرغامی در صداو سیما به پایان برسد. اینکه این شایعات تا چه اندازه بدل به واقعیت شود مشخص نیست اما تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها./پیام نو

Share