معاون سياسي اجتماعي فرمانداري تالش

صنایع دستی و بومی سنتی تالش صاحب بازارچه می‌شوند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون فرمانداری تالش اظهار داشت: زنان مردان و دختران هنرمند تالش می‌توانند با مراجعه به اداره میراث فرهنگی وگردشگری شهرستان، هماهنگی لازم را برای عرضه صنایع دستی تولیدی خود به عمل آورند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری تالش گفت: صنایع دستی و بومی سنتی تالش صاحب بازارچه می‌شوند.

talesh-mohamadi (1)در مصاحبه‌ای اختصاصی معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری تالش با خبرنگار دیارمیرزا در تالش، سید جلال سید محمدی،  با اعلام این که صنایع دستی و بومی و سنتی و دست بافته های زنان و مردان تالشی به زودی صاحب بازارچه خواهد شد افزود:سالهاست که هنرمندان شاغل در منازل، مکان مناسبی را برای عرضه محصولات خود ندارند تا هنر خود را در معرض نمایش و فروش بگذارند این در حالی است که زنان و دختران قوم تالش دست آفریده های متنوعی دارند که نقش و نگارهای آن حکایت گر ناگفته های بلندی از قدمت و تاریخ این قوم دارد.

این دست بافته‌ها شال، جوراب، کیف، ساک، گلیم، قالیچه و تابلوفرش‌هایی هستند که نقش‌های رنگارنگ آنها درفضای سبز شمال و عطر شالیزار احساسی عمیق و پاک از آفرینش خالق و مخلوق را با یکدیگر پیوند می‌زنند و دارهای سبز قالی زمانی که در کنار نقاشی قشنگ شالی بر پا شوند، چشم هر بیینده هنر دوستی را می‌نوازند.
به همین دلیل کارگروه صنایع دستی وگردشگری فرمانداری شهرستان تالش در اولین جلسه سال جاری خود اقدام به تصویب طرحی برای تأسیس بازارچه موقت فروش محصولات و صنایع دستی تالش کرده است.

در همین رابطه معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری تالش می‌گوید: صنایع و مصنوعات دستی درحقیقت اولین دست ساخته های بشر برای ارتباط بهتر و راحت تر با طبیعت و اولین قدم‌های بشریت برای تطابق با محیط اطراف خود بوده است.
سید جلال سید محمدی می‌افزاید: باگذشت زمان زیبایی نهفته در نهاد بشر بر روی دست ساخته ها نقش بست تا آدمی از این طریق به زندگی خود جان و معنا بخشد، با این اوصاف بایستی گفت عمده چیزی را که ما امروز به نام آثار تاریخی می‌نامیم، درحقیقت زمانی صنایع دستی عصر خویش بوده‌اند.
معاون فرمانداری تالش ادامه دادند: درحال حاضر صنایع بومی و سنتی باهمه رنگها و نقش‌های نقش بسته برخود، به نوعی بیانگر هویت، فرهنگ و فرهیختگی مردم شهرستان تالش است که در قالب رنگ و طرح و تابلوفرش، مهمان خانه‌های مردم کشورمان شده است و شناسنامه فرهنگی شهرستان تالش است که در تلاش هستیم تا مکانی در شأن نام و کار این عزیزان برای آنها فراهم کنیم.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: منطقه تالش با تمدن و فرهنگی چند هزار ساله منبع سرشاری از دست ساخته‌هایی است که هنر و زیبایی در آنها به منتهای درجه تکامل رسیده است ولی متأسفانه سالیان سال است که هنرمندی زنان و دختران پرتلاش تالشی مکانی مناسبی را برای عرضه پیدا نکرده است تا بیش از پیش معرف آداب و سنن و فرهنگ و ادب قوم خویش باشد.
سید محمدی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای ساماندهی صنایع دستی تالش می‌گوید‌: درگام اول و با توجه به اینکه شهرستان تالش یکی از مسافر پذیرترین شهرستان‌ها است، اقدام به راه اندازی یک نمایشگاه و فروشگاه موقت صنایع دستی و بومی سنتی در مسیر ورودی شهر می‌شود که مقدمات مکان یابی و جانمایی آن انجام شده است و قرار است به صورت موقت به مدت ۴ ماه از اواسط خرداد ماه راه اندازی شده و اقدام به عرضه محصولات بومی و سنتی نماید.
این مسئول اظهار داشت: زنان مردان و دختران هنرمند تالش می‌توانند با مراجعه به اداره میراث فرهنگی وگردشگری شهرستان، هماهنگی لازم را برای عرضه صنایع دستی تولیدی خود به عمل آورند.
سید جلال سید محمدی در ادامه این مصاحبه افزود: قرار است دست آفریده‌های هنرمندان تالشی در غرفه‌های متعددی توسط خودشان عرضه شده و در معرض فروش در این بازارچه گذاشته شود.
وی در پایان، این گام را قدم مهمی در معرفی فرهنگ قوم تالش و صنایع بومی و سنتی آن به گردشگران خواند و برای این عزیزان آرزوی موفقیت در برساختن نقشی زیبا از شهرستان بزرگ تالش کرد.

 

Share